Tietoturvan perusteet käytännössä (1/2 pv)
Uusi ajankohtainen koulutus!
KurssitNyt järjestää nyt koulutuksen:

Tietoturvan perusteet käytännössä (1/2 pv)

02.03.2021, Etäkoulutus , Etäkoulutus 16 helmikuun, 2021 Sampo Korppoo

Digitalisaatio ja uudet teknologiat , Tieto- ja viestintäteknologia , Toiminnan kehittäminen

Hyvä tietoturvallisuustietoisuus auttaa nukkumaan paremmin

Tietoturvan perusteet käytännössä -koulutuksessa perehdymme tietoturva- ja tietosuojavaatimuksiin konkreettisten esimerkkien kautta ja saat parhaat käytännön vinkit.

Hyvin toteutettu tietoturvallisuus on usean eri osatekijän summa. Siksi onkin hyvä tiedostaa, mitä kaikkea jokaisen meistä tulee tietoturvasta tietää – etenkin kun lisääntynyt etätyö on kasvattanut haasteita entisestään.

Koulutus jakautuu kolmeen osaan:
1) Teoria
2) Käytäntö
3) Testi ja sen purku

Teoriaosuudessa esitellään olennaisimmat yksilöä koskevat tietoturva- ja tietosuoja-asiat.

Käytäntöosiossa oppeja sovelletaan, ja testi sekä sen purku auttavat ymmärtämään tietoturvallisuuskonaisuuksia entistä paremmin. Testiin osallistuminen edellyttää toimivaa sähköpostia, joka voi olla yksityinen tai työnantajan tarjoama.

Koulutuksessa käsitellään mm. seuraavia aiheita:
– Miten toimit, jos olet joutunut tietomurron kohteeksi?
– Miten tunnistat ja torjut huijaukset? Jos kuitenkin joudut huijatuksi, miten sinun tulisi toimia?
– Identiteettivarkaudet
– Tietojen kalastelu ja verkkourkinta, phishing ja vishing (puhelinurkinta)
– Kuinka turvaat omat tietosi ja pidät ne poissa rikollisten käsistä?
– Kuinka turvaat selustasi internetissä?
– Turvallinen työskentely ja arjen tietoturvallisuus
– Sähköposti ja haittaohjelmat
– Salasanat ja mobiililaitteen suojaaminen
– Kalastelu ja sosiaalinen media
– Digitaalinen turvallisuus, riskien hallinta ja etätyöhön liittyvä turvallisuus
– Tietosuoja ja EU:n yleinen tietosuoja-asetus
– Kodin tietoturva ja verkkoon kytketyt laitteet, kuten IoT-laitteet

Kenelle
Asiat käydään läpi käytännönläheisesti ja ymmärrettävästi, joten koulutus sopii kaikille tietoturvallisuudesta kiinnostuneille koulutustaustasta ja tehtävästä riippumatta. Et tarvitse aiheesta esitietoja.

Hyöty osallistujalle
– Opit hahmottamaan omaa tietoturvallisuusosaamistasi ja löytämään mahdollisia kehityskohteita.
– Saat käytännön vinkkejä tietoturvalliseen työskentelyyn.
– Koulutuksen käytyäsi ymmärrät, miksi tietoturva ja tietosuoja on huomioitava kaikessa tekemisessä, niin työpaikalla kuin kotonakin.
– Webinaarin tallenteen ja materiaalien avulla voit jatkaa opiskelua koulutuksen jälkeen.

Kouluttaja
Matti Timonen
, tietohallinnon johtamisen asiantuntija, Fordione Oy.
Matilla on pitkä kokemus tietohallinnon ja tietoturvallisuuden kehittämisestä. Hänen erikoisalaansa on etenkin tietoturvallisuuteen ja IT:hen liittyvien hallintamallien kehittäminen. Lisäksi hänellä on vahvaa kokemusta mm. projektijohtamisesta, IT–sopimuksista ja sidosryhmähallinnasta.