Työnantajan sopeutustoimet koronatilanteen jatkuessa -webinaari (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Työnantajan sopeutustoimet koronatilanteen jatkuessa -webinaari (3 h)

04.06.2020, Webinaari , Webinaari 29 huhtikuun, 2020 Sampo Korppoo

Koronaviruspandemia (Covid-19) ja sen vuoksi toteutetut rajoitustoimenpiteet ovat heikentäneet yritysten taloudellisia toimintaedellytyksiä ennennäkemättömän voimakkaasti. Samalla työnantajan edellytykset tarjota työtä ovat vähentyneet äkillisesti. Monilla työpaikoilla on jouduttu turvautumaan ensi sijassa tilapäisiin lomautuksiin.

Kukaan ei tiedä, kuinka kauan poikkeustila vielä jatkuu. Pandemian edetessä olosuhteet voivat muuttua nopeasti. Työnantajalle saattaa tulla tarve tehdä muutoksia jo toteutettuihin lomautuksiin. Lisäksi lomautusten jatkamisen vaihtoehtona voidaan joutua harkitsemaan irtisanomisia sekä pohtimaan muita mahdollisia sopeutustoimenpiteitä, kuten työsuhteen ehtomuutoksia.

Tule kuulemaan työnantajan oikeuksista ja velvoitteista poikkeustilanteen jatkuessa ja vaatiessa lisää sopeutustoimenpiteitä.

Webinaarissa saat vastauksen mm. näihin kysymyksiin:
– Miten toimeenpantuihin lomautuksiin voidaan tehdä muutoksia?
– Miten irtisanoa lomautuksen sijaan?
– Miten työsuhteen ehtomuutoksia voidaan käyttää sopeuttamiskeinona?
– Voidaanko force majeure -säännöksiin vedota?

Webinaari on suunniteltu erityisesti henkilöstöhallinnosta ja yrityksen henkilöstöstä vastaaville henkilöille, kuten henkilöstöjohtajille, talousjohtajille ja toimitusjohtajille, sekä työoikeusjuristeille.

Kouluttajat:
Timo Jarmas
, asianajaja, osakas, Eversheds Asianajotoimisto Oy
Timo Jarmas on erikoistunut työoikeuteen ja riitojen ratkaisuun. Timolla on pitkä kokemus työ- ja virkamiesoikeudellisista prosesseista yleisissä tuomioistuimissa ja hallinto-oikeuksissa. Lisäksi hänellä on monipuolinen kokemus työturvallisuusrikosasioista ja välimiesmenettelyistä. Timon asiantuntemus kattaa laaja-alaisesti ja monipuolisesti yritystoiminnan uudelleenjärjestelyihin, yhteistoimintamenettelyyn, johtaja- ja työsopimuksiin sekä työehtosopimusten soveltamiseen ja vaihtamiseen liittyvät kysymykset. Hän neuvoo kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita vaativissa työoikeudellisissa kysymyksissä ja pitää koulutuksia, luentoja ja seminaariesityksiä työoikeudesta. Timo toimii Eversheds Asianajotoimisto Oy:n työoikeus – osaamisryhmän sekä koulutus ja julkaisut – osaamisryhmän vetäjänä.

Sanna Soukko, asianajaja, varatuomari, Eversheds Asianajotoimisto Oy
Sanna Soukko työskentelee työoikeuteen ja riitojen ratkaisuun erikoistuneena asianajajana Eversheds Asianajotoimisto Oy:ssä. Sanna avustaa kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita monipuolisissa työoikeudellisissa asioissa, kuten muun muassa johtaja- ja työsopimuksiin, työehtosopimuksiin, yritystoiminnan uudelleen järjestelyihin, yhteistoimintaneuvotteluihin, työsuhteen päättämistilanteisiin sekä työturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi Sanna toimii asiamiehenä työoikeudellisissa riita-asioissa ja työrikosprosesseissa. Sanna myös kouluttaa erilaisista työoikeudellisista aiheista. Ennen asianajoalalle siirtymistään Sanna on työskennellyt muun muassa Työ- ja elinkeinoministeriössä työlainsäädännön valmistelutehtävissä.

12.15 Webinaariympäristö aukeaa

12.30 Koronaviruspandemian vaikutukset työsuhteisiin
– lomautus
– tilapäiset lainsäädäntömuutokset
– työehtosopimusten koronapoikkeusmääräykset

12.45 Lomautuksen muuttaminen ja päättyminen
– osa-aikaisesta lomautuksesta kokoaikaiseen
– tilapäisestä lomautuksesta toistaiseksi voimassa olevaan
– lomautuksen keskeyttäminen ja lisätyö lomautuksen aikana
– lomautuksen päättyminen tai päättäminen

14.00 Tauko

14.15 Lomautuksen muuttaminen ja päättyminen -osio jatkuu

14.30 Vaihtoehdot koronaviruskriisin edetessä
– irtisanominen lomautusten sijaan
– työsuhteen ehtomuutokset

15.00 Tilapäisten lainsäädäntömuutosten ja force majeure -säännösten käyttö jatkossa

15.10 Yhteenveto ja vastauksia osallistujien kysymyksiin

15.30 Webinaarikoulutus päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina.

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

torstai 04.06.2020 klo 12.30-15.30

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:
2-5 osallistujaa: 250 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 225 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.