Tilastollisen prosessinohjauksen (SPC) perusteet (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Tilastollisen prosessinohjauksen (SPC) perusteet (1 pv)

21.10.2020, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 5 huhtikuun, 2020 Sampo Korppoo

Lean ja ketterät menetelmät

Tilastollisen prosessin ohjauksen (SPC, Statistical Process Control) koulutuksen tarkoituksena on tutustuttaa tilastolliseen ajatteluun ja toimintatapaan sekä perustyökaluihin.

SPC on keskeinen työkalu ja muodostaa laatuteorian eli virheiden syntymekanismin ymmärtämisen ytimen.
– SPC on aivan yhtä oleellinen konsepti palvelutuotannossa kuin perinteisessä tuotannossa. SPC on enemmän kuin yksittäisten asioiden seuraamista. SPC -konsepti ja työkalut ovat alunperin luotu USAssa, mutta toisen maailman sodan jälkeen japanilaiset lähtivät soveltamaan konseptia menestyksekkäästi. 1990-luvun puolessa välissä konsepti nousi prosessijohtamisen rinnalla suosituksi. Silloin ohjauskortteja käytettiin tuoteominaisuuksiin. Tänä päivänä ohjauskorttien käyttökohteet ovat moninaisemmat. Kortit ovat osana johtamisen työkalupakkia.

SPC:n käytännön työkaluja ovat ohjauskortit. Ohjauskortit auttavat kuvaamaan ja tunnistamaan prosessin vaihtelun sekä ohjaamaan oikeansuuntaisiin toimenpiteisiin. Koulutuksessa tutustutaan yleisimpiin ohjauskortteihin, niiden luomiseen ja käyttämiseen jatkuvan parannuksen toiminnassa. Ohjauskorttien lisäksi koulutuksessa tutustutaan tiedon laadun merkitykseen ja mittatiedon virheen määrittämiseen sekä suorituskykyanalyyseihin.

ISO 9001:2015 ja IATF 16949:2016 -standardit vaativat tilastollista prosessin analyysiä sekä stabiilisuuden ja suorituskyvyn tunnistamista. Tämä koulutus auttaa ymmärtämään, mitä nämä vaatimukset tarkoittavat, ja miksi kyseiset vaatimukset ovat tärkeät.

Kouluttaja:
Matti Pesonen
, Lean Six Sigma Black Belt, KTM (Strateginen johtaminen), KTK (Johtaminen ja organisaatiot)
Matti Pesonen on valmistunut ekonomiksi Lappeenrannan teknillisen yliopiston Kauppakorkeakoulun Strategisen johtamisen maisteriohjelmasta. Kauppatieteen kandidaatin tutkinnon Matti on suorittanut johtamisen ja organisaatiotieteiden pääaineesta. Matin mielenkiintona on organisaatioiden toiminnan parantaminen ja yritysten johtamisen tason nostaminen.

KTM Matti Pesosella on kokemusta mm. seuraavista laadun johtamisen menetelmistä ja työkaluista ja niiden soveltamisesta asiakasyrityksissä ja koulutustilaisuuksissa:
– Laatutekniikat ja laatutyökalut: FMEA, SPC, MSA, 8D, DoE, Juurisyyanalyysi, 5xMiksi ja muut yleiset tiimityökalut ja ongelmanratkaisumenetelmät
– Lean Six Sigma -menetelmä: Lean Six Sigma Black Belt, Lean Six Sigma Green Belt-kouluttaja, Lean Six Sigma Yellow Belt-kouluttaja
– Tilastolliset menetelmät: Minitab-ohjelmiston ja tilastollisten menetelmien ja datan analyysin kouluttaja
– Laatujärjestelmät: ISO 9001:2015, IATF 16949:2016

Matista sanottua:
”Kouluttajan esiintyminen on motivoivaa ja selkeää. Hyvä!”
”Matti on loistava kouluttaja!”
”Opettaja oli asiantunteva ja osasi kertoa asiat niin, että ”maallikkokin” ymmärää asian.”

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09:00 Avaus, esittely ja ohjelma?

09:15 Tilastollisen ajattelun & prosessiajattelun perusteet
Laatutoiminnan tilastollinen tausta – miten ja miksi
Vaihtelun merkitys ja ymmärtäminen

11:30 Ohjauskortit (SPC-kortit)

12:00 Lounas

13.00 Ohjauskortin toteutusprosessi
Taulut ja niiden luominen – kuinka tehdään
Ohjauskortin laskuharjoitus

14:15 Kahvi

14:30 Mittauksen suorituskyky
Mittausvirhe ja sen merkitys
Variaabeli GAGE R&R

15:00 Prosessin suorituskyky
Suorituskyvyn määritys, Suorituskykyindeksit
Yhteenveto ja keskustelu

16:00 Tilaisuus päättyy

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti

keskiviikko 21.10.2020

– hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto. Lisäksi osallistujat saavat AIAGin SPC -manuaalin.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Ilmoittautumisen voit tehdä sähköpostitse. Ilmoittaessasi useampia henkilöitä samasta organisaatiosta, voit lisätä muut henkilöt lisätietoihin. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.