Tietoturvaloukkaukset – ennaltaehkäise ja reagoi (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Tietoturvaloukkaukset – ennaltaehkäise ja reagoi (2 h)

12.10.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 13 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto , Tieto- ja viestintäteknologia

Mikä on henkilötietojen tietoturvaloukkaus? Milloin ilmoitusvelvollisuus tietoturvaloukkauksesta täyttyy? Miten tietoturvaloukkaukset voidaan välttää? Mitä seuraamuksia ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnillä voi olla?

Tietoturvaloukkauksesta täytyy tietyissä tilanteissa ilmoittaa viranomaisille ja rekisteröidyille – 72 tunnin kuluessa siitä, kun rekisterinpitäjä on tullut tietoiseksi tietoturvaloukkauksesta.

Vaikka ilmoitusvelvollisuus ei täyty, täytyy loukkaus joka tapauksessa dokumentoida. Raja ilmoitusvelvollisuuden täyttymisen ja pelkän dokumentaatiovelvollisuuden välillä voi välillä tuntua haastavalta löytää. Lisäksi henkilötietoja käsittelevän rekisterinpitäjän tulee arvioida, riittääkö ilmoitus viranomaisille, vai täytyykö rekisteröityjä informoida loukkauksesta myös.

Viranomaisilla on useita keinoja reagoida tietoturvaloukkauksiin ja ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönteihin. Yksi näistä keinoista on hallinnollinen sakko, jonka suuruus voi olla enintään 20 miljoonaa euroa tai 4 % rekisterinpitäjän maailmanlaajuisesta liikevaihdosta. Ihan pienistä summista ei ole kyse, joten rekisterinpitäjälle olisi todella tärkeää ennaltaehkäistä tietoturvaloukkauksia.

Tässä koulutuksessa saat paljon käytännön vinkkejä tietoturvaloukkaukseen reagoimiseen ja riskien ennaltaehkäisyyn. Älä jää enää arvuuttelemaan ilmoitusten tekoa, vaan tule koulutukseen kuulemaan sertifioidun tietosuoja-asiantuntijan vinkit haastekohtiin!

Koulutus kuuluu kolmiosaiseen Tietosuojan ja tietoturvan riskienhallinta -webinaarisarjaan. Voit osallistua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita erityisesti sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin.

Koulutuksessa käsitellään mm. seuraavia asioita:
– Mitkä tekijät katsotaan riskeiksi henkilötietojen käsittelyssä?
– Miten riskejä voidaan poistaa tai niiden vaikutusta vähentää?
– Milloin täytyy toteuttaa tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi?
– Mitä seuraamuksia tietosuojaviranomaiset voivat antaa vaikutustenarvioinnin laiminlyönnistä?
– Oikeuskäytäntöä Suomesta ja muista EU-jäsenvaltioista

Koulutus on suunnattu tietosuojasta vastaaville tahoille sekä kaikille yritysten tietosuojatoiminnoissa ja tietohallinnossa työskenteleville sekä palvelu-, hankinta- ja tietosuojasopimuksia tekeville.

Kouluttaja:
Ville Vainio
, osakas, asianajaja, Asianajotoimisto Applex Oy

Kouluttaja Ville Vainio on Asianajotoimisto Applex Oy:n osakas ja asianajaja. Hän avustaa kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita pk-yrityksistä pörssifirmoihin erityisesti tietosuoja- ja teknologiajuridiikan parissa. Ville on suorittanut arvostetun CIPP/E -tietosuojasertifioinnin ja hän kouluttaa säännöllisesti eri aloilla toimivia organisaatioita tietosuojalainsäädännön noudattamisessa. Ville on avustanut monia organisaatioita tietoturvaloukkausasioissa.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Tietoturvaloukkausten ennaltaehkäisy ja reagointi
– Mikä on henkilötietojen tietoturvaloukkaus?
– Milloin kriteerit ilmoitusvelvollisuuteen täyttyvät ja milloin pelkkä tietoturvaloukkauksen dokumentointi riittää?
– Mitä keinoja viranomaisilla on velvollisuuksien laiminlyöntiin puuttumiseen ja millaisessa tilanteessa he ovat käyttäneet näitä keinoja?
– Miten tehokkaimmin ennaltaehkäistä tietoturvaloukkauksia?
– Mitä henkilötietoja käsittelevien palveluntarjoajien sopimuksissa tulisi sopia tietoturvaloukkausten varalta?

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

12.10.2023

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.