Työnantajan oikeudet käsitellä koronavirukseen liittyviä henkilötietoja (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Työnantajan oikeudet käsitellä koronavirukseen liittyviä henkilötietoja (2 h)

16.04.2020, Webinaari , Webinaari 2 huhtikuun, 2020 Sampo Korppoo

Lakitieto , Viestintä

Voiko työnantaja mitata kuumetta ja teettää koronavirustestejä? Miten terveystietojen käsittely eroaa muista tiedoista? Mitä tulee huomioida luovutettaessa tietoja viranomaisrekistereihin? Voiko etätyön tekijöitä valvoa teknisesti?

Webinaarissa käydään käytännön esimerkkien kautta läpi työnantajan oikeuksia käsitellä työntekijöiden henkilötietoja koronaepidemian aikana. Webinaarissa vertaillaan myös tuoreita linjauksia muista EU-maista.

Koulutuksessa saat vastauksen mm. näihin kysymyksiin:
– Mitä ja millä oikeudellisilla edellytyksillä koronavirukseen liittyviä tietoja voidaan käsitellä työpaikalla koronaviruksen leviämisen estämiseksi?
– Miten tietojenkäsittelyn säännökset eroavat, kun kyse on terveydentilaan liittyvistä tiedoista tai muista tiedoista?
– Millaisissa lainsäädännön rajoissa työnantaja voi tehdä henkilöstölle terveydentilaan liittyviä testejä koronaviruksen leviämisen estämiseksi ja toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi?
– Kenelle työnantaja saa kertoa, jos työntekijällä on koronavirus tai jos hän on karanteenissa?
– Mitä tietoturvatekijöitä työnantajan tulisi huomioida, kun työntekijä on siirtynyt etätyöhön koronaviruksen leviämisen estämiseksi?
– Voiko työntekijään kohdentuvaa teknistä valvontaa toteuttaa työntekijän siirtyessä etätyöhön?

– Henkilöstöpäällikkö
– Henkilöstöjohtaja
– HR-asiantuntija
– Tietosuojavastaava
– Työoikeuslakimiehet
– Henkilöstölakimies
– Työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntija ja lakimies
– Esimies

Webinaarikoulutuksen loppuun on varattu reilusti aikaa osallistujien kysymyksille.

”Toivomme, että kysymykset lähetetään etukäteen osoitteeseen edilexpro@edita.fi. Näin saamme vastattua niihin hallitusti ja jäsennellysti. Mikäli aikaa jää, niin asiantuntija vastaa myös webinaarin aikana tulleisiin kysymyksiin.”

Kouluttajat:

Jasmina Heinonen
Jasmina Heinonen työskentelee Asianajotoimisto DLA Piper Helsingin toimiston associate-juristina Immateriaalioikeudet ja Teknologia -ryhmässä. Hän avustaa asiakkaita tietosuojalainsäädännön vaatimusten noudattamisessa, kuten uusien teknologioiden vaikutusten arvioinneissa, sähköisen viestinnän sääntelyssä, HR-tietosuojassa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön tietosuojassa.

Aleksi Nieminen
Aleksi Nieminen työskentelee Asianajotoimisto DLA Piper Helsingin toimiston associate-juristina Immateriaalioikeudet ja Teknologia -ryhmässä. Aleksi avustaa asiakkaita mm. riskienhallintaan, uuteen teknologiaan ja vaikutustenarviointeihin, kyberturvallisuuteen ja tietoturvaloukkauksiin, kansainvälisiin tiedonsiirtoihin, sekä sähköiseen viestintään liittyvissä kysymyksissä.

8.45 Webinaariympäristö avautuu

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Työnantajan oikeudet käsitellä henkilötietoja koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi, sen vaikutusten lieventämiseksi ja työnantajan liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi erityisesti koronavirustestausten avulla.

– Käytännön esimerkkejä ja linjauksia Suomesta ja muista EU-maista

10.00 Työntekijän tekninen valvonta ja tietoturvan huomiointi etätyössä.

10.30 Keskustelua ja kysymyksiä

11.00 Koulutus päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina.

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

torstai 16.04.2020, klo 9.00-11.00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.