Tilastollisen prosessinohjauksen (SPC) perusteet (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Tilastollisen prosessinohjauksen (SPC) perusteet (1 pv)

09.02.2023, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 2 marraskuun, 2022 Sampo Korppoo

Lean ja ketterät menetelmät

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• "Erinomaisesti toteutettu. Kurssi ja esimerkit seurasi koko ajan materiaalia, joten oli hyvin helppoa seurata mukana." - Pekka

• "Hyvä kurssi kattavine harjoituksineen" - NN

• "Sain paljon uusia ajatuksia" - NN

SPC on aivan yhtä oleellinen konsepti palvelutuotannossa kuin perinteisessä tuotannossa. SPC on enemmän kuin yksittäisten asioiden seuraamista. SPC-konsepti ja työkalut ovat alunperin luotu USA:ssa, mutta toisen maailman sodan jälkeen japanilaiset lähtivät soveltamaan konseptia menestyksekkäästi. 1990-luvun puolessa välissä konsepti nousi prosessijohtamisen rinnalla suosituksi. Silloin ohjauskortteja käytettiin tuoteominaisuuksiin. Tänä päivänä ohjauskorttien käyttökohteet ovat moninaisemmat. Kortit ovat osana johtamisen työkalupakkia.

SPC:n käytännön työkaluja ovat ohjauskortit. Ohjauskortit auttavat kuvaamaan ja tunnistamaan prosessin vaihtelun sekä ohjaamaan oikeansuuntaisiin toimenpiteisiin. Koulutuksessa tutustutaan yleisimpiin ohjauskortteihin, niiden luomiseen ja käyttämiseen jatkuvan parannuksen toiminnassa. Ohjauskorttien lisäksi koulutuksessa tutustutaan tiedon laadun merkitykseen ja mittatiedon virheen määrittämiseen sekä suorituskykyanalyyseihin.

Koulutuksen tavoitteena on oppia, ohjauskortin merkitys, miksi ohjauskorttia tarvitaan ja ohjauskortin oikea valinta sekä mittauksen ja prosessin kyvykkyyden määrityksen merkitys.

ISO 9001:2015 ja IATF 16949:2016 -standardit vaativat tilastollista prosessin analyysiä sekä stabiilisuuden ja suorituskyvyn tunnistamista. Koulutus auttaa ymmärtämään, mitä nämä vaatimukset tarkoittavat ja miksi kyseiset vaatimukset ovat tärkeät.

Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat tutustua tilastolliseen prosessinohjaukseen tai tarvitsevat sitä työssään.

Kimmo Liuksiala
    , diplomi-insinööri (tehoelektroniikka)

Kimmo Liuksiala on valmistunut tehoelektroniikan diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta. Kimmolla on monipuolinen kokemus teollisuudesta, logistiikasta sekä huolto-/palvelusektorilta.

Merkittävät työtehtävät
    – Quality Knowhow Karjalainen Oy 2021-, kouluttaja ja konsultti
    – Posti Oy 2018-2021, Operational Excellence Manager
    – SEW-Eurodrive Oy 2007-2018, Projektipäällikkö (jatkuva parantaminen ja laatu)

Kokemus
    – Lean / TPS
    – Tilastolliset menetelmät / Minitab / Six Sigma
    – SPC
    – Theory of Constraints
    – Systeemiajattelu / kompleksisuus

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi
    Avaus, esittely ja ohjelma?
    Tilastollisen ajattelun ja prosessiajattelun perusteet
    Laatutoiminnan tilastollinen tausta
    Miten ja miksi
    Vaihtelun merkitys ja ymmärtäminen
    Ohjauskortit, SPC-kortit

12:00 Lounas
    Ohjauskortin toteuttamisprosessi
    Taulut ja niiden luominen – kuinka tehdään
    Ohjauskortin laskuharjoitus

14:30 Kahvi

15:00 Mittauksen suorituskyky
    Mittausvirhe ja sen merkitys
    Variaatio- ja deviaatiovirhe
    Prosessin suorituskyky
    Suorituskyvyn määritys
    Suorituskykyindeksit
    Yhteenveto ja loppukeskustelu

16:00 Tilaisuus päättyy

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti, tai etäosallistuminen

9.2.2023

– hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto. Lisäksi osallistujat saavat AIAGin SPC -manuaalin.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Ilmoittautumisen voit tehdä sähköpostitse. Ilmoittaessasi useampia henkilöitä samasta organisaatiosta, voit lisätä muut henkilöt lisätietoihin. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.