Tehokoulutus: Lomautukset ja YT-menettely (2 h)
Kauppakamarin Koulutus järjestää nyt koulutuksen:

Tehokoulutus: Lomautukset ja YT-menettely (2 h)

23.03.2020, Webinaari , Webinaari 20 maaliskuun, 2020 Sampo Korppoo

HR ja henkilöstöhallinto , Lakitieto

Tietoisku ETÄNÄ! Lomautukset ja YT-menettely

Koronaviruksesta tai muusta yllättävästä tapahtumasta johtuva työn äkillinen vähentyminen voi vaatia yrityksiltä nopeita mukautustoimia. Yksi tehokkaimmista on henkilöstön lomauttaminen tilapäisesti tai tarvittaessa pidemmäksikin ajaksi. Lomautuspäätöksen tekeminen edellyttää YT-neuvottelujen käymistä.

YT-neuvottelujen käyminen on avainasemassa, jotta työnantaja on mahdollisimman valmis reagoimaan muutoksiin. Hyvin suunniteltujen YT-neuvottelujen avulla lomautuspäätöksiä voidaan toimeenpanna myös pidemmän ajan kuluessa ilman, että mahdolliset myöhemmät lomautukset edellyttävät uusia YT-neuvotteluita. Tämä voi olla tarpeen, koska poikkeusolojen kestosta ja niiden pitkäkestoisemmasta vaikutuksesta ei vielä tiedetä riittävästi.

Asiantuntija:
Osakas, asianajaja Samuel Kääriäinen, Dottir Asianajotoimisto Oy

Koulutuksessa käydään läpi:
• tilapäisten ja pitkäaikaisempien lomautusten perusteet;
• erilaiset tavat toteuttaa lomautukset käytännössä;
• mahdollisuus sopia lomautuksista yhdessä henkilöstön kanssa; ja
• työnantajan päätöksiin perustuvien lomautusten edellyttämä YT-neuvotteluprosessi.

9.50 Yhteyden avaus

10.00 Lomautukset ja YT-menettely
• tilapäisten ja pitkäaikaisempien lomautusten perusteet;
• erilaiset tavat toteuttaa lomautukset käytännössä;
• mahdollisuus sopia lomautuksista yhdessä henkilöstön kanssa; ja

12.00 Tilaisuus päättyy

STRIIMI omalta koneelta

maanantai 23.03.2020, klo 9.50-12.00

Jäsenetuhinta Kauppakamarin jäsenille:
320 euroa /hlö + alv 24 %.

Normaalihinta:
– Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut

Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti. Esteen ilmetessä voi osallistumisen luovuttaa kollegalle, osallistujamuutokset tulee tehdä hyvissä ajoin ennen tilaisuutta.