Tietosuojan vuosikello (3 h)
Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Tietosuojan vuosikello (3 h)

14.06.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 30 huhtikuun, 2024 Sampo Korppoo

Lakitieto , Tieto- ja viestintäteknologia

Tietosuojan vuosikello on erinomainen työkalu tietosuojavastaavalle tai tietosuojatyöhön osallistuville. Vuosikellolla varmistettaan esim. osoitusvelvollisuuden toteutuminen eli miten osoitusvelvollisuus jatkuu aina seuraavina vuosina.

Tietosuojan vuosikello on prosessi, jotta toimenpiteet tulevat tehtyä. Tietosuojasta vastaavilla henkilöillä ja tietosuojatyöhön osallistuvilla pitää olla mahdollisuus resursoida työaikaa tietosuoja-asioiden hoitoon säännöllisesti joka vuosi. Webinaarikoulutuksessa opimme minkälainen tietosuojan vuosikello voisi olla? Mitä pitää vielä huomioida? Mitä ajankohtaista tänä ja ensi vuonna. Mitä jatkuva parantaminen tarkoittaa tietosuojatyössä?

tietosuojavastaavat, rekisterinpitäjät, tiedonhaullinen asiantuntijat, johto, esimiehet, asiantuntijat, tietosuojatyöhön osallistuvat

Kouluttaja:
Yritysarkkitehti Jarkko Koivuniemi, Suomen Ammattipuhujat / Mediabot Oy
Jarkon tausta on vahvasti teknologiassa ja koulutuksessa. Hän on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut erikokoisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä on monialaosaaja mm. yritysarkkitehtuurin puolella, tietoturva ja -suoja-asiantuntijuudessa. Jarkolla on yli 20 vuoden kokemus toimitusjohtajuudesta ja teknologiasta, kumppaneinaan mm. Microsoft ja Adobe.

Jarkko omin sanoin pitää uusista toimintamalleista ja teknologian tuomista innovaatioista, mutta ihmiset ja yleisö ensin. Yrittäjä isolla yyllä. Intohimona erityisesti golf, amerikkalainen jalkapallo, perhe ja kokkaus.

Jarkko toimii kouluttajana mm. näissä koulutuksissamme: Tiedonhallinnan perusteet, Sähköisen arkistoinnin perusteet, Uusi arkistolaki 2024, Tietosuojan vuosikello, Sosiaalisen median vuosikello, Saavutettavat dokumentit käytännössä. Alta löydät listauksen kaikista Jarkon koulutuksista.

Sisältö:

1.Lainsäädännön muutokset ja viranomaistulkintojen vertaus toimintaan
– Organisaation vastuut ja velvoitteet tietosuojan alalla
– Muun (uuden/muuttuneen) lainsäädännön yhteys
– Uusi arkistolaki, asiakastieto -lainsäädäntö, EU ja Tekoäly

2.Henkilötietojen käsittelyn kuvaukset
– Oikeusperusteet, tasapainotestit, kerääminen ja tallentaminen
– Säilytysaikakysymykset ja tietojen poistaminen

3.Tietosuojan hallintaprosessit:
– Tietosuojan johtaminen, vastaavan rooli ja tehtävät
– Tietosuojariskien hallinta, vaikutustenarviointi ja tietoturva, toimenpiteet

4.Rekisteröityjen oikeudet ja toteutuminen
– Yksilöiden oikeudet käsittelyssä, tarkastusoikeus, oikaiseminen ja poistaminen
– Tietojen siirtämisen rajoitukset ja tietosuojalomakkeet

5.Tietosuojan koulutus ja tietoisuus
– Parhaat käytännöt ja ohjeistukset
– Viestintä, koulutusmateriaalien luominen ja jakaminen
– Tietosuojaan liittyvien tietoturvakäytännöt

6.Seuranta ja jatkuvan parantamisen prosessi:
– Sisäinen valvonta, auditointi ja säännölliset tarkastukset
– Raportit ja dokumentaatio
– Poikkeamien käsittely ja korjaavat toimenpiteet

7.Muita vuosikellon asioita
– Tietotilinpäätös, tietohuolto, vaatimustenmäärittely
– Yhteistyö (rek.pitäjät, pääkäyttäjät, tietohallinto)

Malleja vuosikellosta

Etäkoulutus

14.06.2024, klo 13:00-16:00

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.