Tekoälyasetus (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Tekoälyasetus (2 h)

03.05.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 18 huhtikuun, 2023 Sampo Korppoo

Tekoäly , Tieto- ja viestintäteknologia

Mistä uudessa tekoälysääntelyssä on kyse? Miten tuleva tekoälyasetus vaikuttaa yrityksiin, jotka kehittävät tai käyttävät tekoälyjärjestelmiä? Mikä kaikki luetaan tekoälyksi, ja mihin tekoäly taipuu? Miten tekoälyjärjestelmien riskejä tullaan arvioimaan, entä millaisia rajoituksia ja vaatimuksia tekoälyjärjestelmille tullaan asettamaan? Millaisia muita vaikutuksia uudella tekoälysääntelyllä on yrityksille ja muille toimijoille?

EU:n komission ehdotuksessa tekoälysääntelyksi luodaan lainsäädännölliset raamit tekoälyn hyödyntämiselle tulevaisuudessa. Ehdotettu sääntely koskettaa niin tekoälyjärjestelmien kehittäjiä, tarjoajia kuin käyttäjiäkin. Tässä vaiheessa yrityksissä onkin tärkeää ennakoida, millaisia reunaehtoja ehdotettu sääntely tulisi asettamaan tekoälyn kehittämiselle ja tekoälyjärjestelmien tarjoamiselle, ja kuinka paljon tulevan sääntelyn piiriin kuuluvia järjestelmiä on käytössä ja kuinka niitä voidaan hyödyntää tulevaisuudessa.

Sääntelyehdotuksessa vaatimukset kohdistuvat tekoälyjärjestelmiin niistä aiheutuvien riskien perusteella. Suuria riskejä aiheuttavien tekoälyjärjestelmien kohdalla merkittäväksi kysymykseksi nousee, kuinka tiukkoja vaatimuksia niille asetetaan ja miten voidaan täyttää niiden käyttöön liittyvät vaatimukset. Ehdotus kieltäisi tekoälyn käytön tietyissä tilanteissa kokonaan.

Tässä ajankohtaisessa webinaarikoulutuksessa perehdymme siihen, miten tekoälyasetus tulee vaikuttamaan yrityksiin, jotka kehittävät tai tarjoavat tekoälypohjaisia ohjelmistoja tai joilla on tekoälyä käytössä. Lisäksi koulutuksessa tarkastellaan sitä, miten tulevaan tekoälysääntelyyn voidaan varautua. Koulutuksessa käydään läpi sääntelyhankkeen tilannetta ja etenemistä Euroopan unionissa.

Koulutus vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mikä kaikki katsotaan tekoälyksi?
– Mistä uudessa tekoälysääntelyssä on kyse?
– Miten tekoäly määritellään sääntelyehdotuksessa?
– Miten tekoälyasetus tulee vaikuttamaan yrityksiin, joilla on tekoälyä käytössä?
– Miten tekoälyä hyödyntävien järjestelmien riskejä arvioidaan ja määritellään tulevan sääntelyn perusteella?
– Miten määritellään korkean riskin tekoälyjärjestelmät, ja miten voidaan täyttää niiden käyttöön liittyvät vaatimukset?
– Milloin tekoälyn käyttö olisi kiellettyä tulevaisuudessa?
– Miten tekoälyasetus sovitetaan yhteen tietosuojasääntelyn ja muun sääntelyn kanssa?

Koulutus on suunnattu mm.
– yrityksille, jotka tarjoavat tekoälypohjaisia tuotteita ja palveluita
– yrityksille ja muille organisaatioille, jotka käyttävät tekoälyä hyödyntäviä järjestelmiä
– riskienhallinnassa työskenteleville

Kouluttaja
Johanna Tuohino
, Senior Associate, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Johanna on kokenut teknologiajuristi, joka neuvoo asiakkaita erityisesti teknologian hyödyntämiseen ja kaupallistamiseen sekä tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvissä juridisissa kysymyksissä.

Johannan monipuoliseen työhistoriaan sisältyy muun muassa yritysjuristin tehtäviä ja lainvalmistelutehtäviä virkamiehenä. Johanna tarkastelee EU-lainsäädäntöä ja sen laatua tohtoriopinnoissaan.

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

09.05 Mitä on tekoäly?
– Mikä kaikki luetaan tekoälyksi?
– Mihin tekoälyä voidaan hyödyntää?

09.35 Tekoälyasetus
– Mitä tekoälyasetuksen sääntelyehdotus pitää sisällään?
– Tilannekatsaus sääntelyhankkeen etenemiseen.
– Tekoälyasetuksen vaikutukset tekoälyä kehittäviin ja käyttäviin yrityksiin.
– Tekoälysääntelyn riskiperustaisuus, järjestelmien kategorisointi riskien perusteella ja riskien määrittely.
– Korkean riskin tekoälyjärjestelmiin liittyvät vaatimukset.
– Tekoälyn käyttöä koskevat vaatimukset.
– Tekoälyjärjestelmiin ja niiden tarjoamiseen kohdistuva valvonta.
– Tekoälyasetuksen yhteys muuhun sääntelyyn.
– Miten yritykset voivat valmistautua tulevaan tekoälysääntelyyn tässä vaiheessa?

11.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään etänä

3.5.2023, klo 09:00-11:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24 % / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24 % / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.