Tiedon ja ymmärryksen hakeminen tekoälyn avulla (3 h)
Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Tiedon ja ymmärryksen hakeminen tekoälyn avulla (3 h)

03.04.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 30 tammikuun, 2024 Sampo Korppoo

Tekoäly

Eräiden arvioiden mukaan datan määrä tuplaantuu joka toinen vuosi. Yritysten menestys perustuu yhä enemmän tiedon hyödyntämiseen. Yksilötasolla joudumme käymään yhä enemmän informaatiota ja dataa lävitse, jotta löydämme sen tiedon mitä tarvitsemme. “Googlaaminen” on vakiintunut tapa hakea tietoa ja ymmärrystä netin syövereistä, mutta voisiko tekoälystä olla hyötyä?

Tässä koulutuksessa käydään lävitse, miten nykyaikaiset suuriin kielimalleihin perustuvat tekoälypalvelut voivat auttaa etsimään neulaa heinäsuovasta ja nopeuttamaan oppimista ja ymmärrystä. Koulutuksessa tarkastellaan esimerkkejä ja tapoja etsiä tietoa dokumenteista, tietokannoista ja netistä tekoälyn avulla. Koulutuksessa tarkastellaan myös tekoälyjen on-gelmallisia ominaispiirteitä liittyen tiedon hakemiseen. Koulutukseen osallistumiseen ei ole ennakkotietovaatimuksia ja opittuja taitoja voidaan soveltaa useissa eri tekoälypalveluissa.

Kaikille, jotka haluavat hyödyntää generatiivista tekoälyä oman työnsä tehostamisessa sekä yleisesti organisaatioille, jotka suunnittelevat integroivansa tekoälyn organisaationsa työnkulkuihin ja prosesseihin.

Kouluttaja
Jani Teerioja
, Tieto- ja teknologia-asiantuntija FM, DI, KTM, Suomen Ammattipuhujat / Mediabot Oy
Tieto- ja teknologia-asiantuntija FM, DI, KTM Jani Teerioja on kokenut IT-ammattilainen, jolla on pitkä ja monipuolinen ura ohjelmistoarkkitehtina ja pääkehittäjänä. Hän on erikoistunut syvällisesti IT-teknologioihin, ja tänä päivänä hänen työnsä keskittyy erityisesti ChatGPT:n soveltamiseen, tietoturvallisuuteen sekä organisaatioiden prosessien teknisiin ja taloudellisiin näkökulmiin. Pedanttina ja selkeän ulosannin omaavana hän on pidetty kouluttaja ja osaaja.

• Generatiivisen tekoälyn ominaispiirteet
• Erilaisia tekoälypalveluita ja työkaluja
• Tekoälyn harjoitusdatan merkitys
• Mitä hallusinaatiot ovat?
• Miten hallusinaatioita voidaan vähentää?
• Vinoumat ja ajantasaisuus
• Tiedon haku netistä
• Tiedon haku dokumenteista
• Tieteelliset tietokannat
• Tiivistäminen, yhteenveto, tarkentaminen
• Tiedon ja ymmärryksen kasvattaminen: syötteet
• Määrämuotoisen tiedon eristäminen datasta
• Data-analyysin perusteet tekoälyllä
• Yhteiskäyttö AI ja hakukoneet: mikä on paras prosessi?
• Multimodaaliset mallit ja tiedonhaku
• Esimerkkejä ja toimintatapoja

Etäkoulutus

03.04.2024, klo 13:00-16:00

/hlö + alv 24 %. Koulutus ja materiaalit sisältyvät hintaan.

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.