Tiedonhallinnan perusteet – arkistointisuunnitelma ja tietosuojalainsäädännön merkitys (3 h)
Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

15.02.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 25 tammikuun, 2023 Sampo Korppoo

Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Tiedonhallinta ja arkistointi ts asiakirjojen säilyttäminen on organisaation hankkiman, tuottaman, käyttämän ja säilyttämän tiedon hallintaa. Asiakirjojen säilyttäminen tarkoittaa yleensä lain velvoitteiden noudattamista. Toisaalta arkistointi ja säilyttäminen sisältyy tiedolla johtamisen kulttuuriin. Mitä tehtiin tai mitä ei tehty?

Arkistointi tuntuu olevan ongelma monessa yrityksessä. Aina ei tiedetä, mitä pitää arkistoida ja kuinka kauan, joten arkistoidaan kaikki ja säilytetään asiakirjoja liian pitkiä aikoja. Organisaation tulisi laatia ohje, joka helpottaa arkistoon sisällytettävien asiakirjojen käyttöä, ylläpitoa ja hallintaa. Tätä kutsutaan arkistointisuunnitelmaksi. Sähköisen tiedon osalta puhutaan tiedonohjaussuunnitelmasta (TOS), joka koskee järjestelmissä olevaa sähköistä tietoa.

Koulutus on hyväksi erityisesti HR-, talous- ja palkanlaskenta henkilöstölle. Koulutus soveltuu erinomaisesti myös muiden yksiköiden asiakirjahallinnon vastaaville esim. mitä tehdä myynnin ja markkinoinnin datalle eri järjestelmissä? Organisaation on tiedettävä asiakirjojen ja tiedon säilyttämisen vaatimukset!

Kouluttaja:
Yritysarkkitehti Jarkko Koivuniemi, Rapu Training Oy

Jarkon tausta on vahvasti teknologiassa ja koulutuksessa. Hän on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut erikokoisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä on monialaosaaja mm. yritysarkkitehtuurin puolella, tietoturva ja -suoja-asiantuntijuudessa. Jarkolla on yli 20 vuoden kokemus toimitusjohtajuudesta ja teknologiasta, kumppaneinaan mm. Microsoft ja Adobe.

Jarkko omin sanoin pitää uusista toimintamalleista ja teknologian tuomista innovaatioista, mutta ihmiset ja yleisö ensin. Yrittäjä isolla yyllä. Intohimona erityisesti golf, amerikkalainen jalkapallo, perhe ja kokkaus.

Jarkko toimii kouluttajana YritysAkatemian koulutuksissa: Tiedonhallinnan perusteet, Sähköisen arkistoinnin perusteet, Tietosuoja update, Strategian kuvaaminen, Taloushallinnon prosessien kehittäminen, Saavutettavat dokumentit käytännössä, sekä Tiedonohjaussuunnitelman laatiminen, käyttöönotto ja ylläpito.

Arkistointisuunnitelman tavoitteet ja prosessit

Asiakirjojen arkistointi
– Miksi esim. hallinnon asiakirjoja arkistoidaan?
– Asiakirjahallinnan prosessit ja tavoitteet
– Arkistoitavat hallinnon asiakirjat
– Paperiset asiakirjat vs henkilötietojärjestelmät
– Elinkaaren hallinta

Arkistointiin liittyvät säädökset
– Lait ja asiakirjastandardit
– Asiakirjavaatimukset

Tietosuojalain merkitys
– Asiakirjat ja tietosuojalainsäädännön merkitys
– Elinkaaren alku, tiedon kerääminen
– Tietojen käsittely elinkaaren lopussa
– Eri asiakirjojen mm lokien elinkaari
– Velvoitteet

Eri asiakirjojen säilytystavat ja –ajat
– Eri asiakirjojen elinkaaret eri toimialoilla tai yksiköissä
o Taloushallinto
o Henkilöstöhallinto
o Myynti & markkinointi
o Esimerkkejä

– Tulkintaa?

Arkistointisuunnitelma vai tiedonohjaus
– Arkistointi ja sen periaatteet
– Sähköinen arkistointi

Etäkoulutus

15.02.2023, klo 9:00-12:00

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.