Työpaikan lakisääteiset henkilöstösuunnitelmat kuntoon (3 h)
Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Työpaikan lakisääteiset henkilöstösuunnitelmat kuntoon (3 h)

08.05.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 16 helmikuun, 2024 Sampo Korppoo

Henkilöstöhallinto , Lakitieto

Työnantajan tulee edistää työntekijöidensä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä ehkäistä työhönotossa ja työpaikalla tapahtuvaa syrjintää. Velvoitteidensa täyttämiseksi työnantajalla on vähintään 30 työntekijän työpaikoilla lakisääteinen velvollisuus laatia tasa-arvosuunnitelma ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Työyhteisön kehittämissuunnitelma puolestaan on pakollinen yrityksissä, joissa työskentelee säännöllisesti vähintään 20 työntekijää.

Koulutuksessa käsitellään käytännönläheisellä otteella työpaikan lakisääteisiä henkilöstösuunnitelmia pääpainona tasa-arvosuunnitelman, yhdenvertaisuussuunnitelman sekä työyhteisön kehittämissuunnitelman laatiminen kohta kohdalta.

Koulutuksessa saat muun ohella vastauksen seuraaviin kysymyksiin:
– Mitkä ovat työpaikan lakisääteiset suunnitelmat?
– Miten tasa-arvosuunnitelma, yhdenvertaisuussuunnitelma ja työyhteisön kehittämissuunnitelma laaditaan ja mitä suunnitelmien laatimisessa tulee erityisesti huomioida?
– Milloin suunnitelmat tulee päivittää ja mitkä ovat seuraamukset suunnitelmien laatimisen laiminlyönneistä?

Kouluttaja:
Kiira Koponen
, VT, asianajaja, VALO Partners Asianajotoimisto Oy
Kiira on työoikeuteen ja julkisiin hankintoihin erikoistunut asianajaja ja varatuomari, jolla on pitkä ja vankka kokemus asiakkaiden avustamisesta ja kouluttamisesta sekä työoikeudellisissa että tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Ennen yrittäjäksi ryhmistä Kiira on työskennellyt asianajotoimistossa työoikeustiimin vetäjänä, sekä Helsingin hovioikeudessa ja markkinaoikeudessa.

Johdanto
– Työpaikan lakisääteiset henkilöstösuunnitelmat
– Yhteistoimintalaista johtuvat työnantajavelvoitteet

Työyhteisön kehittämissuunnitelman laatiminen
– Työyhteisön kehittämissuunnitelman sisältö- ja muotovaatimukset
– Suunnitelman laatimisen valvonta ja seuraamukset

Tasa-arvosuunnitelman laatiminen
– Tasa-arvosuunnitelman sisältö- ja muotovaatimukset
– Palkkakartoitus osana tasa-arvosuunnitelmaa
– Suunnitelman laatimisen valvonta ja seuraamukset

Yhdenvertaisuussuunnitelman laatiminen
– Yhdenvertaisuussuunnitelman sisältö ja muoto
– Suunnitelman päivittäminen
– Suunnitelma laatimisen valvonta ja seuraamukset

Etäkoulutus

08.05.2024, klo 9:00-12:00

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.