Tekoälytyökalut ja tietosuojariskit (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Tekoälytyökalut ja tietosuojariskit (2 h)

09.04.2024, Webinaari , Webinaari 6 helmikuun, 2024 Sampo Korppoo

Tekoäly

Mitä tietosuojakysymyksiä tulee ottaa huomioon, kun tekoälytyökalu hankitaan yrityskäyttöön? Tuleeko tehdä tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi (DPIA)? Miten tietosuoja tulisi ottaa huomioon laadittaessa tekoälyohjeita tai -politiikkaa henkilöstölle?

Kiinnostus tekoälytyökalujen hankintaan ja käyttöön kiihtyy. Lähes jokaisen organisaation tarpeisiin on tarjolla aikaa säästäviä ja tuloksia parantavia tekoälytyökaluja. Tekoälyllä voidaan tehostaa asiantuntijatyötä, esimerkiksi ChatGPT:n tai Copilotin avulla. Tekoälysovelluksia voidaan hankkia myös organisaation sisäisiksi työkaluiksi, esimerkiksi HR:n tai asiakaspalvelun tietojenkäsittelyn tehostamiseksi. Myös olemassa oleviin tuttuihin työkaluihin on alettu lisätä tekoälyominaisuuksia.

Tekoälytyökalut hyödyntävät joko organisaatioiden järjestelmissä jo käsiteltävää dataa tai käyttäjien niille syöttämää tietoa. Tietosuojakysymykset ovat olennaisia, sillä yllättävienkin tietojen voidaan katsoa olevan henkilötiedon määritelmään kuuluvia, esimerkiksi asiayhteytensä tai käyttötarkoituksensa takia.

Tässä tehokkaassa koulutuksessa käymme läpi tekoälytyökalujen hankintaan ja käyttöön liittyviä olennaisia tietosuojakysymyksiä kokeneiden juristien Salha Hannan ja Ulla Hirvelän kanssa.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mitä tietosuojakysymyksiä tulee ottaa huomioon, kun tekoälytyökalun käyttöönottoa suunnitellaan organisaatiossa?
– Mitä erityispiirteitä tekoälysovelluksissa on tietosuojan näkökulmasta?
– Mitä tietosuojanäkökulmia tulee huomioida, jos AI-työkalu hyödyntää organisaation henkilötietosisältöjä?
– Tuleeko tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi (DPIA) tehdä AI-työkalun käyttöönotossa?
– Mitä tietosuojariskejä liittyy tekoälytyökalujen kuten esim. ChatGPT:n käyttöön? Miten näitä riskejä voi pienentää?
– Miten tietosuoja tulisi ottaa huomioon laadittaessa tekoälyohjeita tai -politiikkaa henkilöstölle?

Koulutus soveltuu kaikille yrityksille, joissa tekoälytyökalujen hyödyntäminen ja käyttöönotto on ajankohtaista. Koulutus soveltuu hyvin myös juristeille.

Kouluttajat:
Ulla Hirvelä
, Senior Legal Counsel, CIPP-E, Data Protection Group Lead, Fondia Oyj
Hirvelä toimii Fondialla tietosuoja- ja teknologiajuridiikkaan erikoistuneena juristina ja Fondian tietosuojatiimin vetäjänä. Ulla on kokenut tietosuoja-osaaja ja avustanut monipuolisesti erilaisia asiakkaita vuosien ajan erilaissa regulaatiohankkeissa ja esimerkiksi tietosuojaohjelmien rakentamisessa. Ullan pitämiä koulutuksia on kehuttu erityisesti niiden käytännönläheisyydestä.

Salha Hanna, Senior Legal Counsel, CIPP/E, Fondia Oyj
Salha toimii Fondialla tietosuoja-asioihin ja teknologiajuridiikkaan erikoistuneena juristina. Salhalla on 10 vuoden monipuolinen kokemus erilaisten organisaatioiden tukemisessa tietosuojatyössä, niin käytännön kuin lakipykälien tasolla. Salha on myös pidetty kouluttaja.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 AI-työkalut tietosuojan näkökulmasta
– Tekoälysovelluksiin erityisesti liittyvät tietosuojakysymykset
– Käyttöönottoon liittyvät tietosuojakysymykset
– Organisaation henkilötietojen hyödyntäminen tekoälysovelluksessa

14.05 Tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi ja AI-tietosuojariskit
– Vaikutustenarvioinnin rajaaminen
– Tyypillisimmät AI-työkaluihin liittyvät tietosuojariskit
– Tietosuojariskienhallinta AI-työkaluissa

15.00 Koulutus päättyy

Webinaaritoteutus verkossa.

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

9.4.2024, klo 13:00-15:00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24 % / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24 % / hlö

Alennuskoodien alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.