Työntekijän sopimaton käyttäytyminen – puuttuminen ja työsuhteen päättäminen (3 h)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

24.10.2019, Webinaari , Webinaari 10 kesäkuun, 2019 Sampo Korppoo

Toiminnan kehittäminen , Webinaarit

Milloin työntekijän sopimaton käyttäytyminen tai yhteistyökyvyttömyys voi oikeuttaa päättämään työsuhteen? Mikä on oikeasuhtainen ja oikea-aikainen reagointitapa sopimattomaan käyttäytymiseen? Mitä jos työnantaja ei puutu ajoissa? Miten toimia, jos työntekijä tekee esimieheen kohdistuvan häirintäilmoituksen saatuaan varoituksen?

Työsuhteissa törmätään usein erilaisiin häiriötilanteisiin, joissa työntekijä esimerkiksi käyttäytyy sopimattomasti asiakasta, työtoveria tai esimiestä kohtaan tai joissa yhteistyö työyhteisössä suju. Työntekijä saattaa laiminlyödä tehtäviään ja jättää noudattamatta työnantajan antamia toimintaohjeita tai osoittaa tyytymättömyyttään muunlaisella niskuroinnilla.

Työnantajan on arvioitava, milloin työsuorituksen häiriöön on puututtava ja mikä on oikea puuttumistapa. Puuttumattomuus voi osoittaa, että työnantaja hyväksyy käyttäytymisen ja laiminlyönnit. Työnantaja joutuu arvioimaan myös sitä, onko kysymyksessä yksittäistä työntekijää koskeva asia vai koko työyhteisöä koskevasta työsuojelullisesta asiasta. Mahdollisen varoituksen jälkeen saatetaan esiin nostaa häirintäväitteet työnantajaa kohtaan.

Miten toimia, kun työntekijä käyttäytyy työyhteisössä sopimattomasti tai osoittaa yhteistyökyvyttömyyttä?

Tässä koulutuksessa saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Miten oikeuskäytännössä on suhtauduttu työntekijän sopimattomaan käyttäytymiseen ja yhteistyökyvyttömyyteen?
– Milloin kannattaa puuttua ja miten? Mitä oikeudellisia seurauksia voi olla työnantajan puuttumattomuudella?
– Milloin voidaan antaa varoitus?
– Miten päättämisperusteita arvioidaan? Milloin työsuhteen voi päättää?
– Mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde häirintään?
– Mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde sellaiseen epäasialliseen käyttäytymiseen, johon työnantajan on puututtava työsuojelullisista syistä?
– Mitä on huomioitava, mikäli työntekijä tekee varoituksen saatuaan häirintäilmoituksen?

Koulutus on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille, esimiehille sekä lakimiehille. Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:

– Henkilöstöpäälliköille
– Esimiehille
– HR-asiantuntijoille
– Palkanlaskijoille
– Henkilöstölakimiehille
– Työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen asiantuntijoille ja lakimiehille
– Työoikeusjuristeille

Kouluttajat:
AA, FM Salla Pyymäki, Asianajotoimisto Roihu Oy
Johtaja, OTK Nikolas Elomaa, Työeläkevakuuttajat TELA

08:45 Webinaariympäristö aukeaa

09:00 Tervetuloa Edilex Pro -koulutukseen

09:05 Työnantajan oikeus ja velvollisuus puuttua työntekijän työsuorituksen häiriöihin

– työntekijän työsopimuslain mukaiset velvollisuudet
– työnantajan oikeus ja velvollisuus käyttää työnjohto- ja valvontaoikeutta
– työnantajan puuttuminen työsuorituksen puutteisiin
– keinot
– tasapuolisen kohtelun vaatimus

09:50 Työntekijän sopimaton käyttäytyminen ja yhteistyökyvyttömyys

– Oikeuskäytäntöä

10:30 Kahvitauko

10:45 Yksittäistä työntekijää vai työyhteisöä koskeva ongelmatilanne?

– mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde häirintään?
– millaiset ovat työnantajan työsuojelulliset velvollisuudet työyhteisön ongelmatilanteessa?
– miten tulee toimia, mikäli työntekijä tekee häirintäilmoituksen esimiehestään saatuaan varoituksen tai työnantajan puututtua muutoin työntekijän käyttäytymiseen?

11:50 Yhteenveto ja loppukeskustelu

12:00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään vain webinaarina.

torstai 24.10.2019 klo 9:00-12:00

Lisäosallistujat samasta organisaatiosta webinaariin edulliseen hintaan:
109 euroa /hlö + alv 24 %.

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

VIIMEINEN ILMOITTAUTUMISPÄIVÄ 10.10.2019