Työoikeus ja tulkinnalliset lainkohdat (2 h)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Työoikeus ja tulkinnalliset lainkohdat (2 h)

03.09.2019, Webinaari , Webinaari 25 huhtikuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto

Vaihteleva työaika, pysyvä ja kiinteä työvoimatarve, perusteltu syy, samat ja samankaltaiset tehtävät sekä muu työ ovat esimerkkejä työoikeuden ilmaisuista, joiden merkityssisältö voi olla epäselvä tai ainakin avoin tulkinnalle.

Tässä koulutuksessa puretaan monitulkintaiset lainkohdat osiin ja kootaan ne uudestaan lain, juridisen kirjallisuuden ja oikeuskäytännön avulla. Koulutuksessa käsitellään aiheita niin lainsäätäjän tarkoituksen kuin käytännönkin näkökulmasta.

Olisi tärkeää, että lainsäädännön käsitteet ja ilmaisut ovat selkeitä, jotta lain tarkoitus välittyy oikein tulkitsijalle. Kaikkia käsitteitä ei kuitenkaan lainsäädännössä tai valmisteluasiakirjoissa tarkemmin määritellä. Samat ilmaisut voivat esiintyä useissa eri yhteyksissä ja saada eri tarkoituksen riippuen kontekstista, jossa niihin viitataan. Työoikeuden monitulkintaisiin käsitteisiin kuuluvat esimerkiksi vaihteleva työaika, pysyvä ja kiinteä työvoimatarve, perusteltu syy, samat ja samankaltaiset tehtävät sekä muu työ. Epäselvyyksiä voi aiheuttaa myös sinänsä selkeän käsitteen, kuten sairauden ja tapaturman, sisältö.

Koulutus on suunnattu työoikeuden parissa toimiville:

asianajajille ja muille lakimiehille
HR-asiantuntijoille, joilla on hyvät pohjatiedot työoikeuden periaatteista.
Webinaarina toteutettavan koulutuksen osallistujat voivat lähettää kouluttajille kysymyksiä ja kommentteja ennakkoon ja koko koulutuksen ajan webinaarin chatin kautta.

Kouluttajat:
Jaana Paanetoja
, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti, johtamisen eat
OTT, varatuomari, dosentti Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

Timo Jarmas, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Eversheds
Timo Jarmas hoitaa työoikeudellisia toimeksiantoja. Hänellä on pitkä kokemus työ- ja virkamiesprosesseista niin yleisissä tuomioistuimissa, hallinto-oikeuksissa kuin välimiesmenettelyissä. Riitojen ratkaisun lisäksi hänen asiantuntemuksensa kattaa laaja-alaisesti ja monipuolisesti yritystoiminnan uudelleenjärjestelyihin, yhteistoimintamenettelyyn, johtaja- ja työsopimuksiin sekä työ-ehtosopimusten soveltamiseen ja vaihtamiseen liittyvät kysymykset.

Tässä koulutuksessa pureudutaan epäselviin lainkohtiin ja selkiytetään niitä lainsäädännön, juridisen kirjallisuuden ja oikeuskäytännön kautta.

Asianajaja Timo Jarmas ja OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti Jaana Paanetoja tarkastelevat koulutuksessa syvällisesti mutta käytännönläheisesti mm. seuraavia työoikeudessa esiintyviä ilmaisuja:

– vaihteleva työaika
– samat ja samankaltaiset tehtävät
– muu työ
– työsopimuksen mukaista työtä vastaavaa työ
– pysyvä ja kiinteä työvoiman tarve
– perusteltu syy.

Näiden tulkinnallisten lainkohtien osalta käydään läpi:

– mitä niistä sanovat lait esitöineen
– miten niitä on oikeuskäytännössä tulkittu
– mitä sanoo juridinen kirjallisuus
– mitä ristiriitoja lain ja käytännön välillä on
– miten ristiriitoja olisi mahdollista ratkoa.

Koulutus toteutetaan webinaarina

tiistai 03.09.2019

Lisäosallistujat samasta organisaatiosta 99 euroa + alv 24 % / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)