Tilastollisen prosessin ohjauksen perusteet (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Tilastollisen prosessin ohjauksen perusteet (1 pv)

09.02.2023, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 2 marraskuun, 2022 Sampo Korppoo

ISO-standardit

SPC on aivan yhtä oleellinen konsepti palvelutuotannossa kuin perinteisessä tuotannossa. SPC on enemmän kuin yksittäisten asioiden seuraamista. SPC-konsepti ja työkalut ovat alunperin luotu USA:ssa, mutta toisen maailman sodan jälkeen japanilaiset lähtivät soveltamaan konseptia menestyksekkäästi. 1990-luvun puolessa välissä konsepti nousi prosessijohtamisen rinnalla suosituksi. Silloin ohjauskortteja käytettiin tuoteominaisuuksiin. Tänä päivänä ohjauskorttien käyttökohteet ovat moninaisemmat. Kortit ovat osana johtamisen työkalupakkia.

SPC:n käytännön työkaluja ovat ohjauskortit. Ohjauskortit auttavat kuvaamaan ja tunnistamaan prosessin vaihtelun sekä ohjaamaan oikeansuuntaisiin toimenpiteisiin. Koulutuksessa tutustutaan yleisimpiin ohjauskortteihin, niiden luomiseen ja käyttämiseen jatkuvan parannuksen toiminnassa. Ohjauskorttien lisäksi koulutuksessa tutustutaan tiedon laadun merkitykseen ja mittatiedon virheen määrittämiseen sekä suorituskykyanalyyseihin.

Koulutuksen tavoitteena on oppia, ohjauskortin merkitys, miksi ohjauskorttia tarvitaan ja ohjauskortin oikea valinta sekä mittauksen ja prosessin kyvykkyyden määrityksen merkitys.

ISO 9001:2015 ja IATF 16949:2016 -standardit vaativat tilastollista prosessin analyysiä sekä stabiilisuuden ja suorituskyvyn tunnistamista. Koulutus auttaa ymmärtämään, mitä nämä vaatimukset tarkoittavat ja miksi kyseiset vaatimukset ovat tärkeät.

Lisätietoa

Ennakoi prosessin käyttäytymistä
SPC auttaa ennakoimaan prosessin muuttumista hallitsemattomasti ja lyhentää reaktioaikaa muutos/virhetilanteissa.

Ohjauskortit tutuksi
Tutustu ohjauskortteihin ja opi tunnistamaan prosessin vaihtelu sekä ohjaamaan toimenpiteet oikeansuuntaisesti.

Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat tutustua tilastolliseen prosessinohjaukseen tai tarvitsevat sitä työssään.

Monimuotoinen osallistumistapa
Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivän etänä osallistuville.

Elämyksellinen koulutuspaikka
Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.

Laadukkaat tarjoilut
Food & Events huolehtii nautinnollisista lähikoulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Kouluttaja
Kimmo Liuksiala
, diplomi-insinööri (tehoelektroniikka)

Kimmo Liuksiala on valmistunut tehoelektroniikan diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta. Kimmolla on monipuolinen kokemus teollisuudesta, logistiikasta sekä huolto-/palvelusektorilta.

Merkittävät työtehtävät
– Quality Knowhow Karjalainen Oy 2021-, kouluttaja ja konsultti
– Posti Oy 2018-2021, Operational Excellence Manager
– SEW-Eurodrive Oy 2007-2018, Projektipäällikkö (jatkuva parantaminen ja laatu)

Kokemus
– Lean / TPS
– Tilastolliset menetelmät / Minitab / Six Sigma
– SPC
– Theory of Constraints
– Systeemiajattelu / kompleksisuus

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09:00 Avaus, esittely ja ohjelma?
Tilastollisen ajattelun ja prosessiajattelun perusteet
Laatutoiminnan tilastollinen tausta
– Miten ja miksi
Vaihtelun merkitys ja ymmärtäminen
Ohjauskortit, SPC-kortit

12:00 Lounas

13.00 Ohjauskortin toteuttamisprosessi
Taulut ja niiden luominen – kuinka tehdään
Ohjauskortin laskuharjoitus

14:30 Kahvi

15:00 Mittauksen suorituskyky
Mittausvirhe ja sen merkitys
Variaatio- ja deviaatiovirhe
Prosessin suorituskyky
Suorituskyvyn määritys
Suorituskykyindeksit
Yhteenveto ja loppukeskustelu

16:00 Tilaisuus päättyy

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti tai etäosallistuminen

9.2.2023

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Peruutus on ilmoitettava viimeistään viikkoa ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.