Tiedonhallinnan vuosikello (3 h)
Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Tiedonhallinnan vuosikello (3 h)

20.01.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 15 joulukuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto , Tieto- ja viestintäteknologia

Tiedonhallintalaki tuli jo voimaan 1.1.2020 ja velvoittaa julkisoikeudellisia toimijoita. Laki vastaa moniin kysymyksiin, koskien mm. johdon vastuita, järjestelmiä, tietoturvaa, ja sähköistä arkistoa. Missä mennään tiedonhallinnan eri osa-alueilla ja miten vuosikello voisi auttaa?

Tiedonhallinnan tavoitteena on varmistaa tietojen monipuolinen, sujuva ja turvallinen hyödyntäminen julkisissa palveluissa. Se velvoittaa mm arvioimaan toimintaprosessien tietojenkäsittelyyn liittyvät tarpeet, suunnittelemaan tietovarantojen hyödynnettävyys, ylläpitämään tiedonhallintaa määrittelevää ja kuvaavaa tiedonhallintamallia. Tiedonhallintaan sisältyy myös sähköinen arkistointi, johdon vastuut ja turvallinen tiedonhallinta.

Jarkko Koivuniemi
, tieto- ja teknologia-arkkitehti, Suomen Ammattipuhujat Oy / Mediabot Oy
Jarkon tausta on vahvasti teknologiassa ja koulutuksessa. Hän on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut erikokoisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä on monialaosaaja mm. yritysarkkitehtuurin puolella, tietoturva ja -suoja-asiantuntijuudessa. Jarkolla on yli 20 vuoden kokemus toimitusjohtajuudesta ja teknologiasta, kumppaneinaan mm. Microsoft ja Adobe.

Jarkko omin sanoin pitää uusista toimintamalleista ja teknologian tuomista innovaatioista, mutta ihmiset ja yleisö ensin. Yrittäjä isolla yyllä. Intohimona erityisesti golf, amerikkalainen jalkapallo, perhe ja kokkaus.

Jarkko toimii kouluttajana YritysAkatemian koulutuksissa: Tiedonhallinnan perusteet, Sähköisen arkistoinnin perusteet, Tietosuoja update, Strategian kuvaaminen, Taloushallinnon prosessien kehittäminen, Saavutettavat dokumentit käytännössä, sekä Tiedonohjaussuunnitelman laatiminen, käyttöönotto ja ylläpito.

Sisältö:

– Tiedonhallintalaki, kenelle ja koska?
– Miksi vuosikello?

– Tiedonhallinnan suunnittelun vuosikello
Minimitoteutus ja vaatimukset?

– Järjestelmät, tekniset rajapinnat
– Suositukset, mitä muutoksia?
– Tietoturvallisuusvaatimukset vuosikellossa
– Asian- ja palvelunhallinnan vuosikello

– Tietojärjestelmien vuosikello
Tiedonvaihto
Tekniset ja toiminnalliset edellytykset
Integraatiot
Tietovarannot

– Tietoaineistojen säilyttäminen ja arkistointi
Mitä tulossa arkistointiin tiedonhallintaan liittyen (AMS vs TOS)
Uusi arkistolaki?
Metatietoa ja rekistereitä, mikä muuttunut?

– Tiedonhallinnan ohjaus ja tuki
– Elinkaarikysymykset
– Muutoksia muusa lainsäädännössä
– Esimerkki vuosikellosta

Etäkoulutus

20.01.2023, klo 09.00-12.00

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.