Tiedonohjaussuunnitelman laatiminen ja ylläpito (1/2 pv)
Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Tiedonohjaussuunnitelman laatiminen ja ylläpito (1/2 pv)

18.01.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 11 marraskuun, 2022 Sampo Korppoo

Digitalisaatio ja uudet teknologiat , Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Mitä tarkoittaa tiedonohjaussuunnitelman (TOS) laatiminen prosessina? Koulutuksessa kuvataan TOS:an laatimisprosessia, jonka lopputuloksena syntyy tiedonohjaussuunnitelma. Koulutuksessa saat apuvälineitä käytännön toteuttamiseen tiedonohjaussuunnitelmatyön parissa työskenteleville.

Tiedonohjaussuunnitelma on julkisoikeudellisille toimijoille pakollinen, mutta auttaa myös myös yksityistä tai kolmatta sektoria toimimaan oikein kohti sähköistä säilyttämistä ja asioiden käsittelyä. TOS työssä dokumentoidaan tietojärjestelmien ohella kaikki asiakirjallisen tiedon elinkaari. Mitä tietoja on hyvä tarkastella ennen TOS prosessia ja esimerkkejä, kuinka tiedonohjaussuunnitelman laatimisprosesseja voidaan toteuttaa.

Sähköinen arkistotoimi asettaa vaatimuksia hyvälle tiedonhallinnalle ja toteuttamiselle. Tiedonohjussuunnitelman keskeinen tarkoitus on ohjata organisaation tietojen käsittelyä ja arkistointia. Sen pitäisi olla asiakirjatiedon ja tietojärjestelmien kokonaiskuvaus, jonka avulla voidaan tarkastella tiedonhallinnan toteutumista.

– Mitä on tiedonohjaussuunnitelman laatimisen prosessit?
– Tiedonohjaussuunnitelman merkitys organisaatiolle?
– Millaisia vaatimuksia lainsäädäntö antaa?
– Miten tiedonohjaussuunnitelma auttaa sähköiseen arkistointin siirtymistä?
– TOS yhteistyönä omassa organisaatiossa? Tiedonohjaussuunnitelma prosessina?

Kenelle: Asiakirjahallinnossa ja arkistoinnin parissa toimiville asiantuntijoille, esimiehille ja johdolle

Kouluttaja:
Yritysarkkitehti Jarkko Koivuniemi, Rapu Training Oy

Johdanto
– Tiedonohjaussuunnitelmien tekeminen
– Tarkoitus ja tavoite
– Toteuttaminen
Tiedonhallintalaki tiedonohjaussuunnitelman näkökulmasta
– Ohjaavat normit ja lainsäädäntö
– Hyvä tiedonhallinta vai minimivaatimukset
– Keskeiset käsitteet
Tiedonohjaussuunnitelma
– Ohjaaminen ja seuranta
– Työ projektina: dokumentointi ja mihin?
– Erilaista metatietoa ja tyypit
– Suosituksia
– Haasteita
– Järjestelmätoimittajat

TOS ja päivittämisen vastuut

Vastuunjako

Seuranta ja ylläpito

Esimerkkejä

Verkkokoulutus

18.01.2023, klo 9:00-12:00 +/- 15 min.

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.