Toleranssisuunnittelu – Kuinka asiakastarpeet ja tuotteet toleroidaan (2 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Toleranssisuunnittelu – Kuinka asiakastarpeet ja tuotteet toleroidaan (2 pv)

22.-23.08.2019, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 21 heinäkuun, 2019 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus , Toiminnan kehittäminen

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• "Miksiköhän toleranssien laskemis-/asettamiskeinoja ei opeteta yleisemmin? Kurssilla kuulin ensimmäisen kerran, miten toleranssit lasketaan."

• "Harjoitukset auttoivat ymmärtämään kaavojen käyttämistä."

”Toleranssisuunnittelu on ns. ennustamistiede, jolla ennustetaan tuotteen ja/tai prosessin suoritusarvossa tapahtuvat vaihtelut, virheet ja viat. Kuinka paljon asiakas sietää vaihtelua tai miten suuri vaihtelu voi olla, että laite toimii tai sen voi koota. Vaihtelut, virheet ja viat syntyvät muutoksista, joita tapahtuu komponenteissa, materiaaleissa, työtavoissa tai mittauksissa.”

Sisältö
    Tuotteen ja prosessin toiminnan sekä kokoonpanon onnistumisen sanelee toleranssi (spesifikaatio). Myös tuotekustannukset määräytyvät suurelta osalta toleranssien perusteella.

Kuinka moni on kysynyt, miten toleranssimme on asetettu? Onko vaatimuksessa järkeä? Hylkäämmekö ja säädämmekö turhaan tuotteita ja prosesseja vai onko toleranssirajamme liian löysät? Ovatko suorituskykyvaatimukset oikein asetettu?

Kurssilla käydään läpi keskeiset toleranssisuunnittelun perusteet ja menetelmät. Toleranssisuunnittelun kurssi valmentaa johtoa ja asiantuntijoita ymmärtämään ja soveltamaan toleranssisuunnittelua sekä laadun ja kustannusten optimointia.

Kurssi sopii suunnittelu- ja tuotekehitysinsinööreille ja -teknikoille, valmistusteknikoille, -päälliköille ja -insinööreille, testausinsinööreille, laatuinsinööreille, luotettavuusinsinööreille ja Black Belteille.

Kouluttaja:
    DI Antti Piirainen, Quality Knowhow Karjalainen Oy
    – johtava kouluttaja
    – Lean Six Sigma Black Belt
    – diplomi-insinööri (tuotantotalous, toimitusketjun johtaminen)
    – Insinööri AMK (ympäristöteknologia)

Antista sanottua
    – ”Hyvä, kiinnostava kouluttaja! Pidin kovasti Antin sopivasti provosoivasta tavasta herätellä ajatuksia.”
    – ”Antti on aivan loistava! Osaava, älykäs ja osallistujat huomioiva.”
    – ”Antin asiantuntemus on erinomaisella tasolla.”
    – ”Ihana kuunnella ammattilaista, joka on asiastansa innostunut.”
    – ”Antti on superhuippuesiintyjä, loistava draaman ja satiirin käyttäjä, aivan fantastinen tyyppi!”
    – ”Antin vetämiä koulutuksia voin suositella kaikille!”
    – ”Kouluttajaan osallistujat ovat erittäin tyytyväisiä. Kiitosta saavat mm. Piiraisen rautainen kokemus, rentous, innostavuus ja kärsivällisyys selittää vaikeita asioita tarvittaessa yhä uudelleen.”
    – ”Lean Six Sigma -koulutus oli erittäin hyödyllinen. Koulutuksen kautta sai uusia näkökulmia asioiden käsittelyyn sekä tilastollista lähestymiskulmaa asioihin. Haluan esittää suuret kiitokset kouluttajalle ammattitaitoisesta avusta.”
    – ”Antin tapa kouluttaa ihmisiä on mielestäni loistava. Antilla on paljon tosielämän esimerkkejä annettavaksi, jolloin uudet asiat konkretisoituvat ja ne on helpompi sisäistää. Antti on kouluttajana myös todella innostava!”
    – ”Antti on kouluttajana loistava! Hienoa nähdä ihmisiä työssä, josta he selvästi nauttivat. Antin mielenkiinto laatuun ja aiheisiin, joita on hän opettaa, on jatkuvasti läsnä. Inspiroivaa!”
    – ”Onneksi ei ollut ns kalvosulkeisia vaan tehtäviä ja opettajan vahva performanssi ja kiinnostus asiaan.”
    – ”Tosi hyvä kouluttaja!”
    – ”Antin opetus oli timanttia niinkuin aina. En voi muuta kuin suositella lämpimästi kurssia kaikille yhtiössäni.”

Päivä 1

8.30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09.00 Avaus, esittely ja ohjelma

09.15 Johdatus toleranssisuunnitteluun
    Toleroinnin historialliset juuret ja nykypäivä
    Toleranssien kehittäminen
    Konseptit, määrittelyt ja keskinäissuhteet
    Suunnittelutoleranssien sovittaminen prosessiin
    Johdatus taguchilaiseen toleranssianalyysiin
    Tuotekustannusten ja laadun balansointi
    Taguchin lähestymistapa tolerointiin

12.00 Lounas

13.00 Perinteinen toleranssia nalyysi
    Standarditoleranssijulkaisujen/valmistajien suositukset
    Lineaarinen ja ei-lineaarinen Worst Case-tekniikka
    Lineaarinen ja ei-lineaarinen tilastollinen tolerointi

14.30 Kahvi

15.00 Herkkyysanalyysi

15.30 Tietokoneperusteiset tekniikat

16.00 Kustannusperusteinen toleranssianalyysi

16.30 Ensimmäinen päivä päättyy

Päivä 2

08.15 Toinen päivä alkaa
    Perinteisen toleroinnin vahvuudet ja heikkoudet
    Taguchin laatuhävikkiin perustuva tolerointi
    Laadun hävikkifunktio (QLF)
    Neliöllisen hävikkifunktion soveltaminen tolerointiin

11.30 Katsaus ortogonaalikokeisiin (DoE)

12.00 Lounas

13.00 Toleranssianalyysikokeen suunnittelu
    Kokeellinen toleranssisuunnittelu
    Kokeellisen toleranssisuunnittelun prosessi
    Esimerkkejä toleroinnista

14.30 Kahvi

15.00 Toleranssisuunnittelun suhde luotettavuuden parantamiseen

15.45 Yhteenveto ja keskustelu

16.00 Toinen päivä päättyy

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti

22.-23.08.2019

1 150 euroa
    /hlö + alv 24 %. Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Peruutus on ilmoitettava viimeistään viikkoa ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.