Terveydentila ja työkyky työsuhteessa: tietopaketti työpaikkojen arkeen -webinaarisarja (4 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

21.04.-24.05.2022, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 13 joulukuun, 2021 Sampo Korppoo

HR ja henkilöstöhallinto , Lakitieto

Vähennä sairauspoissaoloja ja hoida työkyvyttömyystilanteet juridisesti oikein!

Mitä työntekijältä voidaan edellyttää oman työkykynsä ylläpitämiseksi? Millainen tietojenvaihto työnantajan ja työterveyshuollon kesken on sallittua? Missä tilanteissa on oikeus poissaoloon tai palkkaan? Miten rokotetietoja käsitellään? Onko koeaikapurku mahdollinen alentuneen työkyvyn johdosta? Mitä sairausperusteiselta irtisanomiselta edellytetään?

Neliosainen webinaarisarja syventyy näihin ja moniin muihin ajankohtaisiin ja haastaviin kysymyksiin sairauspoissaoloihin ja työkykyyn liittyen. Koulutussarja tarjoaa tietoa ja työkaluja, jotka auttavat toimimaan oikein organisaatiosi arjen käytännön tilanteissa.

Sairauspoissaolot ovat organisaatioissa suuri kuluerä ja johtamiskäytänteiden haastaja. On tärkeää, että työpaikalle on rakennettu toimivat käytännöt ja että erilaiset työkyvyttömyystilanteet hoidetaan oikein. Pitkittynyt koronaepidemia heijastuu monin tavoin työpaikkojen arkeen – tilanne on asettanut työnantajat uudenlaisten haasteiden äärelle työkyvyn ylläpitämiseen, sairauspoissaoloihin ja terveystietojen käsittelyyn liittyen.

Työoikeuden, tietosuojan ja työterveyden asiantuntijoiden moninäkökulmaiseen osaamiseen perustuva webinaarisarja vastaa erilaisiin käytännön haasteisiin ja ajankohtaisiin kysymyksiin. Webinaarisarjassa tarkastellaan terveydentilan ja työkyvyn merkitystä, selvittämistä ja ylläpitoa työsuhteen elinkaaren aikana rekrytointivaiheesta työsuhteen päättymiseen. Lisäksi käsitellään työntekijän terveydentilaa ja sairauspoissaoloja koskevien tietojen käsittelyä ja suojaamista. Aiheita peilataan ajankohtaisiin työpaikoilla ilmeneviin kysymyksiin, kuten työntekijöiden rokotetietojen käsittelyyn.

Webinaarisarja tarjoaa lisäksi käytännön ratkaisukeinoja työnantajan ja työterveyshuollon välisen vastuunjaon selkiyttämiseen, yhteistyön kehittämiseen ja usein esiintyvien ongelmien ratkaisuun. Pääpaino on työsuhteisessa työssä, mutta tarvittaessa käsitellään myös virkasuhteita (mm. työkyvyn arviointi).

– HR-johdolle, -päälliköille ja -asiantuntijoille
– esimiehille
– luottamusmiehille ja pääluottamusmiehille
– työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille
– työoikeuslakimiehille
– asianajajille, tuomareille
– työterveyshuollon ammattilaisille

Kouluttajat:
Jaana Paanetoja
, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti
Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

Minna Pihlajamäki, LT, työterveyshuollon erikoislääkäri
Minna Pihlajamäki tutki väitöskirjassaan työterveyshuollossa käytettyjen kyselyjen ennustearvoa työkyvyttömyyteen. Hänellä on pitkä ja monipuolinen ura työterveyden palveluiden kehittämisestä, johtamisesta sekä kouluttamisesta.

Terveydentila ja työkyky työsuhteessa: tietopaketti työpaikkojen arkeen -webinaarisarja koostuu seuraavista osista:
Oikeus vai velvollisuus sairauspoissaoloon? 21.4.
Työkyvyn selvittäminen ja ylläpito 27.4.
Sairauspoissaolojen ja terveydentilatietojen tietosuojakysymykset 12.5.
Työsopimuksen sairausperusteinen päättäminen 24.5.

Voit osallistua edullisesti koko sarjaan tai valita sinua erityisesti kiinnostavan webinaarin.

Voit osallistua webinaariin helposti omalla tietokoneellasi. Webinaarin chatissa voit esittää kouluttajille mieltäsi askarruttavia kysymyksiä ja osallistua keskusteluun. Voit lähettää kysymyksiä myös ennakkoon. Webinaarit tallennetaan ja ovat osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

Koulutus järjestetään verkossa

21.4.-24.5.2022

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 750 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 600 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)