Työelämän tietosuojakysymykset (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Työelämän tietosuojakysymykset (2 h)

17.05.2023, Webinaari , Webinaari 14 helmikuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto , Tieto- ja viestintäteknologia

Mitä työntekijän henkilötietoja työnantaja saa käsitellä? Mitä terveystietojen ja muiden arkaluonteisten henkilötietojen käsittelyssä tulee huomioida? Millä edellytyksillä on sallittua tehdä huumausainetestejä ja käsitellä työnhakijan luotto- ja rikosrekisteritietoja?

Työelämän tietosuojakysymykset -webinaarikoulutuksessa käsitellään työsuhteen elinkaaren eri vaiheiden tietosuojakysymyksiä tietosuojaan perehtyneen juristin ja työoikeuteen erikoistuneen asianajajan johdolla. Koulutuksessa perehdytään myös tämän hetken ajankohtaisiin ja polttaviin teemoihin, kuten työntekijöiden valvontaan ja whistleblowingin tietosuojakysymyksiin.

Koulutuksessa käsitellään mm. seuraavia asioita:
– Mitä työntekijän henkilötietoja työnantaja saa käsitellä?
– Mitä terveystietojen ja muiden arkaluonteisten henkilötietojen käsittelyssä tulee huomioida?
– Miten sairauspoissaolotiedot tulisi käsitellä?
– Mitä tietoja työnhakijasta saa kerätä ja mistä lähteistä?
– Voidaanko työnhakijan terveydentila selvittää?
– Millä edellytyksillä on sallittua tehdä huumausainetestejä ja käsitellä työnhakijan luotto- ja rikosrekisteritietoja?
– Mistä tietosuoja-asioista yhteistoimintamenettely tulee tehdä?
– Miten työnantaja voi valvoa työntekijöitään? Saako työnantaja paikantaa työntekijöitään?
– Saako työnantaja lukea työntekijän sähköposteja?
– Mitä erityistä on huomioitava tietosuojan näkökulmasta työpaikan ilmiantojärjestelmissä (whistleblowing)?

Koulutus on suunnattu tietosuojavastaaville sekä työelämän tietosuojan ja työlainsäädännön parissa työskenteleville. Koulutus soveltuu sekä yksityisen että julkisen sektorin toimijoille.

Koulutuksen osallistuja saa:
• Kahden ja puolen tunnin monipuolisen webinaarikoulutuksen tietosuojavastaavan tehtävään liittyvästä olennaisesta lainsäädännöstä.
• Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille ennakkoon sekä koulutuksen aikana webinaarin chatissa (Lähetä ennakkokysymyksesi: asiakaspalvelu.koulutukset@edita.fi).
• Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
• Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

Kouluttajat
Leena Alapuranen
, OTL, CIPP/E, Senior legal counsel
OTL, CIPP/E, Senior legal counsel Leena Alapuranen on tietosuojaan ja yksityisyyden suojaan perehtynyt juristi. Leenalla on vankka kokemus tietosuoja-asetuksesta ja sen käytännön soveltamisesta. Leena on toiminut useita vuosia kouluttajana tietosuojaan liittyvissä aiheissa.

Maria Penttilä, asianajaja, varatuomari, Asianajotoimisto Roihu Oy
Asianajaja, varatuomari Maria Penttilä on erityisesti työoikeuteen erikoistuneen Asianajotoimisto Roihu Oy:n osakas. Marialla on yli 15 vuoden laaja ja monipuolinen kokemus erilaisten työoikeudellisten toimeksiantojen hoitamisesta. Maria konsultoi päivittäin työnantajia heidän arkisissa työoikeuden haasteissa ja hoitaa myös säännöllisesti erilaisia työ- ja virkasuhteeseen liittyviä riita- ja rikosasioita.

09:00 Tervetuloa koulutukseen

09:05 Työelämän tietosuojakysymykset
– Työntekijän henkilötietojen käsittely
– Terveystietojen ja muiden arkaluonteisten henkilötietojen käsittely
– Tietojen käsittely rekrytoinnissa
– Huumausainetestit, luotto- ja rikosrekisteritiedot
– Henkilö- ja soveltuvuusarviointitestit
– Työntekijän tekninen valvonta
– Yhteistoimintamenettelyt
– Whistleblowing ja tietosuoja

11:00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään etänä

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

17.5.2023, klo 9:00-11:00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.