Työsopimuksen sairausperusteinen päättäminen (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Työsopimuksen sairausperusteinen päättäminen (1/2 pv)

24.05.2022, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 27 tammikuun, 2022 Sampo Korppoo

HR ja henkilöstöhallinto , Lakitieto

Millä keinoin työkyvyttömyyttä tai erilaisia työpaikan häiriötilanteita voi ennaltaehkäistä? Miten työterveysneuvottelut käytännössä hoidetaan? Koska päihdeohjelma ja hoitoonohjaus ovat pakollisia? Millaisin henkilöstöjärjestelyin työkyvyn alenemiseen voidaan vastata? Millainen on työterveyshuollon rooli esihenkilöiden tukena? Mitä sairausperusteiselta irtisanomiselta edellytetään?

Hyvällä työkyvyn johtamisella työnantaja voi ennakoivasti vaikuttaa työkyvyttömyyden haasteisiin ja työkyvyttömyydestä johtuviin kustannuksiin. Koulutus auttaa hahmottamaan, millaisilla työkaluilla ja keinoilla työkykyä voidaan tukea jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Lisäksi avataan työterveyshuollon ja työnantajan välistä vastuunjakoa ja rooleja.

Webinaarissa pureudutaan myös työkyvyn alentumiseen ja siihen, millaisia henkilöstöjärjestelyjä se voi edellyttää. Tai milloin terveydentilan ja työkyvyn aleneminen voi johtaa työsopimuksen päättämiseen.

Koulutus on osa Terveydentila ja työkyky työsuhteessa: tietopaketti työpaikkojen arkeen -webinaarisarjaa. Voit osallistua koko sarjaan täältä.

– HR-johdolle, -päälliköille ja -asiantuntijoille
– esimiehille
– luottamusmiehille ja pääluottamusmiehille
– työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille
– työoikeuslakimiehille
– asianajajille, tuomareille
– työterveyshuollon ammattilaisille

Kouluttajat:
Jaana Paanetoja
, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti
Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

Minna Pihlajamäki, LT, työterveyshuollon erikoislääkäri
Minna Pihlajamäki tutki väitöskirjassaan työterveyshuollossa käytettyjen kyselyjen ennustearvoa työkyvyttömyyteen. Hänellä on pitkä ja monipuolinen ura työterveyden palveluiden kehittämisestä, johtamisesta sekä kouluttamisesta.

9.00 Tervetuloa webinaariin!

9.05 Häiriöiden ennaltaehkäisy ja päättämistä edeltävät toimenpiteet
– Erilaisten signaalien viesti ja varhainen tuki
– Työnantajan edustajien tarkkailuvelvoitteet, työkaverin toimintavelvollisuus?
– Päihdeohjelma ja hoitoonohjaus
Milloin pakollisia, mitä hyvä ottaa huomioon laadinnassa ja soveltamisessa?

– Työterveysneuvottelut
Milloin, miksi, miten ja missä?
Työnantajan toimintavelvollisuuden ja päätösvallan piiriin kuuluvat asiat
Työterveyshuollon rooli asiantuntijana

– Miten työterveyshuolto tukee esihenkilöitä

10.30 Tauko

10.45 Työkyvyn alenemisen vaikutus työyhteisöön ja työnantajan toimintaan
– Osa-aikatyö ja työajan lyhentäminen, sisäiset siirrot ja muut henkilöstöjärjestelyt
– Miten työyhteisön muiden jäsenten asema on otettava huomioon?
– Työsuhteen jatkuvuuden ylläpitovelvoitteen vaikutus
– Työkyvyttömyyseläkeriskin vaikutus käytännön toimiin
– Muutama sana työpaikkakuntouksesta

11.30 Mihin terveydentilan ja työkyvyn aleneminen voi johtaa?
– Koeaikapurku terveydentilan ongelmien ja alentuneen työkyvyn johdosta?
– Mitä sairausperusteiselta irtisanomiselta edellytetään?
Työkyvyn olennainen ja pitkäaikainen aleneminen
Oman työn mukautus ja räätälöinti
– Purkaminen työkyvyn alenemisen johdosta
– Työsopimuksen raukeaminen
– Millaista lääketieteellistä arvioita työnantaja voi saada työsopimuksen päättämistä koskevan ratkaisunsa tueksi?

12.15 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

24.5.2022 klo 09:00-12:15

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 270 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.