Edita järjestää nyt koulutuksen:

Tietoturva, tietosuoja ja muut etätyön erityiskysymykset – tunnista työnantajan riskit (2 h)

Mitä esihenkilön tai henkilöstöhallinnon tulee tietää tietoturva- ja tietosuoja-asioista etätyön näkökulmasta? Millaisia riskejä etätyön tekemiseen liittyy riskejä liittyy ja mitkä ovat työnantajat vastuut? Miten tietosuoja tulee huomioida etätyössä? Miten suojella etätyöntekijää? Entä mitä erityispiirteitä hybridimalliin liittyy?

Etätyöstä tuli koronapandemian myötä uusi normaali. Monissa työyhteisöissä ollaan nyt siirtymässä hybridimalliin, jossa yhdistyy etänä ja toimistolla työskentely. Webinaarissa vastataan käytännönläheisesti kysymyksiin etä- ja hybridityön tekemisestä koronatilanne huomioiden sekä käydään läpi, mitkä mitkä ovat työnantajan vastuut työtilojen järjestelyistä, tietoturvasta ja tietosuojan huomioimisesta. Saat kattavan kuvan olennaisimmista ja ajankohtaisista tietosuojakysymyksistä etä- ja hybdridityöhön liittyen. Webinaarissa käsitellään myös etätyöntekijän työsuojelukysymyksiä.

Työoikeuden ja tietosuojan kokeneet asiantuntijat pureutuvat webinaarissa mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mitä erityispiirteitä ns. hybridimalliin liittyy?
– Etätyö on yleistynyt – miten tunnistaa ja hallita tietosuojaan liittyvät riskit?
– Mitkä ovat työnantajan vastuut työtilojen järjestelyistä, tietoturvasta ja tietosuojan huomioimisesta?
– Mitä riskejä liittyy erilaisiin etäkokousympäristöihin (Zoom, Hangouts, Teams jne.)?
– Kenen vastuulla on, jos tapahtuu tietovuoto?
– Millä tavoin työnantajan tulisi ohjeistaa työntekijöitään etätöissä?
– Tietojen käsittely – maantieteelliseen sijaintiin liittyviä kysymyksiä?
– Entä mitä vastuita työnantajalla on työntekijään nähden? Voiko työntekijän pakottaa etätöihin ja käyttämään etäyhteyttä, jossa voi näkyä yksityiselämän alueelle kuuluvia asioita? Voiko työnantaja pakottaa työntekijät etätöihin?
– Miten työnantaja huolehtii etätyössä työntekijän terveydestä ja turvallisuudesta kuten työergonomiasta ja työn oikean tasoisesta kuormituksesta?
– Miten työntekijän työaika määräytyy etätyössä?
– Tulisiko työnantajan laatia etätyöohje ja mitä asioita siinä tulisi huomioida?
– Mitä on huomioitava vakuutusturvan kannalta?

Voit osallistua webinaariin helposti omalla tietokoneellasi. Webinaarin chattitoiminnolla voit esittää kouluttajille mieltäsi askarruttavia kysymyksiä. Voit lähettää kysymyksiä ennakkoon tai milloin tahansa koulutuksen aikana. Webinaari tallennetaan, joten mikäli et pysty katsoa tallennetta livenä, on sinulla mahdollisuus katsoa tallenne myöhemmin.

Webinaari on osa HR & tietosuoja -webinaarisarjaa.


Kenelle?
Koulutus on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja esimiehille. Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:
– Esimies
– Henkilöstöpäällikkö
– Henkilöstöjohtaja
– HR-asiantuntija
– Työoikeuslakimies
– Henkilöstölakimies


Kouluttajat:
Leena Alapuranen
, OTL, CIPP/E, Senior legal counsel
Leena Alapuranen on tietosuojaan ja yksityisyyden suojaan perehtynyt lakimies. Leenalla on vankka kokemus tietosuoja-asetuksesta ja sen käytännön soveltamisesta. Leena on toiminut useita vuosia kouluttajana tietosuojaan liittyvissä aiheissa.

Maria Penttilä, asianajaja, varatuomari, Asianajotoimisto Roihu Oy
Maria Penttilä on erityisesti työoikeuteen erikoistuneen Asianajotoimisto Roihu Oy:n osakas. Marialla on noin 15 vuoden laaja ja monipuolinen kokemus erilaisten työoikeudellisten toimeksiantojen hoitamisesta. Maria konsultoi päivittäin työnantajia heidän arkisissa työoikeuden haasteissa ja hoitaa myös säännöllisesti erilaisia työ- ja virkasuhteeseen liittyviä riita- ja rikosasioita.



OHJELMA

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Etätyöskentelyn perusedellytykset ja huomiot
– Edellytykset etätyöhön siirtymiselle ja paluu lähityöhön
– Ns. hybridimallin erityispiirteet
– Tietoturva etätyössä
– Tietosuoja etätyössä
– Vakuutusturva etätyössä
– Etätyöohjeistus

10.20 Työntekijän suojelu etätyössä
– Fyysinen ja henkinen työsuojelu (mm. työergonomia, oikeantasoinen kuormitus, työn häiriötekijät)
– Työaikakysymykset (työpäivän pituus ja työajan sijoittelu)
– Työntekijän yksityisyyden suoja

11.00 Koulutus päättyy

—————————-

Koulutuspaikka:
Koulutus järjestetään verkossa

Ajankohta:
25.1.2022 klo 09:00-11:00

Hinta:
250 euroa
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.