Suunnittele ja johda Intranet-uudistus (1 pv)
Tieturi järjestää nyt koulutuksen:

Suunnittele ja johda Intranet-uudistus (1 pv)

19.08.2019, Tieturi Oy, Helsinki Mannerheimintie 15, Helsinki 26 kesäkuun, 2019 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Tästä tehopäivästä saat eväät intranetin käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja uudistushankkeen läpivientiin.

Käsittelemme tämän päivän tyypilliset intranet-konseptit, -trendit ja -teknologiat. Hahmotat intranetin roolin sisäisen viestinnän kanavapaletissa, työyhteisöviestinnässä ja kollaboraatiossa, organisaation tiedon hallinnassa sekä suhteessa sisäisen somen kanavaan. Saat yleiskatsauksen tämän hetken teknologiamarkkinaan Suomessa.

Opit hyödyntämään palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä tarpeiden kartoittamisessa, ratkaisujen suunnittelussa sekä motivoinnin ja sitouttamisen apuvälineenä. Perehdymme onnistuneen käyttöönoton reseptiin ja työkulttuurin muutoksen johtamiseen.

Päivän aikana tunnistat tarvittavat toimenpiteet, osallistujat ja resurssit, joita teidän hankkeenne tarvitsee. Koostat päivän aikana intranet-uudistuksenne tiekartan ja alustavan projektisuunnitelman.

Koulutus vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:

– Miten lähteä liikkeelle intranet-uudistuksessa? Mitkä ovat tyypillisimmät intranet-konseptit tällä hetkellä? Entä teknologiat ja niiden kustannukset?
– Kannattaako intranet toteuttaa Office 365:llä vai ei? Mitä muita vaihtoehtoja on?
– Mitä tarkoittaa, kun intranet laajenee digitaaliseksi työympäristöksi? Mikä rooli on sisäisellä somella?
– Millainen prosessi uudistushanke on, mitä tulee huomioida missäkin vaiheessa? Kuinka paljon uudistukseen tulee varata kalenteriaikaa?
– Ketkä prosessiin osallistuvat? Miten henkilöstö osallistetaan? Entä johto sitoutetaan?
– Miten suunnittelussa ja toteutuksessa voidaan hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä?
– Millaiseen omaan työmäärään kannattaa varautua? Mitä ostetaan ulkoa ja paljonko on syytä budjetoida?

Koulutus on suunniteltu erityisesti intranet-uudistusta pohtiville ja aloittaville organisaatioille. Roolisi voi olla esimerkiksi viestinnän, HR:n, tietohallinnon/IT:n tai organisaation kehittämisen asiantuntija tai -päällikkö. Koulutus soveltuu hyvin myös muille intranetien suunnittelu- ja kehitystyöhön osallistuville.

Kouluttaja:
Hanna P. Korhonen
, Independent Digital Workplace Strategist, Founder & Owner, Clair Helsinki Oy

Hanna P. Korhonen on riippumaton digitaalisen työn ja viestinnän strategisti. Hän tukee asiakkaitaan erityisesti intranet-uudistuksissa ja digitaalisten työympäristöjen käyttöönotoissa. Hannan intohimoja ovat suurten organisaatioiden viestinnän ja tiedonhallinnan haasteiden ratkaiseminen sekä parhaan mahdollisen työntekijäkokemuksen edistäminen palvelumuotoilun keinoin. Hänellä on yli 15 vuoden kokemus organisaatioviestinnästä, verkkopalveluiden konseptoinnista ja kehittämisestä sekä järjestelmien käyttöönotoista ja muutosjohtamisesta.

Kurssi alkaa klo 9 ja päättyy noin klo 16.-16.30. Aamiainen on tarjolla 8.15 alkaen.

Tutustuminen

Ajankohtaista intraneteissä

– Nousussa ja laskussa introissa
– Botit
– Tekoäly
– Työn digitalisaatio ja someistuminen
– Uudet käyttäjäryhmät
– Saavutettavuusdirektiivi

Intranet-konseptit

– Intran rooli sisäisessä viestinnässä
– Intran rooli organisaation tiedonhallinnassa
– Tyypillisimmät intranet-konseptit
– Intra kollaboraation välineenä
– Sisäinen some
– Intranet ilman intranetiä

Teknologiaratkaisut

– Digitaalisen työn pilviekosysteemit Microsoft Office 365 ja Google G Suite
– Intranet Office 365:een vai ei?
– Kollaboraatiotyökalut
– Julkaisujärjestelmät
– Mobiilikäytön ratkaisut
– Monikanavajulkaisu
– Teknologia- ja kumppanimarkkina Suomessa

Intranet-uudistuksen suunnittelu

– Projektin organisoituminen, tekijät ja sidosryhmät
– Sisäinen työ vs. ulkoisten kumppanien hyödyntäminen
– Palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen intranet-uudistuksessa
– Harjoitus: projektisuunnitelman/tiekartan hahmottelu

Projektin vaiheet

– Esiselvitys, tarvekartoitus
– Tavoitteiden ja vision asettaminen
– Ratkaisujen suunnittelu, sisältörakennesuunnittelu
– Toteuttajan kilpailuttaminen
– Toteutusprojekti
– Käyttöönotto, muutosviestintä ja työkulttuurin muutos
– Harjoitus: projektisuunnitelman/tiekartan täydentäminen

Loppukeskustelu

Tieturi Oy, Mannerheimintie 15, Helsinki

maanantai 19.08.2019

Alle 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksusta 50 %. Alle 7 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksun täysimääräisenä. Mikäli et saavu koulutukseen, veloitamme koko osallistumismaksun ja mahdolliset jo tilatut testit.
Pidätämme oikeuden muutoksiin kansainvälisten koulutuskumppaniemme koulutuksiin. Näiden koulutusten osalta olemme sinuun yhteydessä ilmoittautumisesi jälkeen.