Edita järjestää nyt koulutuksen:

Tietoturva, tietosuoja ja muut etätyön erityiskysymykset – tunnista työnantajan riskit (2 h)

Etätyö on etenkin koronaepidemian aikana lisääntynyt huomattavasti. Etätyön tekemiseen liittyy riskejä, jotka työnantajien on syytä tunnistaa.

Millaisia tietoturvariskejä syntyy, kun esimerkiksi asiakastietoja viedään kotiin ja kun työnantaja ei voi kontrolloida, keitä tiloissa liikkuu? Mitkä ovat työnantajan vastuut työtilojen järjestelyistä, tietoturvasta ja tietosuojan huomioimisesta? Kuka vastaa, jos tapahtuu tietovuoto? Entä miten suojella etätyöntekijää?

Etätyön tekeminen edellyttää työnantajan ja työntekijän välistä luottamusta. Toimiston ulkopuolella työskentelyn lisääntyessä työnantajan on syytä varmistaa, että sen tietosuojaan liittyvät ohjeistukset ja järjestelmät ovat kunnossa.

Työoikeuden ja tietosuojan asiantuntijat vastaavat koulutuksessa käytännönläheisesti mm. seuraaviin kysymyksiin:

– Etätyö nyt yleistä – miten tunnistaa ja hallita tietosuojaan liittyvät riskit?
– Mitkä ovat työnantajan vastuut työtilojen järjestelyistä, tietoturvasta ja tietosuojan huomioimisesta?
– Mitä riskejä liittyy erilaisiin etäkokousympäristöihin (Zoom, Hangouts, Teams jne.)?
– Kenen vastuulla on, jos tapahtuu tietovuoto?
– Millä tavoin työnantajan tulisi ohjeistaa työntekijöitään etätöissä?
– Tietojen käsittely – maantieteelliseen sijaintiin liittyviä kysymyksiä?
– Entä mitä vastuita työnantajalla on työntekijään nähden? Voiko työntekijän pakottaa etätöihin ja käyttämään etäyhteyttä, jossa voi näkyä yksityiselämän alueelle kuuluvia asioita? Voiko työnantaja pakottaa työntekijät etätöihin?
– Miten työnantaja huolehtii etätyössä työntekijän terveydestä ja turvallisuudesta kuten työergonomiasta ja työn oikean tasoisesta kuormituksesta?
– Miten työntekijän työaika määräytyy etätyössä?
– Tulisiko työnantajan laatia etätyöohje ja mitä asioita siinä tulisi huomioida?
– Mitä on huomioitava vakuutusturvan kannalta?


Kenelle?
Koulutus on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja esimiehille.

Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:
– Esimies
– Henkilöstöpäällikkö
– Henkilöstöjohtaja
– HR-asiantuntija
– Työoikeuslakimies
– Henkilöstölakimies

Voit osallistua webinaariin helposti omalla tietokoneellasi. Webinaarin chattitoiminnolla voit esittää kouluttajille mieltäsi askarruttavia kysymyksiä. Voit lähettää kysymyksiä ennakkoon tai milloin tahansa koulutuksen aikana. Webinaari tallennetaan, joten mikäli et pysty katsoa tallennetta livenä, on sinulla mahdollisuus katsoa tallenne myöhemmin.


Kouluttajat:
Leena Alapuranen
, OTL, tietosuojajohtaja, OTL, CIPP/E, tietosuojavastaava
OTL, CIPP/E Leena Alapuranen on tietosuojaan ja yksityisyyden suojaan perehtynyt lakimies. Leenalla on vankka kokemus tietosuoja-asetuksesta ja sen käytännön soveltamisesta. Leena on toiminut useita vuosia kouluttajana tietosuojaan liittyvissä aiheissa.

Maria Penttilä, asianajaja, varatuomari, Asianajotoimisto Roihu Oy
Asianajaja, varatuomari Maria Penttilä on erityisesti työoikeuteen erikoistuneen Asianajotoimisto Roihu Oy:n osakas. Marialla on noin 15 vuoden laaja ja monipuolinen kokemus erilaisten työoikeudellisten toimeksiantojen hoitamisesta. Maria konsultoi päivittäin työnantajia heidän arkisissa työoikeuden haasteissa ja hoitaa myös säännöllisesti erilaisia työ- ja virkasuhteeseen liittyviä riita- ja rikosasioita.



OHJELMA

8.45 Webinaariympäristö avautuu

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Etätyöskentelyn perusedellytykset ja huomiot

– Edellytykset etätyöhön siirtymiselle / määräämiselle
– Tietoturva etätyössä
– Tietosuoja etätyössä
– Vakuutusturva etätyössä
– Etätyöohjeistus

10.20 Työntekijän suojelu etätyössä

– Fyysinen ja henkinen työsuojelu (mm. työergonomia, oikeantasoinen kuormitus, työn häiriötekijät)
– Työaikakysymykset (työpäivän pituus ja työajan sijoittelu)
– Työntekijän yksityisyyden suoja

11.00 Koulutus päättyy

—————————-

Koulutuspaikka:
Koulutus toteutetaan webinaarina.

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

Ajankohta:
keskiviikko 09.09.2020 klo 9.00-11.00.

Hinta:
250 euroa
/hlö + alv 24 %.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.