KurssitNyt järjestää nyt koulutuksen:

Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? (2,5 h)

Työnantajan keinot työntekijän vahingollista sometusta vastaan

Työntekijöillä on oikeus toimia sosiaalisessa mediassa – mutta ei miten vaan. Heillä on myös vastuita ja velvollisuuksia. Sananvapaus ei ole rajaton, sillä esimerkiksi työntekijän lojaalisuusvelvollisuus työnantajaa kohtaan rajoittaa sitä, mitä saa julkaista. Yksityisellä tilillä tai suljetussa ryhmässäkään ei saa mustamaalaamalla vahingoittaa työnantajaa.

Usein työntekijöiden somettamisesta on monenlaista hyötyä työnantajalle. Somessa voi esimerkiksi edesauttaa niin tiedonkulkua kuin rekrytointienkin onnistumista. Työntekijöillä voi olla jopa velvollisuus osallistua somekeskusteluun, joka voi kuormittaa työntekijää huomattavasti.

Mutta missä menevät mielipiteen vapauden ja lojaliteettivelvollisuuden rajat? Somessa voi myös vahingoittaa työnantajaa. Esimerkiksi työntekijän näkemykset työyhteisöstä tai vaikkapa ajankohtaisista poliittisista kysymyksistä voivat olla ristiriidassa työnantajan tavoitteleman kuvan ja toiminnan kanssa. Entä jos jo pelkkä työntekijän somessa näkyvä vapaa-ajan vietto on uhka työnantajan maineelle?

Kuinka työnantaja voi puuttua työntekijän epätoivottuun somekäytökseen?
Kuinka sen voi lopettaa ja jopa ennaltaehkäistä?
Miten sananvastuuta voidaan toteuttaa?
Entä muuta vastuuta omista valinnoista?
Missä kulloinkin kulkee raja?

Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? -koulutuksessa saat vastauksia näihin ja moniin muihin kysymyksiin epätoivotusta somekäytöksestä.


Hyöty osallistujalle
Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? -koulutuksessa saat käytännön esimerkkien kautta työkaluja siihen, kuinka työnantaja voi yhtäältä kannustaa mutta toisaalta suitsia työntekijöitä somessa.

Saat vastauksia:
– mitä työntekijä saa somettaa – mitä ei?
– mikä on aseman ja ajankohdan vaikutus?
– miten työnantaja voi ohjeistaa ja valvoa henkilöstönsä toimintaa somessa?
– kuinka epätoivottuun toimintaan voi puuttua, jos ennaltaehkäisy ei riitä?

Koulutus sisältää runsaasti sekä tuomioistuinratkaisuja että muita käytännön tapauksia.


Kenelle
Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? -koulutus on suunnattu ensisijaisesti työnantajan edustajille, kuten esihenkilöille ja johtajille sekä henkilöstöhallinnon asiantuntijoille. Koulutus sopii hyvin kaikille muillekin, jotka ovat kiinnostuneita sometuksen rajanvedoista: mitä pitää sallia ja mikä on kiellettyä. Koulutuksen kohderyhmään kuuluvat niin yksityisen, julkisen kuin kolmannen sektorinkin työyhteisöt.


Kouluttaja

Lakimies, esimiestyön ja johtamisen asiantuntija Katariina Sorvanto, kouluttaja koulutuksessa Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi?
Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on juristi, joka on perehtynyt laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esihenkilönä työskennellen.

Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työoikeudellisissa kysymyksissä.

Osallistujien antamaa palautetta aiemmilta kursseilta:
– ”Antaa hyvin suuntaa miten omassa organisaatiossa kannattaa edetä esim ohjeistuksien kanssa. Helposti seurattava, miellyttävä kouluttaja.”
– ”Hyvä ja ehjä kokonaisuus. Kiitos hyvästä luennosta!”
– ”Paljon hyvää konkreettista asiaa ja esimerkkejä. Hyvää asiallista konkretiaa, ei mitään moraalisaarnaa (joka on niin yleistä nykyään), vaan asiantuntevaa koulutusta.”
– ”Sain paljon ajateltavaa someen liittyen. Kurssi oli hyvin jäsennelty ja kouluttaja erittäin ammattitaitoinen ja ulosanniltaan innostava ja miellyttävä. Koulutus oli täsmäisku vastata tarpeisiin.”
– ”Nautin kouluttajan rennosta esiintymistyylistä, mikä rentoutti myös kuulijan.”
– ”Oikein hyvä, antoi varmuutta ja tukea sille, miten olemme asioita jo hoitaneetkin. Kouluttaja oli mukaansatempaava, ei lainkaan tylsä tai uuvuttava. Aihe oli mielenkiintoinen ja koulutuskokonaisuus oli hyvä.”
– ”Ajatuksia herättävä. Paljon on organisaatiossamme tehty ko asioiden eteen mutta esim ohjeista viestiminen/niihin sitoutuminen vaatii vielä panostusta. Kokonaisuus oli mielenkiintoinen ja vahvisti ajatusta siitä, että näissä prosesseissa tulee olla huolellinen esim dokumentoinnin suhteen.”
– ”Mielenkiintoinen. Monipuoliset käytännön esimerkit. Antoi hyvin tukea juuri nyt, kun olemme päivittämässä someohjeistustamme ja tarkistamassa johtamisen käytäntöjämme. Materiaalipaketti on selvästi kohdennettu sometyökäyttäytymisestä kiinnostuneille, sen hyötyjä ja haittoja miettiville ja sitä ohjaaville.”
– ”Auttoi ajattelemaan – mitä kaikkea tähän liittyykään. Sujuva osaava kouluttaja. Tarttuu esitettyihin kysymyksiin. Erittäin pätevä.”
– ”Koulutuksessa käytiin kattavasti läpi esimerkkien kautta tilanteita, joissa työnantaja voi puuttua työntekijän epätoivottuun somekäytökseen. Toimenpiteitä tuotiin hyvin ilmi. Koulutus eteni hyvin ja kouluttajan asiantuntemus näkyi esimerkeissä. Somessa voi olla välillä vaikea toimia oikein. Koulutus antoi käsityksen siitä, mihin voi puuttua ja mihin ei.”


