Tehokkaan Leanin perusta (2 pv)
järjestää nyt koulutuksen:

Tehokkaan Leanin perusta (2 pv)

1 297 euroa /hlö + alv 24 %

30.-31.01.2018, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa Robert Huberin tie 4, Vantaa 10 helmikuun, 2018 Sampo Korppoo

Tuotanto ja logistiikka

Tehokkaan Leanin perusta -koulutus on tiivis johdatus jokaisen toimitusketjun toiminnan perusilmiöihin. Toimitusketjussa kapasiteetti, kuormitusaste, läpimenoaika, keskeneräinen tuotanto ja kaikkialla esiintyvä vaihtelu kytkeytyvät toisiinsa. Nämä kytkennät hallitsemalla teet osuvampia päätöksiä liittyen toimitusketjun rakenteeseen ja onnistut paremmin kehityshankkeissa kuten Lean-parannuksissa.

Lean on sujuvaa virtausta toimitusketjussa. Myös Leanin perustana on kolme toisistaan riippuvaa tekijää: toiminnan heilahtelujen tasoittaminen (mura), erilaisten hukkien ja häviöiden tasoittaminen (muda) ja ylikuormitustilojen välttäminen (muri).

Kurssilla käydään tiivistetysti läpi Wallace J. Hoppin ja Mark L. Spearmanin havainnot tuotanto- ja toimitusketjujen tehokkuuden perusteista. Vuoden 2016 Shingo-palkinnon voittaja, Herbert Majerus, on todennut Hoppin ja Spearmanin tuoneen hänelle ”The power of understanding the lean principles”. Hoppin ja Spearmanin julkaisuja aiheesta ovat Factory Physics (2008), Supply Chain Science (2008) ja Factory Physics for Managers (2014).

Koulutus tarjoaa vastauksia kysymyksiin:
– Onko imuohjaus parempi kuin työntöohjaus – Miksi ja miten kannattaa toimia?
– Voiko ennustettavan läpimenoajan varmistaa – Miten ja mikä muuttuu?
– Tehostuuko toiminta käyttämällä pienempiä eriä – Millä ehdoilla ja miten hyödynnän?
– Paraneeko tuottavuus vaihtelua pienentämällä – Miksi ja millä keinoilla?

Toimitusketjun lainalaisuudet ovat voimassa kaikkialla, missä tuotetaan tavara tai palvelu useammassa peräkkäisessä työvaiheessa. Yleispätevät säännöt koskevat työjonojen syntymistä, läpimenoaikaa, keskeneräistä työtä ja päivätuotantoa. Samoin kuormitusasteen ja ennustettavuuden kytkös on tunnistettavissa ja hallittavissa. Eri asioista johtuva vaihtelu taas haittaa toimitusketjun sujuvuutta monin tavoin. Näiden syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen antaa edellytykset sekä oman organisaation että asiakkaan kannalta optimaalisen toimintatavan löytämiselle.

Kyky luotettavasti arvioida oman toimitusketjun osien ja toimintaympäristön keskinäisiä suhteita on paras lähtökohta onnistuneelle Lean-hankkeelle, tehostamisprojektille tai ohjausjärjestelmän muutokselle.

Koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka vastaavat tuotteen tai palvelun valmistamisesta ja/tai toimittamisesta asiakkaalle. Koulutuksen oppien avulla teet parempia töiden etenemiseen liittyviä päätöksiä, nostat tuottavuutta, nopeutat palvelua ja pidät asiakaslupauksesi yhä tarkemmin. Jos mikä tahansa näistä on osa työtäsi, niin tervetuloa mukaan hyötymään!

Kouluttajat:
Jaakko Laurikainen
(DI, eMBA) on tuotannonjohtamiseen perehtynyt yritysten neuvonantaja, jolla on pitkä linjakokemus. Jaakon erityisalueena on läpimenoaikojen lyhentäminen, varastojen pienentäminen ja toimitusketjun ketteryyden parantaminen.

Sami Kesäjärvi (DI) on kehittämiskonsultti ja yrittäjä, erityisenä kiinnostuksen kohteenaan tiedonhallinnan ja tiedonkulun johtaminen. Kokemusta Samilla on tutkijana korkeakoululta, IT-kehityksestä Nokialta ja konsultti-prosessikehittäjänä.

30.-31.1.2018

08:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
09:00 Koulutus alkaa
11:30 – 12:15 Lounas
14:00 – 14:15 Kahvi
16:00 Koulutuspäivä päättyy

SISÄLTÖ:

Toimitusketju
– Mitkä ovat toimitusketjun tärkeimmät kilpailukykytekijät?

Kapasiteetti
– Miten tunnistan pullonkaulan ja mitkä ovat kapasiteetin rajat?
– Miten ja mihin kaikkeen kuormitusaste vaikuttaa?

Vaihtelu
– Miten vaihtelua mitataan?
– Mihin ja miten se vaikuttaa?

Erissä tuottaminen
– Miten vaihtoehtoiset tavat valmistaa erissä vaikuttavat sujuvuuteen?

Lean virtauksen maksimointia
– Mitkä ovat optimaalisen virtauksen ehdot?

Lean puskureiden optimointia
– Mihin puskureita tarvitaan?
– Mikä on kannattavin tapa joustaa toimitusketjussa?

Imu- ja työntöohjaus
– Miten ja miksi ohjaustapa määrittää tuottavuutta?
– Miten tunnistetaan itselle paras vaihtoehto?

Mitä on Lean?
– Resurssitehokkuus vs. virtaustehokkuus
– Kehittämisen oppi

Paikka:
Cumulus Resort Airport Congress Center, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa

30.-31.1.2018

1 297 euroa
/hlö + alv 24 %. Sisältää kurssimateriaalin ja ohjelmassa mainitut tarjoilut.

Alennushinta ryhmille:
Samasta organisaatiosta 2 tai useampia osallistujia: 1 197 euroa /hlö + alv 24 %.
Kysy myös tarjousta isommalle ryhmälle (väh. 3 hlöä): koulutustuottaja Sampo Korppoo, sampo.korppoo(at)ratekoulutus.fi, p. 041 5106466

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.