Urakoitsijan virhevastuu (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Urakoitsijan virhevastuu (2 h)

22.11.2022, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 23 helmikuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen , Toiminnan kehittäminen

Millainen vastuu urakoitsijalla on suorituksensa laadusta? Mitä virhevastuu kattaa takuuaikana ja sen jälkeen? Miten vastuuta voi rajoittaa? Mikä merkitys YSE 1998 -ehdoilla on urakoitsijan virhevastuuta arvioitaessa?

Rakennusurakan yleisten sopimusehtojen (YSE 1998) mukaan urakoitsija vastaa sovitun ajan siitä, että työn lopputulos on urakkasopimuksen mukainen. Mikäli urakkasopimuksessa ei ole määräyksiä takuuajasta, YSE-ehtojen mukainen takuuvastuu on kaksi vuotta. Takuuaikana urakoitsija on velvollinen korjaamaan suorituksessaan ilmenneet puutteet, mutta myös tilaajan on muistettava reklamoida havaitsemistaan virheistä viipymättä. Korjausten lisäksi urakoitsija on velvollinen korvaamaan virheestä aiheutuneet vahingot.

Urakoitsija vastaa takuuajan jälkeenkin sellaisista virheistä, joiden tilaaja näyttää aiheutuneen urakoitsijan törkeästä laiminlyönnistä, täyttämättä jääneestä suorituksesta tai laadunvarmistuksen olennaisesta laiminlyönnistä. Mutta millaisissa tilanteissa vastuuta on mahdollista rajoittaa? Rakennusalan juridiikkaan erikoistunut lakimies Karri Kivioja pureutuu koulutuksessa urakoitsijan virhevastuuseen ja käy läpi siihen liittyvää oikeuskäytäntöä.

Tämä webinaari on osa Rakennusjuridiikan webinaarisarjaa, voit osallistua tähän yksittäiseen webinaarikoulutukseen tai edullisesti koko sarjaan.

– asianajajille ja muille juristeille
– rakennuttajille
– urakoitsijoille
– rakennusyritysten työnjohdolle ja johtohenkilöille
– rakennusalan konsulteille

Kouluttaja:
Karri Kivioja
, vastaava lakimies, Talonrakennusteollisuus ry

Karri Kivioja toimii Talonrakennusteollisuus ry:ssä sopimusjuridiikasta vastaavana lakimiehenä. Työssään hän vastaa muun muassa YSE 1998 -ehtoihin liittyvistä tulkinnoista sekä uusien toteutusmuotojen sopimuksellisesta kehittämisestä. Kivioja toimii esimerkiksi Rakennustietosäätiön allianssisopimuksia, elinkaarisopimuksia ja PPP-sopimuksia laativissa toimikunnissa. Aiemmalla työurallaan Kivioja on toiminut asianajajana urakkariitoihin ja muuhun rakennusalan juridiikkaan erikoistuen.

8.50 Webinaariympäristö avautuu

9.00 Tervetuloa Editan koulutukseen!

9.00 Urakoitsijan virhevastuu

Osallistujien kysymykset

10.30 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

22.11.2022, klo 09:00-10:30

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.