Työoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Työoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)

04.04.2019, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 6 tammikuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto

Luottamus, raha ja compliance työelämässä?

Työlakien uudistukset, itseohjautuvien organisaatioiden ja asiantuntijoiden johtaminen, luottamus työsuhteessa, riitelyn kustannukset ja hinta. Työoikeuden ajankohtaispäivä 2019 kutsuu juridiikan ja johtamisen asiantuntijat käsittelemään haastavia aiheita.

Työlainsäädäntö uudistuu: Uusi työaikalaki on tarkoitus saattaa voimaan vuoden 2020 alusta. Vuosilomalain osittaisuudistus on käynnissä. Työsopimuslakiin suunnitellut muutokset ovat herättäneet paljon keskustelua. Työ- ja elinkeinoministeriön Nico Steiner käsittelee puheenvuorossaan ajankohtaisia työlakien muutoksia ja niiden vaikutusta organisaatioihin. SAK:n Anu-Tuija Lehto ja Kuntatyönantajien Mirja-Maija Tossavainen kommentoivat uudistuksia työntekijä- ja työnantajapuolen näkökulmasta.

Monen organisaation asiantuntijat tekevät työtään itseohjautuvasti. Jaana Paanetojan alustus selvittää, mitä itseohjautuvien työntekijöiden johtamisessa pitää ottaa huomioon esimerkiksi työaikalain, työturvallisuuslain ja tasapuolisen kohtelun velvoitteiden näkökulmasta. Juridista puheenvuoroa täydentää johtamistaidon konsultti Risto Havusen puheenvuoro siitä, miten hyvällä esimiestyöllä voidaan ratkoa asiantuntijoiden johtamisen haasteita.

Mitä riitely maksaa työpaikoilla? Milloin riitojen syynä on luottamuksen menettäminen, ja miten luottamuksen voisi säilyttää? Asianajajien ja organisaatiopsykologin puheenvuorojen kokonaisuus avaa luottamuksen arvoa työpaikoilla monipuolisista näkökulmista.

Mielenkiintoisen päivän päätteeksi osallistujat voivat osallistua vielä vapaavalintaiseen, tunnin mittaiseen workshopiin, joissa työstetään johtamiseen ja complianceen liittyviä malleja.

Tule työoikeuden ajankohtaispäivään oppimaan uutta ja avartamaan näkökulmia asiantuntijoiden johdolla!

Työoikeuden ajankohtaispäivän asiantuntevaan ja monipuoliseen puhujakaartiin lukeutuvat:
Jaana Paanetoja
, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti, johtamisen eat
Timo Jarmas, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Eversheds
Tanja Lappi, työterveyspsykologi, Heltti
Nico Steiner, vanhempi hallitussihteeri, työ- ja elinkeinoministeriö
Maria Penttilä, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Roihu
Anu-Tuija Lehto, lakimies, SAK
Mirja-Maija Tossavainen, johtava työmarkkinalakimies, KT Kuntatyönantajat
Jani Syrjänen, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Borenius
Risto Havunen, johtamistaidon konsultti, Hippocampus

Kenelle
– HR-asiantuntijoille
– esimiehille ja muille työnantajan edustajille
– työoikeusjuristeille
– muille, jotka tarvitsevat tietoa työlainsäädännöstä ja johtamisen hyvistä käytännöistä.

Ajankohtaispäivän puheenjohtajana toimii Timo Jarmas, asianajaja, Asianajotoimisto Eversheds

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa Työoikeuden ajankohtaispäivään!

9:10 Ajankohtaiset lakimuutokset: mikä muuttuu, ja miten uudistukset vaikuttavat työpaikkojen arkeen
Nico Steiner
, vanhempi hallitussihteeri, työ- ja elinkeinoministeriö

10:00 Kommenttipuheenvuorot työntekijä- ja työnantajapuolelta
• Suurimmat muutokset työntekijöiden näkökulmasta
Anu-Tuija Lehto, lakimies, SAK
• Lakiesitysten arviointia työnantajien näkökulmasta
Mirja-Maija Tossavainen, johtava työmarkkinalakimies, KT Kuntatyönantajat

10:30 Tauko

10:45 Itseohjautuvuus työssä juridisesti
• työturvallisuuslain
• työaikalain ja
• tasapuolisen kohtelun velvoitteiden näkökulmasta
Jaana Paanetoja, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti

11:30 Viisi vinkkiä itseohjautuvuuden kehittämiseen

11:55 Lounas

12:55-15:00 Teemaosio: Luottamus ja raha

12:55 Työoikeudellisten riitojen hinta: Mitä eri korvauksia tai hyvityksiä työnantaja voi joutua maksamaan työntekijälle työoikeudellisissa riidoissa? Mitä muita kustannuksia riitelystä syntyy organisaatiolle ja liiketoiminnalle?
Maria Penttilä
, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Roihu

13:40 Mitä luottamus on, ja miten sen voi työsuhteessa menettää? Millaisissa tapauksissa vedotaan siihen, että työntekijä on menettänyt luottamuksen? Miten luottamuksen menettäminen tulee käytännössä esille?
Timo Jarmas
, asiananaja, osakas, Asianajotoimisto Eversheds

14:30 Luottamuksen rakentaminen organisaatiossa

14:55 Kahvitauko

15:15-16:15 Lähiosallistujien työpajat (ilmoittaudu ennakkoon toiseen näistä merkitsemällä valintasi ilmoittautumislomakkeen lisätietoja-kenttään)

o Workshop 1: Itseohjautuvuuden ja luottamuksen rakentaminen käytännössä (korkeintaan 15 osallistujaa)
, johtamistaidon konsultti, Hippocampus Oy

o Workshop 2: Compliance: Työpaikan pelisäännöt ja niiden hallinta (korkeintaan 15 osallistujaa)
Jani Syrjänen
, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Borenius

Webinaariosallistujien digitaalinen workshop (ei rajoitettua osallistujamäärää):
• Muutoksen johtaminen ja muutosviestinnän periaatteet
o Noin tunnin mittainen verkkokoulutus koostuu videoluennoista ja harjoituksista.

Koulutuspaikka
Royal at Crowne Plaza
Mannerheimintie 50
Helsinki

Aika
04.04.2019 klo 9.00 – 16.15

Lähikoulutus: 740 eur + alv 24 % / hlö
Webinaari: 690 eur + alv 24% / yksi webinaariosallistuja

Lisäosallistujat webinaariin edulliseen hintaan:

200 eur + alv 24 % / osallistuja
Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton jäsenen etu -20 %.
Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut.

Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.