Toleranssisuunnittelu – Kuinka asiakastarpeet ja tuotteet toleroidaan (2 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Toleranssisuunnittelu – Kuinka asiakastarpeet ja tuotteet toleroidaan (2 pv)

1 150 euroa /hlö + alv 24 %

08.-09.06.2023, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 27 maaliskuun, 2023 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus

Kuinka moni on kysynyt, miten toleranssimme on asetettu? Onko vaatimuksessa järkeä? Hylkäämmekö ja säädämmekö turhaan tuotteita ja prosesseja vai onko toleranssirajamme liian löysät? Ovatko suorituskykyvaatimukset oikein asetettu?

Kurssi johdattaa keskeisiin toleranssisuunnittelun perusteisiin ja menetelmiin.

”Toleranssisuunnittelu on ns. ennustamistiede, jolla ennustetaan tuotteen ja/tai prosessin suoritusarvossa tapahtuvat vaihtelut, virheet ja viat. Kuinka paljon asiakas sietää vaihtelua tai miten suuri vaihtelu voi olla, että laite toimii tai sen voi koota. Vaihtelut, virheet ja viat syntyvät muutoksista, joita tapahtuu komponenteissa, materiaaleissa, työtavoissa tai mittauksissa.”

Tuotteen ja prosessin toiminnan sekä kokoonpanon onnistumisen sanelee toleranssi (spesifikaatio). Myös tuotekustannukset määräytyvät suurelta osalta toleranssien perusteella.

Kurssi auttaa ymmärtämään toleranssisuunnittelun merkityksen olennaisena osana tuotekehitysprosessia ja soveltamaan sitä suunnittelun perustyökaluna.

Toleranssisuunnittelu tutuksi
Kurssilla käydään läpi keskeiset toleranssisuunnittelun perusteet ja menetelmät. Toleranssisuunnittelun kurssi valmentaa johtoa ja asiantuntijoita ymmärtämään ja soveltamaan toleranssisuunnittelua sekä laadun ja kustannusten optimointia.

Kuinka toleranssit asetetaan?
Kurssilla opit, miten toleranssit lasketaan ja asetetaan. Harjoitukset auttavat ymmärtämään kaavojen käyttämistä.

Kurssi sopii esimerkiksi suunnittelu- ja tuotekehitysinsinööreille ja -teknikoille, valmistusteknikoille, -päälliköille ja -insinööreille, testausinsinööreille, laatuinsinööreille, luotettavuusinsinööreille ja Black Belteille.

Monimuotoinen osallistumistapa
Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät etänä osallistuville.

Elämyksellinen koulutuspaikka
Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.

Laadukkaat tarjoilut
Food & Events huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun.

Kouluttaja:
DI Antti Piirainen, Quality Knowhow Karjalainen Oy
– johtava kouluttaja
– Lean Six Sigma Black Belt
– diplomi-insinööri (tuotantotalous, toimitusketjun johtaminen)
– Insinööri AMK (ympäristöteknologia)

DI Antti Piiraisella on koulutus- ja konsultointikokemusta lukuisista yrityksistä ja organisaatioista noin 20 vuoden ajalta. Koulutuspäiviä Antilla on noin 150 – 170 päivää / vuosi. Käytännössä tämä tarkoittaa yli 3000 päivää asiakasyrityksissä asiantuntijana ja kouluttajana. Antti Piirainen on ohjannut satoja projekteja tuotanto- ja palveluorganisaatioissa Lean Six Sigmalla sekä sitä tukevilla konsepteilla. Alempana löytyy tarkempi kuvaus aihealueista ja toimialoista.

WIS Consulting Oy (2002-2004), Yritysvalmentaja (Prosessien kehitystehtävät tilastollisia menetelmiä käyttäen sekä laadun kehittämisen konseptien eri osa-alueiden soveltaminen ja menetelmien rakentaminen asiakasyrityksissä. Lisäksi koulutuskokonaisuuksien suunnittelu, toteutus ja kouluttaminen.)

TL-Coating Oy (2000-2002), Laatu- ja ympäristöpäällikkö (Laatu- ja ympäristöjärjestelmien suunnittelu, toteutus, sertifiointi, ylläpito ja niihin liittyvä viranomaisyhteistyö sekä erilaisten kehitysprojektien suunnittelu ja toteutus.).

Päivä 1

8.30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09.00 Avaus, esittely ja ohjelma

09.15 Johdatus toleranssisuunnitteluun
Toleroinnin historialliset juuret ja nykypäivä
Toleranssien kehittäminen
Konseptit, määrittelyt ja keskinäissuhteet
Suunnittelutoleranssien sovittaminen prosessiin
Johdatus taguchilaiseen toleranssianalyysiin
Tuotekustannusten ja laadun balansointi
Taguchin lähestymistapa tolerointiin

12.00 Lounas

13.00 Perinteinen toleranssia nalyysi
Standarditoleranssijulkaisujen/valmistajien suositukset
Lineaarinen ja ei-lineaarinen Worst Case-tekniikka
Lineaarinen ja ei-lineaarinen tilastollinen tolerointi

14.30 Kahvi

15.00 Herkkyysanalyysi

15.30 Tietokoneperusteiset tekniikat

Kustannusperusteinen toleranssianalyysi

16.00 Ensimmäinen päivä päättyy

Päivä 2

08.15 Toinen päivä alkaa
Perinteisen toleroinnin vahvuudet ja heikkoudet
Taguchin laatuhävikkiin perustuva tolerointi
Laadun hävikkifunktio (QLF)
Neliöllisen hävikkifunktion soveltaminen tolerointiin

11.30 Katsaus ortogonaalikokeisiin (DoE)

12.00 Lounas

13.00 Toleranssianalyysikokeen suunnittelu
Kokeellinen toleranssisuunnittelu
Kokeellisen toleranssisuunnittelun prosessi
Esimerkkejä toleroinnista

14.30 Kahvi

15.00 Toleranssisuunnittelun suhde luotettavuuden parantamiseen

15.45 Yhteenveto ja keskustelu

16.00 Toinen päivä päättyy

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti tai etäosallistuminen

8.-9.6.2023

1 150 euroa
/hlö + alv 24 %. Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Peruutus on ilmoitettava viimeistään viikkoa ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.