fbpx
Taloushallinnon Excel-raportointi (3 h)
Uusi käytännöläheinen koulutus!
KurssitNyt järjestää nyt koulutuksen:

Taloushallinnon Excel-raportointi (3 h)

397 euroa /hlö + alv 24 %

397 EUR

04.06.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 19 huhtikuun, 2024 Sampo Korppoo

Taloushallinto ja verotus , Tieto- ja viestintäteknologia , Tietokoneohjelmistot , Toiminnan kehittäminen

(4.8)

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

  • – ”Erinomainen ja selkeä tapa kertoa esimerkkien avulla miten saadaan tehokkaimpia käyttötapoja. Ymmärtää myös että kaikkea ei osata ja sen takia tullaan kurssille.”

  • – ”Koulutus oli erinomainen. Moni asia aukeni koulutuksen aikana! Kouluttaja esitti asiat selkeästi.”

  • – ”Näkyy selvästi että kokemusta on ja osaa tuoda asian selkeästi ja ymmärrettävästi esille.”

  • – ”Petrillä on erittäin rauhallinen ja selkeä tyyli puhua. Lisäksi etenemistahti oli sopiva.”

  • – ”Itselle tuli paljon uutta, juuri sellaista mitä varmasti tarvin ja tuli iso apu.”

    Käsittele dataa ja raportoi Pivotilla!


    – Osaatko hyödyntää 365-version uusia automaattisesti laajenevia dynaamisia matriisikaavoja?
    – Yhdistätkö isoja Excel-taulukoita Phaku (Vlookup) -funktiolla, mutta se tuntuu taulukoiden koon takia hankalalta?
    – Joudutko aina poistamaan tuotavasta datasta tyhjiä rivejä, ylimääräisiä sarakkeita tai vaikkapa tuplarivejä?
    – Osaatko luoda Pivot-raportin itse ja käyttää valmiita laskukaavoja, kuten kumulatiivista laskentaa?
    – Osaatko luoda Pivot-raportin useammasta taulukosta?

    Tässä käytännönläheisessä Taloushallinnon Excel-raportointi -koulutuksessa
    1) opit ensiksi hyödyntämään 365-version datan käsittelyyn sopivia dynaamisia matriisikaavoja. Tällaiset kaavat levittyvät (eli vastausalueen koko muuttuu) automaattisesti. Voit esimerkiksi luoda automaattisesti lajiteltavan tietoalueen.

    2) Seuraavaksi opit luomaan Power Querylla kyselyitä Excel- ja CSV-tiedostoihin sekä muokkaamaan ja yhdistämään kyselyitä ilman ohjelmointia.

    3) Sitten opit luomaan Pivot-raportin Excelissä rakennetun tietomallin pohjalta eli yhdistämällä useamman taulukon tiedot taustalla toimivan Power Pivotin avulla. Itse Power Pivotia ei kuitenkaan käsitellä tarkemmin.

    4) Lopuksi saat käyttövinkit Pivot-raporttien muokkaamiseksi hyödyntämällä esimerkiksi osittajia, ryhmittelyjä sekä valmiita laskukaavoja, kuten kumulatiivisia summia. Mikäli käytössäsi on maksullinen Power BI -lisenssi, niin opit luomaan Pivot-raportin myös valmiista Power BI -tietojoukosta.

    Power Queryn, Pivotin ja tietomallin ymmärtämisestä on hyötyä myös siirryttäessä Power BI:n.


    Hyöty osallistujalle
    Opit hyödyntämään dynaamisia matriisikaavoja, käsittelemään tuotavaa dataa eri tavoilla sekä luomaan ja muokkaamaan Pivot-raportteja myös useista taulukoista.


    Kenelle
    – Varsinkin säännöllisesti Exceliä käyttäville controllereille ja taloushallinnon asiantuntijoille, mutta myös esimerkiksi johtajille, yrittäjille, sihteereille ja assistenteille, jotka ovat kiinnostuneita Excelin raportointimahdollisuuksista.
    – Kurssi sopii erityisesti Excelin 365-version käyttäjille, jolloin myös kaikki uudet funktiot ovat käytössä.
    Power Query ja Pivot ovat myös vanhemmissa versioissa.


    Kouluttaja

    Excel- ja Office-asiantuntija, kouluttaja Petri Manu
    Petri Manu on vuodesta 1997 lähtien auttanut ihmisiä käyttämään tietokoneohjelmia tehokkaammin. Muutaman tuhannen kurssin ja luennon lisäksi hän on kirjoittanut viisi kirjaa Office-ohjelmien sujuvasta käytöstä.

