Työntekijän sairauspoissaolot: palkanmaksu, irtisanominen, tietosuoja ja yhteistyö työterveyshuollon kanssa (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

13.09.2018, Crowne Plaza, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 5 elokuun, 2018 Sampo Korppoo

Toiminnan kehittäminen , Työilmapiiri

Vähennä sairauspoissaoloja ja hoida työkyvyttömyystilanteet juridisesti oikein!
Mitä työkyvyttömyys tarkoittaa työnantajan palkanmaksuvelvoitteen ja työntekijän työntekovelvoitteen kannalta? Mitä tehdä, jos herää epäily, että työntekijä on poissa väärin perustein? Milloin sairaus on irtisanomisperuste? Entä miten työntekijöiden terveydentilatietoja tulee käsitellä ja kuinka tietosuoja-asetus (GDPR) on tähän vaikuttanut? Miten työterveyshuollon ja organisaation välinen yhteistyö toimisi parhaiten?

Sairauspoissaolot ovat organisaatioissa suuri kuluerä ja myös johtamiskäytänteiden haastaja. On tärkeää, että työpaikalle on rakennettu hyvät sairauspoissaolokäytännöt ja, että erilaiset työkyvyttömyystilanteet hoidetaan juridisesti oikein.

Työoikeuden asiantuntijoiden vetämä koulutus vastaa sairauspoissaoloihin liittyviin haastaviin juridisiin kysymyksiin. Se tarjoaa lakimiehille ja henkilöstöasioita hoitaville myös tietoa ja käytännön ratkaisukeinoja työnantajan ja työterveyshuollon välisen vastuunjaon selventämiseen, yhteistyön kehittämiseen ja usein esiintyvien ongelmien ratkaisuun. Päivän vetävät OTT Jaana Paanetoja ja asianajaja Mari Mohsen. Työterveyshuollon näkökulmasta päivässä kommentoi työterveyshuollon erikoislääkäri Armi Saari. Tietosuoja-asiantuntija vahvistetaan myöhemmin.

• HR-johdolle, -päälliköille ja -asiantuntijoille
• esimiehille
• luottamusmiehille ja pääluottamusmiehille
• työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille
• työoikeuslakimiehille

Kouluttajat
OTT, varatuomari, dosentti Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

Asianajaja, varatuomari Mari Mohsen, Roschier Asianajotoimisto Oy:stä on työoikeuden asiantuntija. Mari neuvoo ja kouluttaa monipuolisesti erilaisissa työoikeudellisissa kysymyksissä sekä työnantajia että työntekijöitä. Hän on työskennellyt aiemmin muun muassa työtuomioistuimessa ja Helsingin hovioikeudessa sekä toiminut työneuvoston jäsenenä.

LL, työterveyshuollon erikoislääkäri Armi Saari on toiminut työterveyshuollossa lääkärinä kymmenen vuoden ajan. Hän oli aiemmin Suomen Työterveyslääkäriyhdistyksen paikallisosaston hallituksen jäsen viiden vuoden ajan ja aloitti viime vuonna Lääkäriliiton luottamustehtävissä. Kokemusta on kertynyt lisäksi kouluttamisesta ja asiantuntijatehtävistä.

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa!

9:05 Työkyky ja terveydentila: vastuunjako ja yhteistyö työterveyshuollon ja työnantajan kanssa
• Mikä vaikutus työkyvyllä ja terveydentilalla on?
• Työkyvyn ja terveydentilan selvittämismahdollisuudet
• Työterveyshuollon rooli ja palvelut
• Terveys ja turvallisuus toimiva yhteistyö ja vastuunjako
• Mitä työnantajat eivät voi siirtää työterveyshuollon vastuulle?
• Mitä työnantajat voivat työterveyshuollolta edellyttää?
• Tiedonsaantioikeus ja salassapitovelvollisuus

9:50 Sairauspoissaolot ja palkanmaksu; millaisia riitoja käytännössä syntyy ja mitä ne opettavat?
• Sairauspoissaolojen juridiset raamit

Oikeus poissaoloon ei tarkoita aina oikeutta palkkaan
Sairaus vai muu työkyvyttömyyden aiheuttaja?
Mitä lääkärintodistuksesta pitäisi osata lukea?
• Työnantajan palkanmaksuvelvoite erilaisissa työkyvyttömyystilanteissa
• Sairauslomaoikeuden väärinkäyttö ja siihen puuttuminen

11:05 Tauko

11:20 Q & A – työterveyslääkärin näkökulma

• Työkyvyttömyyden ”oikea” pituus?
• Ongelmalliset diagnoosit
• Miten lääketieteellinen ennuste muodostuu?
• Mitä työterveysneuvottelussa tapahtuu?
• Työterveyshuollon rooli

12:20 Lounas

13:20 Milloin sairaus on työsopimuksen päättämisperuste? Suurimpien käytännönkarikoiden välttäminen

• Olennainen ja pitkäaikainen työkyvyn heikentyminen

Työsuhteen jatkuvuuden ylläpitovelvoite
• Voiko sairaus suojata irtisanomiselta?
• Purkaminen ja raukeaminen

14:35 Miten työntekijöiden terveydentilatietoja käsitellään oikein?

• Oikeat toimintatavat
• Rekisteröityjen (työntekijöiden) oikeudet
• Muutokset tietosuoja-asetuksen vuoksi

15:05 Työnantajan ja työterveyshuollon vastuunjaon selventäminen, yhteistyön kehittäminen ja usein esiintyvien ongelmien ratkaisu

• Käytännön ratkaisukeinoja

15:50 Koonti ja loppukeskustelu

16:00 Koulutus päättyy

Royal at Crowne Plaza
Mannerheimintie 50
Helsinki

13.09.2018 klo 9.00 – 16.00

Lähikoulutus: 740 euroa /hlö + alv 24 %.

Webinaari: 690 euroa + alv. 24% /hlö, lisäosallistuja webinaariin samasta organisaatiota edullisesti 200 euroa + alv. 24% /hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.