Ulkomailta Suomeen tulevan työntekijän palkkaus, eläkevakuuttaminen, verotus (1 pv)
Kauppakamarin Koulutus järjestää nyt koulutuksen:

21.03.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 12 helmikuun, 2024 Sampo Korppoo

Taloushallinto ja verotus

Saat Ystävänpäiväedun valikoiduista koulutuksista, kun ilmoitat molemmat samalla kertaa samaan koulutukseen viimeistään 16.2.2024 alennuskoodilla YSTÄVÄ24

Työmarkkinoiden globalisoituminen ja työperäinen maahanmuutto Suomeen haastaa työnantajat tarkastelemaan prosesseja, jotka liittyvät ulkomaisen työntekijän palkkaamiseen.

Tässä koulutuksessa saat kootusti tietoa niistä keskeistä palkkaukseen, työeläkevakuuttamiseen sekä verotukseen liittyvistä seikoista, jotka työnantajan on hyvä tiedostaa, kun vaihtoehtona on ulkomaisen työntekijän työhönotto.

Hyödyt:
– Kuulet, kenellä on työnteko-oikeus Suomessa
– Opit, miten työperusteista oleskelulupaa haetaan
– Kuulet, miten työsopimus ulkomaalaisen henkilön kanssa pitää tehdä
– Opit, miten työntekijä vakuutetaan eläkelakien mukaan
– Kuulet, miten ulkomaalaista työntekijää verotetaan ja mitkä seikat siihen vaikuttavat
– Tiedät, miten ulkomaalaisten työntekijöiden luontoisedut ja kustannusten korvaukset pitää hoitaa

Kouluttajat:
Anette Laiho
, Erityisasiantuntija, Työ- ja elinkeinoministeriö
Anette Laiho toimii työ- ja elinkeinoministeriössä erityisasiantuntijana. Hän on toiminut aiemmin Helsingin seudun kauppakamarin juristina erityisalueenaan kansainvälinen työvoima, työsuhde-, palkanlaskenta- ja henkilöstöasiat sekä International House Helsingin työnantajaneuvonta ja Talent Helsinki.

Anna-Stina Toivonen, kouluttaja, Eläketurvakeskus
Anna-Stina Toivonen toimii Eläketurvakeskuksessa (ETK) koulutuksen asiantuntijana. ETK:ssa hän on työskennellyt 30 vuotta. ETK:n tehtävänä on valvoa, että Suomessa tehty työ vakuutetaan työeläkelainsäädäntömme mukaan. Anna-Stiina Toivonen mm. kouluttaa yhteistyökumppaneitamme sekä eläkkeenhakijoita mm. työeläkelainsäädännön kysymyksissä, hän neuvo ja ohjaa, miten eläkettä haetaan ulkomailta, kun työntekijä on ollut ulkomailla vakuutettuna.

Sari Wulff, Ylitarkastaja, Verohallinto
Sari Wulffilla on noin kahdenkymmenen vuoden kokemus verotuksesta, mukaan lukien verolakien säätäminen valtiovarainministeriössä. Hänellä on myös vuosien kokemusta tuomioistuintyöskentelystä. Sari Wulff on mukana erilaisissa Verohallinnon hankkeissa, esimerkiksi rakentamisilmoitukset ja Tulorekisteri.

Sari Wulff on erittäin pidetty kouluttaja. Tästä kertoo parhaiten se, että hänet on valittu kahden eri koulutusyhteisön (Kauppakamarit ja Kiinko) puolesta Vuoden kouluttajaksi.

Palautetta aiemmista koulutuksista:
”Paljon tärkeää asiaa, kokonaisuudessaan oikein hyvä paketti.”
”Kouluttajat olivat erittäin hyviä.”

8.50 Etäyhteyden avaaminen

9.00 Ulkomaisen työntekijän palkkaaminen

Työnteko-oikeus
– EU-kansalainen
– Kolmannen maan kansalainen

Työperusteiset oleskeluluvat
– Työperusteinen oleskelulupaprosessi
– Työnantajan rooli oleskelulupaprosessissa
– Yleisimmät oleskelulupatyypit

Työsopimus ja työsuhde
– Työsopimukseen sovellettava laki
– Lähetetyt työntekijät
– Työsopimus ja työsuhteen ehdot
– Työsuhteeseen liittyviä kysymyksiä

Työnantajan ja toimeksiantajan velvollisuudet

10.50 Ulkomaisen työntekijän työeläkevakuuttaminen

Työntekijän vakuuttaminen eläkelakien mukaan
– Yksityisillä aloilla työskentelevä työntekijä
– Julkisilla aloilla työskentelevä työntekijä

EU-asetuksen ja sosiaaliturvasopimusten mukaiset poikkeukset työeläkevakuuttamiseen

Voiko ulkomainen työntekijä vapautua eläkevakuuttamisesta Suomessa?

12.00 Lounastauko

12.30 Ulkomaisen työntekijän verotus

Verotukseen vaikuttavia seikkoja
– Yleinen ja rajoitettu verovelvollisuus
– Verosopimusten vaikutus menettelyihin
– Lähdevero- ja ennakonpidätysmenettelyt

Erityisryhmien verotus
– avainhenkilöt
– vuokratyöntekijät
– ulkomaisten työnantajien palveluksessa työskentelevät

Luontoisedut ja kustannusten korvaukset

Työnantajamenettelyt
– Erilaiset verokortit ja menettelyt
– Tietojen ilmoittaminen ja korjaaminen

15.00 Tilaisuus päättyy

Etäkoulutus

21.3.2024, klo 9.00-15.00

Normaalihinta:

Jäsenetuhinta Kauppakamarin jäsenille:

Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu.

Helsingin Kamari Oy:llä on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 arkipäivää ennen tilaisuuden ajankohtaa.