Työpaikkakiusaaminen – tunnistaminen, ennaltaehkäisy ja ratkaisut (1 pv)
järjestää nyt koulutuksen:

Työpaikkakiusaaminen – tunnistaminen, ennaltaehkäisy ja ratkaisut (1 pv)

31.05.2017, Technopolis, Vantaa Teknobulevardi 3-5 A, Vantaa 24 toukokuun, 2017 Sampo Korppoo

Työhyvinvointi , Työturvallisuus

Miten pelastan organisaationi vakavalta työpaikkakiusaamiselta?
– Tule kuulemaan käytännön tietopaketti kiusaamisen tunnistamiseen, ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn!

140 000 suomalaista kokee tulevansa kiusatuksi työpaikallaan joka päivä. Tämä tarkoittaa 30 miljoonaa pahoinvoivaa ja alituottavaa työpäivää vuodessa. Kun mukaan laskee lähipiirin, kärsimys kasvaa moninkertaisesti. Miljardeja poissa kansantaloutemme alimmalta riviltä menetettynä työaikana, luovuudesta ja terveydestä puhumattakaan. Myös poissaolot ja asian selvittely aiheuttavat kustannuksia.

Organisaatiotasolla vaikutukset voivat olla vielä vakavampia. Taitavimmat pakenevat muihin organisaatioihin ja jäljelle jääneet voivat liian pahoin ollakseen hyödyksi organisaatiolleen. Tuhoisaa on myös yrityksen tai yhteisön kärsimä mainehaitta.

Työpaikkakiusaaminen voi olla tahatonta sosiaalista hölmöyttä, se voi ilmetä järjettömästi kärjistyneissä henkilökemian tulehduksissa tai väärinymmärryksissä. Näissä perinteinen sovittelu voi auttaa. Joskus perimmäinen syy ongelmiin löytyy narsistista, joka saa sairasta mielihyvää aiheuttaessaan kaaosta ja pahoinvointia ympäristöönsä. Yleisin neuvo narsistin uhrille kuuluu: ”Pakene!” Näin ei tarvitse olla. Aina löytyy vaihtoehtoja.

Esimies – tuntuuko sinusta, että sinulla ei ole keinoja suojella johdettaviasi narsistilta?
Henkilöstöhallinnon ammattilainen – kykenetkö tukemaan johtoanne taistelussa ilmapiirinne ja tuottavuutenne rapauttajaa vastaan? Annatteko pahan voittaa? Johtaja, joka ei halua tai kykene suojelemaan johdettaviaan, ei sovellu johtamistehtäviin. Esimies, joka ei puutu kiusaamiseen, syyllistyy työsuojelurikokseen. Hyvienkin ihmisten ura on vaakalaudalla.

Kurssi auttaa ymmärtämään narsistin käsittämätöntä itsekeskeistä ajatuksenjuoksua. On tärkeää ymmärtää, miten hän ajattelee ja mihin hän pahimmillaan kykenee. Päivän aikana opit käytännön esimerkkien avulla askeleet, jotka pitää huomioida voitokkaassa taistelussa. Tämä on narsismin vastainen taisteluohjesääntö, mutta ei järjen korvike.

Tämä kurssi on suunnattu erityisesti esimiehille ja henkilöstöhallinnon edustajille, jotka kantavat vastuunsa johdettaviensa suojelemiseksi. Kurssi antaa askelmerkit taisteluun: olit sitten uhri, johtaja tai HR-ammattilainen. Käsittelemme myös kiusaamisen ennaltaehkäisyä, joka tulee organisaatiolle merkittävästi halvemmaksi kuin tulipalojen sammuttaminen usein liian myöhään.

Kouluttaja
Kurssilla kouluttajana toimii johtamisaktivisti, toimitusjohtaja ja ammattimentori Toni Hinkka, CxO Professional Oy. Toni on toimeksiantojensa yhteydessä kohdannut monien kiusaajanarsistien uhreja sekä auttanut lukuisten organisaatioiden johtoa ja henkilöstöhallintoa tapausten ratkaisemisessa. Vuosikausien terrorille on saatu aina onnellinen loppu.

Olet saanut esimiehenä tiedon kiusaamisesta – miten etenet? – Blogi, Toni Hinkka 26.4.2017.
Kun sinulle, esimiehelle, tullaan kertomaan kiusaamisesta – Miten toimit ja miten ei ainakaan kannata toimia? – Blogi, Toni Hinkka 19.4.2017.
Miten toimia narsistin kanssa? – Johtamisaktivisti Toni Hinkan artikkeli Mieli-lehden talvi-numerossa 2016.
Kiusaaja voi vaania selän takana – Toimittaja Jouko Tuomas-Kettunen haastatteli Toni Hinkkaa, artikkeli julkaistiin Keski-Uusimaa-lehdessä 28.12.2016.
Järjetön tunteettomuus vie työhalut – Toni Hinkan artikkeli Kuohu-lehdessä 7.12.2016.

Kurssin hintaan sisältyy kirja:
Toni Hinkka: Selviydy narsistista – Opas kiusaajasta vapautumiseen (Ketterät Kirjat, 2016)
– katso lisätietoa kirjasta

keskiviikko 31.5.2017

08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09.00 Aloitus

Työpaikkakiusaamisen aiheuttamat tuhot
yhteiskunta-, organisaatio- ja yksilötasoilla

Miten tunnistaa narsisti ja muut häiriköt turvallisesti

ja ottaa havainto ratkaisun löytämisessä huomioon?

Askel askeleelta -etenemistapa ongelman ratkaisemiseksi

12.00 Lounas

13.00 Käytännön case-esimerkkejä

14.00 Iltapäiväkahvi

Kiusaamisen ennaltaehkäisyn aakkoset

Loppukeskustelu

16.00 Koulutus päättyy

Technopolis, Teknobulevardi 3-5 A, Vantaa

Aika:
31.05.2017

597 eur/hlö (+ alv 24 %). Sisältää materiaalin ja tarjoilun.

Alennushinta ryhmille:
Samasta organisaatiosta 2 tai useampia osallistujia: 497 eur/hlö (+ alv 24 %).

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.