Aikataulu

8.45 Yhteyksien tarkistus
9.00 Koulutus alkaa
11.30 Koulutus päättyy
– Pidämme tauon sopivassa kohdassa koulutusta

Ohjelma

Työntekijän lojaalisuus- eli lojaliteettivelvollisuus somekäytännöissä
– Työntekijän aseman ja työtehtävien vaikutus
– Salassapidettävien seikkojen paljastamisen kielto
– Muut kiellot, vai mieluummin suositukset?
– Mitä jos epätoivotusti somettava onkin työnantajan edustaja?
– Tai luottamushenkilö?

Miten työnantaja voi valvoa henkilöstönsä toimintaa somessa? Miten ei?
– Mistä somekanavasta on kyse?
– Töissä vai vapaalla? Ajankäytön ja -kohdan merkitys
– Julkiset ja suljetut ryhmät, keille mikäkin julkaisu näkyy? Mitä sitten?
– Entä jos entinen työntekijä somettaa?
– Mistä sometetaan, missä yhteydessä ja mihin sävyyn?

Esimerkkejä epätoivotusta somekäytöksestä
– Esihenkilöihin kohdistuva epäasiallinen somekäytös
– Maalittaminen, mitä se on?
– Työnantajaorganisaation ja työyhteisön vahingoittaminen
– Työntekijän muita kuin työnantajaa vahingoittava sometus

Sairaus- ja muut poissaolot ja some
– Työsuojelunäkökulmia
– Paine osallistua työntekijöiden keskusteluihin myös vapailta?
– Mitä sairaana saa tehdä, mitä ei kannata?
– Tekaistusta poissaolon syystä kiinni jääminen?

Epätoivotun somettamisen ennaltaehkäisy
– Myönteinen palaute toivotusta somettamisesta
– Ohjeet, määräykset ja sopimukset: oikeudelliset taustat ja työkalut
– Miksi työpaikalla on hyvä olla someohjeet? Millainen on hyvä someohje?
– Miten nämä ohjeet kannattaa laatia?
– Kuinka someohjeet on syytä käydä läpi työyhteisössä?

Jo tapahtuneeseen puuttuminen
– Työnantajan selvittämismahdollisuudet ja -velvollisuudet
– Etenemisen vaiheet huhuista dokumentointiin ja keskusteluista kurinpidollisiin toimiin
– Toiminta kunnianloukkaus- ja muissa rikosepäilytilanteissa
– Milloin voi jopa antaa potkut?

Aikaa kysymyksille


Tämä koulutus toteutetaan Zoomilla, joka toimii etävalmennuksena mukavasti. Saat lisätietoa osallistumisohjeessa, joka lähetetään sinulle sähköpostitse ennen koulutusta.


Koulutuspaikka:
Etävalmennus Zoomilla

Ajankohta:
torstai 19.01.2023 klo 9.00 – 11.30

Hinta:
397 euroa /hlö + alv 24 %.
– sisältää zoom-etäkoulutuksen ja sähköisen koulutusmateriaalin.

Ryhmäetuhinta:
Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 357 euroa /hlö + alv 24 %,
kolme tai useampia osallistujia: 297 euroa /hlö + alv 24 %.


Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.

ILMOITTAUTUMINEN

(Toimi heti - paikkoja rajoitetusti!)


Kyllä, ilmoittaudun Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? (2,5 h) -koulutukseen 19.01.2023, Vuorovaikutteinen verkkokoulutus
Hlö(ä)