Tilastollisen prosessinohjauksen (SPC) perusteet (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Tilastollisen prosessinohjauksen (SPC) perusteet (1 pv)

12.03.2018, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 26 lokakuun, 2017 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus , Tuotanto ja logistiikka

Tilastollisen prosessin ohjauksen (SPC, Statistical Process Control) koulutuksen tarkoituksena on tutustuttaa tilastolliseen ajatteluun ja toimintatapaan sekä perus työkaluihin.

SPC on keskeinen työkalu ja muodostaa laatuteorian eli virheiden syntymekanismin ymmärtämisen ytimen.

Sisältö
SPC on aivan yhtä oleellinen konsepti palvelutuotannossa kuin perinteisessä tuotannossa. SPC on enemmän kuin yksittäisten asioiden seuraamista. SPC -konsepti ja työkalut ovat alunperin luotu USAssa, mutta toisen maailman sodan jälkeen japanilaiset lähtivät soveltamaan konseptia menestyksekkäästi. 1990-luvun puolessa välissä konsepti nousi prosessijohtamisen rinnalla suosituksi. Silloin ohjauskortteja käytettiin tuoteominaisuuksiin. Tänä päivänä ohjauskorttien käyttökohteet ovat moninaisemmat. Kortit ovat osana johtamisen työkalupakkia.

SPC:n käytännön työkaluja ovat ohjauskortit. Ohjauskortit auttavat kuvaamaan ja tunnistamaan prosessin vaihtelun sekä ohjaamaan oikeansuuntaisiin toimenpiteisiin. Koulutuksessa tutustutaan yleisimpiin ohjauskortteihin, niiden luomiseen ja käyttämiseen jatkuvan parannuksen toiminnassa. Ohjauskorttien lisäksi koulutuksessa tutustutaan tiedon laadun merkitykseen ja mittatiedon virheen määrittämiseen sekä suorituskykyanalyyseihin.

ISO 9001:2015 ja IATF 16949:2016 -standardit vaativat tilastollista prosessin analyysiä sekä stabiilisuuden ja suorituskyvyn tunnistamista. Tämä koulutus auttaa ymmärtämään, mitä nämä vaatimukset tarkoittavat, ja miksi kyseiset vaatimukset ovat tärkeät.

Kouluttaja
Antti Piirainen

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09:00 Avaus, esittely ja ohjelma?

09:15 Tilastollisen ajattelun & prosessiajattelun perusteet
– Laatutoiminnan tilastollinen tausta – miten ja miksi
– Vaihtelun merkitys ja ymmärtäminen

11:30 Ohjauskortit (SPC-kortit)

12:00 Lounas

13.00 Ohjauskortin toteutusprosessi
– Taulut ja niiden luominen – kuinka tehdään
– Ohjauskortin laskuharjoitus

14:15 Kahvi

– Mittauksen suorituskyky
– Mittausvirhe ja sen merkitys
– Variaabeli GAGE R&R

15:00 Prosessin suorituskyky
– Suorituskyvyn määritys, Suorituskykyindeksit
– Yhteenveto ja keskustelu

16:00 Tilaisuus päättyy

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti

Aika:
12.03.2018 Klo 9.00 – 16.00

680
euroa + Alv 24 %. Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto.

Peruutusehdot:
Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta, eikä osallistuja saavu koulutukseen, veloitamme koko koulutusmaksun. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.