    Palautetta Petrin koulutuksista:
    – ”Koulutus oli erinomainen. Moni asia aukeni koulutuksen aikana! Kouluttaja esitti asiat selkeästi.”
    – ”Näkyy selvästi että kokemusta on ja osaa tuoda asian selkeästi ja ymmärrettävästi esille.”
    – ”Erinomainen ja selkeä tapa kertoa esimerkkien avulla miten saadaan tehokkaimpia käyttötapoja. Ymmärtää myös että kaikkea ei osata ja sen takia tullaan kurssille.”
    – ”Petrillä on erittäin rauhallinen ja selkeä tyyli puhua. Lisäksi etenemistahti oli sopiva.”
    – ”Itselle tuli paljon uutta, juuri sellaista mitä varmasti tarvin ja tuli iso apu.”


    Ohjelma

    8:45 Tervetuloa linjoille, yhteyksien tarkistus
    9:00 Koulutus alkaa

    Dynaamiset matriisikaavat tuodun datan käsittelyssä
    – Pikakertaus Phaku (Vlookup) -funktiosta
    – VHAKU (XLOOKUP) -funktion hyödyntäminen Phaku-funktion sijaan
    – Tutustuminen muihin uusiin 365-version dynaamisiin matriisifunktioihin, kuten Vpino (Vstack), Ainutkertaiset.Arvot (Unique), Ota (Take), Sarakkeeseen (Tocol), Valitsesarakkeet (Choosecols), Lajittele (Sort), Suodata (Filter) jaa Tekstijako (Textsplit)
    – Käytännönläheisiä esimerkkejä funktioiden hyödyntämisestä

    10:00 Tauko (10 min)

    Power Query tuotavan datan käsittelyssä
    – Kyselyn luominen Excel-taulukkoon ja CSV-tiedostoon
    – Tutustuminen muihin tietolähteisiin (esim. SQL-palvelin)
    – Power Query -ikkunan rakenne
    – Kyselyn päivittäminen ja muokkaaminen
    – Tuodun datan perusmuokkaus (tyhjien rivien ja tuplarivien poisto, tiedon jakaminen eri sarakkeisiin)
    – Muita muokkaustapoja (taulukon transponointi vaakasuunnasta pystysuuntaan, tuotavien sarakkeiden valinta)
    – Kyselyiden yhdistäminen (esimerkiksi kahden taulukon yhdistäminen ilman Phaku/Vlookup-funktiota)
    – Kyselyiden yhdistäminen (useiden taulukoiden yhdistäminen allekkain ilman kopioimista ja liittämistä)

    11:00 Tauko (10 min)

    Pivot-raportointi
    – Pivot-taulukkoraportin luominen, muokkaaminen ja muotoilu
    – Pivot-raportin luominen Excelissä rakennetun tietomallin pohjalta useammasta taulukosta
    – Erilaiset yhteenvetofunktiot ja prosenttiosuuksien laskeminen
    – Yhteenvetojen luominen päivistä, kuukausista, neljännesvuosista ja vuosista
    – Pivot-raportin luominen Power BI -tietojoukosta (maksullinen Power BI -lisenssi).
    – Pivot-kaavion (graafit) luominen ja muokkaus

    Hyödyllisimpiä pikanäppäimiä ja käyttövinkkejä

    Aikaa kysymyksille

    12:00 Koulutus päättyy


    Koulutuspaikka:
    Tämä koulutus toteutetaan Zoomilla, joka toimii etävalmennuksena mukavasti. Voit kysyä ja kommentoida Zoomin chatissa. Saat osallistumisinfon ja linkin sähköpostiisi ennen koulutusta.

    Ajankohta:
    tiistai 04.06.2024 klo 9-12

    Hinta:
    397 euroa /hlö + alv 24 %.
    – sisältää sähköisen koulutusmateriaalin

    Ryhmäetuhinnat:
    357 euroa /hlö + alv 24 %, kun samasta organisaatiosta on kaksi osallistujaa,
    297 euroa /hlö + alv 24 %, kun samasta organisaatiosta on kolme tai useampia osallistujia.

    Laskutus tapahtuu, kun koulutuksen toteutuminen varmistuu.

    Bonus:
    Saat koulutuksen tallenteen käyttöösi neljän viikon ajaksi koulutuksen jälkeen.


    Myös yrityskohtaiset toteutukset:
    Ota yhteyttä: info@kurssitnyt.fi


    Ilmoittautumisen peruutusehdot:
    Jos osallistuminen perutaan myöhemmin kuin 8 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua, veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.


    Kouluttajan muut kurssit

    Samankaltaisia kursseja