Työsuhde muutostilassa -työsuhteen ehtojen muuttaminen käytännössä (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Työsuhde muutostilassa -työsuhteen ehtojen muuttaminen käytännössä (3 h)

28.05.2024, Webinaari , Webinaari 6 maaliskuun, 2024 Sampo Korppoo

Henkilöstöhallinto

Milloin on kyse työsuhteen ehdon muuttamisesta ja milloin työnantaja voi käyttää direktio-oikeuttaan? Voiko työnantaja muuttaa työsuhteen ehtoja yksipuolisesti? Mitkä ovat työsuhteen ehdon muuttamiseen liittyvät käytännön toimet?

Työsuhteen keskiössä olevat osapuolten oikeudet ja velvollisuudet on kuvattu osapuolia sitovassa työsopimuksessa. Tämän rinnalla ratkaisevassa asemassa ovat sovellettavan lainsäädännön lisäksi vakiintuneet ehdot, sekä mahdollisesti noudatettava työehtosopimus.

Joskus työnantajalle syntyy kuitenkin tarve muuttaa noudatettavia käytäntöjä tai ehtoja myös työsuhteen aikana. Työnantaja onkin vaikeiden kysymysten äärellä pohtiessaan tällaisen yksipuolisen päätöksen tekemistä.

Tässä webinaarikoulutuksessa työoikeuden arvostetut ammattilaiset Anders Bygglin (asianajaja, VT) ja Johanna Haltia-Tapio (asianajaja) Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy:stä tarjoavat käytännönläheisiä vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin omiin kokemuksiinsa ja oikeuskäytäntöön perustuen:

– Milloin on kyse työsuhteen ehdosta ja milloin työnantajan direktio-oikeuteen kuuluvasta asiasta? Millä perusteella rajanveto tehdään? Mitkä seikat vaikuttavat tulkintaan?
– Mitkä ovat työnantajan juridiset keinot, kun työsuhteessa noudatettavia ehtoja on tarpeen muuttaa?
– Voiko työnantaja muuttaa työsuhteen ehtoja yksipuolisella päätöksellä?
– Vaikuttaako työnantajan mahdollisesti noudattama työehtosopimus mahdollisuuksiin muuttaa työsuhteessa noudatettavia ehtoja?
– Millaista prosessia on noudatettava?
– Mitkä ovat seuraukset, jos työnantaja muuttaa lainvastaisesti työsuhteen ehtoa yksipuolisella päätöksellä?

– HR-johdolle ja -asiantuntijoille
– Esihenkilöille
– Yritysjohdolle
– Asianajajille
– Työoikeusjuristeille
– Työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijoille, asiamiehille, juristeille.

Kouluttajat:
Anders Bygglin
, asianajaja, riidanratkaisupraktiikan osakas, Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy
Anders Bygglin on työoikeusriitoihin, kaupallisiin riita-asioihin ja välimiesmenettelyihin erikoistunut asianajaja ja Hannes Snellmanin riidanratkaisupraktiikan osakas. Anders neuvoo asiakkaita sekä kotimaisissa että kansainvälisissä välimiesmenettelyissä eri välitysmiesmenettelysääntöjen mukaisesti sekä hoitaa vaativia työoikeuteen sekä liiketoimintaan liittyviä oikeudenkäyntejä suomalaisissa tuomioistuimissa.

Johanna Haltia-Tapio, asianajaja, osakas, Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy
Johanna Haltia-Tapio on työoikeuteen erikoistunut asianajaja ja Hannes Snellmanin työoikeuspraktiikan vetäjä. Päivittäisessä työssään hän neuvoo niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin yrityksiä vaativissa työoikeuskysymyksissä sekä työskentelee yksityisten ja listattujen yhtiöiden hallitusten neuvonantajana työoikeuskysymyksissä. Johannan erityisosaamista työoikeuden alalla ovat johdon palkkaamiseen ja irtisanomiseen liittyvät kysymykset, kannustinjärjestelmät sekä eläke- ja työsuhde-etuihin liittyvät asiat, laajat uudelleenjärjestelyt, yhteistoimintamenettelyt, yrityskauppatilanteisiin liittyvät työoikeudelliset kysymykset ja työehtosopimusneuvottelut.

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Työsuhteen ehto vai direktio-oikeuteen kuuluva asia?

– Voiko työnantaja muuttaa työsuhteen ehtoja yksipuolisella päätöksellä?
– Milloin on kyse työsuhteen ehdon muuttamisesta ja milloin työnantaja voi käyttää direktio-oikeuttaan?
– Vähäiset tai tilapäiset muutokset ja erityistilanteet
– Työnantajasta tai työntekijästä johtuvat taustaseikat ja niiden merkitys

10.30 Tauko

10.45 Millaista prosessia on noudatettava?

– Työsuhteen ehdon muuttamiseen liittyvät käytännön toimet

11.50 Yhteenveto

12.00 Koulutus päättyy

Webinaaritoteutus verkossa.

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

28.5.2024, klo 9:00-12:00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24 % / hlö
6-10 osallistujaa: 260 euroa + alv 24 % / hlö

Alennuskoodien alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.