Tuotannonohjauksen perusteet kahdessa päivässä – TURBO (2 pv)
Aalto PRO järjestää nyt koulutuksen:

Tuotannonohjauksen perusteet kahdessa päivässä – TURBO (2 pv)

14.-15.02.2022, Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki Runeberginkatu 14-16, Helsinki 26 tammikuun, 2022 Sampo Korppoo

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• "Teoria kohtasi käytännön, kouluttajan reaalimaailman kokemuspohja tuki/kyseenalaisti sopivasti "mustavalkoisia" oppikirjoja."

• "Parasta koulutuksessa oli luennoitsijan innostus, asiantuntemus ja työtapa. Marjaa olisi voinut kuunnella väsymättä ainakin kaksi päivää lisää."

Tiedot ja työkalut tuotannon kehittämiseen

Modernin yrityksen tuotannonohjauksessa tavoitteina ovat sekä asiakastyytyväisyys että tehokkuus. Asiakasta palvellaan hyvällä toimitusvarmuudella ja lyhyellä toimitusajalla, tehokas tuotanto puolestaan minimoi vaihto-omaisuuden ja optimoi kapasiteetin käyttöasteen.

Turbo on kaksipäiväinen tuotannonohjauskoulutus, jossa tarkastellaan monipuolisesti valmistavan yrityksen tuotantotoiminnan keskeisimpiä osa-alueita kuten tuotantostrategiaa, materiaalin ja kapasiteetin ohjausta, tuotantoa osana toimitusketjua sekä tuotannon mittaamista ja kehittämistä.

Koulutuksen jälkeen oppimista syvennetään harjoitustehtävän avulla. Tehtävä on soveltava ja johtaa parhaimmillaan konkreettiisiin kehittämistoimenpiteisiin. Kurssitodistuksen lisäksi osallistuja saa työstään henkilökohtaisen kirjallisen palautteen.

Osallistujat ovat löytäneet koulutuksesta oppeja muun muassa seuraavien osa-alueiden ymmärtämiseen ja kehittämiseen:
    – Varastonhallinta ja virtaus
    – Läpäisyajat
    – Tuotannon pullonkaulat
    – S&OP
    – Mittarit ja ennustaminen

Hyödyt
    Turbo tarjoaa perustiedot teollisen yrityksen tuotannonohjauksesta ja tuotannon kehittämisestä sekä auttaa hahmottamaan tuotannon keskeisen roolin osana suurempaa kokonaisuutta asiakkaan palvelemisessa. Turbo on tehokas myös silloin, kun haluat kerrata ja päivittää tietojasi tuotannonohjauksen perusteista.

– Saat perustiedot teollisen yrityksen tuotannonohjauksesta ja tuotannon kehittämisestä
    – Hahmotat tuotannon keskeisen roolin osana suurempaa kokonaisuutta asiakkaan palvelemisessa
    – Opit, miten muut organisaatiot kohtaavat haasteet

Koulutuksen kohderyhmään kuuluvat tuotannonsuunnittelijat, tuotannon tiiminvetäjät ja tuotannon keskijohto, joilla ei ole teoreettisia tietoja tuotannonohjauksen perusteista tai jotka haluavat kerrata perusteet ja saada uusia ajattelumalleja. Koulutuksesta on hyötyä myös tuotantoa läheisissä toiminnoissa (esim. tilaushallinto, osto, logistiikka) työskenteleville henkilöille.

Turbon käytyäsi hallitset tuotannonohjauksen perusteet ja voit jatkaa tietojesi ja taitojesi syventämistä Diploma in Operations Management -ohjelmassa.

Kouluttaja:
    Marja Blomqvist
    , Tkl, CSCP
    kL, CSCP Marja Blomqvist toimii itsenäisenä kouluttajana ja konsulttina. Hänellä on monen vuoden kokemus organisaatioiden kehitysprojektien tukemisesta sekä laaja koulutuskokemus avoimissa ja räätälöidyissä koulutuksissa.

Marjan koulutukset ja työpajat saavat jatkuvasti erinomaisia arvosanoja sekä kiitosta käytännön ja teorian ansiokkaasta yhdistämisestä, innostuneisuudesta ja asiantuntemuksesta. Marja on toiminut vuodesta 2008 lähtien toisena pääkouluttajana Aalto PRO:n Starttipaketti lean-johtamiseen –koulutuksessa ja kouluttaa myös mm. Diploma in Operations Management -ohjelmassa. Marja on toteuttanut koulutuksia mm. Huslabille, Pohjois-Savon SOTE-piirille ja Uudenmaan Sairaalapesulalle. Marja toimii tuntiopettajana ja tekee väitöstutkimusta Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden laitoksella.

Edellisten kurssien palautteesta poimittua:

Teoria kohtasi käytännön, kouluttajan reaalimaailman kokemuspohja tuki/kyseenalaisti sopivasti ”mustavalkoisia” oppikirjoja.

Parasta koulutuksessa oli luennoitsijan innostus, asiantuntemus ja työtapa, Marjaa olisi voinut kuunnella väsymättä ainakin kaksi päivää lisää.

Koulutuspäivät

Päivä 1: Tuotannonohjausperiaatteet tuotantostrategiasta

Tuotantostrategia, tuotantojärjestelmä ja tuotannon ohjattavuus

– Tuotantostrategia – tuotanto osana yrityksen kilpailukykyä
    – Tuotantojärjestelmä – tuotantoprosessi, tilauksen kohdennuspiste, imu- vs. työntöohjaus, tuotannon layout
    – Tuotannon ohjattavuus – miten voimme helpottaa tuotannon ohjaamista?

S&OP ja materiaalinohjaus
    – Sales & Operations Planning – kysyntä ja tarjonta tasapainoon
    – Materiaalitarpeiden määrittely ja nimikkeen ohjaustavat
    – Varastojen hallinta

Päivä 2: Ohjauksesta tuotannon kehittämiseen

Materiaalinohjaus

Kapasiteetinohjaus
    – Eri tuotantotyyppien haasteet kapasiteetinohjauksessa
    – Karkeasuunnittelu ja hienokuormitus
    – Kapeikkoajattelu

Tuotannon kehittäminen
    – Nopeus ja virtaus
    – Lean-ajattelu tuotannon kehittämisessä
    – Suoritusten mittaaminen
    – Systemaattinen kehittäminen ja jatkuva parantaminen

Aalto-yliopisto Töölö, Runeberginkatu 14-16, 00100 Helsinki

14.–15.2.2022

1 400 euroa

Mikäli Asiakas peruuttaa osallistumisensa valmennusohjelmaan 15-21 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 20 % Palvelun hinnasta. Peruutuksen tapahtuessa 8-14 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 50 % Palvelun hinnasta. Jos peruutus tapahtuu tämän jälkeen tai peruutusilmoitus jää kokonaan tekemättä, veloitetaan Asiakkaalta koko osallistumismaksu.