Työntekijästä johtuva työsuhteen päättäminen (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Työntekijästä johtuva työsuhteen päättäminen (2 h)

19.09.2023, Webinaari , Webinaari 13 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto

Mitkä ovat työnantajan juridiset keinot, jos työntekijä käyttäytyy sopimattomasti, ei suoriudu työtehtävistään tai on jatkuvasti yhteistyökyvytön? Millainen prosessi työntekijästä johtuva työsuhteen päättäminen on? Mitkä ovat riskipaikat työnantajan näkökulmasta? Milloin oikea valinta on irtisanominen, ja milloin työsuhde kannattaa päättää sopimalla?

Kun työnantaja pohtii työsuhteen päättämistä työntekijästä johtuvista syistä, se on hankalien kysymysten äärellä. Työsuhteen päättämiseen voidaan päätyä monesta syystä. Työntekijä on saattanut esimerkiksi laiminlyödä työtehtäviään tai käyttäytyä epäasiallisesti taikka epärehellisesti. Työnantaja joutuu pohtimaan, mikä olisi sopivin ja riskittömin toimintavaihtoehto näissä tilanteissa. Työsuhteen päättäminen sopimalla saattaa olla lihavaa riitaa parempi vaihtoehto.

Tässä webinaarikoulutuksessa työoikeuden arvostetut ammattilaiset Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, ja Suvi Knaapila, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy käyvät läpi käytännön tasolla, miten kannattaa toimia tilanteissa, joissa työsuhde joudutaan päättämään työntekijästä johtuvasta syystä.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mikä on työnantajan juridinen keinovalikoima, jos työntekijä käyttäytyy sopimattomasti tai on jatkuvasti yhteistyökyvytön?
– Miten toimia tilanteissa, joissa työtehtävät jäävät suorittamatta tai työn laatu ei vastaa odotuksia?
– Onko työpaikan riidankylväjästä mahdollista päästä eroon joutumatta käräjille?
– Miten valita oikeasuhtaiset toimenpiteet?
– Missä tilanteissa on suositeltavaa antaa varoitus ja ja milloin voidaan päätyä irtisanomaan työntekijä?
– Millainen prosessi työntekijästä johtuva työsuhteen päättäminen on ja mitkä ovat riskipaikat työnantajan näkökulmasta?
– Missä tilanteissa työsuhde kannattaa päättää sopimalla?
– Miten työnantajan kannattaa varautua mahdolliseen erimielisyyteen työsuhteen päättämisen perusteista?

– HR-johdolle ja -asiantuntijoille
– Esihenkilöille
– Yritysjohdolle
– Asianajajille
– Työoikeusjuristeille
– Työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijoille, asiamiehille, juristeille.

Kouluttajat:
Suvi Knaapila
, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Suvi on arvostettu työoikeuden ammattilainen ja toinen asianajotoimisto Dittmar & Indreniuksen työoikeuspraktiikan vetäjistä. Suvi neuvoo asiakkaita mm. työoikeuteen, ulkomaankomennuksiin sekä palkitsemiseen liittyvissä toimeksiannoissa.

Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Mika on harjaantunut työoikeuden ammattilainen. Mikalla on laaja kokemus työsuhteeseen liittyvien riita-asioiden hoitamisesta. Hän on myös kirjoittanut useita kirjoja ja artikkeleita työoikeudesta.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Työntekijästä johtuva työsuhteen päättäminen – Irtisanominen, sopiminen ja riidat
– Työntekijän käytös, työtehtävien laiminlyönti, väärinkäytökset ja yhteistyökyvyttömyys irtisanomisperusteena
– Oikeuskäytäntöä irtisanomisperusteita – miten korkealla irtisanomiskynnys on käytännössä?
– Työsuhteen päättämisprosessi
– Miten varaudutaan irtisanomisriitaan ja miten riitaprosessi etenee? Mitä tämä vaatii työnantajalta?
– Sopiminen irtisanomisprosessin vaihtoehtona. Miten työsuhteen päättämisestä sovitaan ja mitä asioita sopimuksessa tulisi ottaa huomioon?

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

19.9.2023, klo 13.00-15.00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariinm useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.