Uuden esimiehen lakitietoa käytännössä (90 min)
Päivitä osaamisesi esimiestyössä haastavien tilanteiden varalle
järjestää nyt koulutuksen:

Uuden esimiehen lakitietoa käytännössä (90 min)

13.04.2021, Webinaari , Webinaari 12 maaliskuun, 2021 Sampo Korppoo

HR ja henkilöstöhallinto , Lakitieto , Tiimityö , Työilmapiiri

(4.8)

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• ”Kouluttajalla innostava ote. Tiukkaa faktaa kiinnostavin esimerkein ja elävä tapa konkretisoida asiaa. Kiitos!”

• ”Hyvä kouluttaja. Voisin osallistua uudestaan hänen kursseilleen.”

• ”Kouluttajalla selkeä ulosanti, asiantunteva, miellyttävä kuunnella.”

• ”Hyvä luennoitsija, monipuolinen tietämys.”

Peruspaketti ajankohtaisista työoikeudellisista kysymyksistä vastauksineen

Mitä esimiesrooli käytännössä tarkoittaa?
    Mitä esimies saa yhtäältä vaatia ja toisaalta sallia – ja mitä ei?
    Mitä esimieheltä edellytetään?
    Koska ja kuinka on puututtava ikäviin tilanteisiin?
    Miten etätyön johtaminen eroaa lähityön johtamisesta?

Lakien noudattaminen ja muu hyvä esimiestyö ovat yleensä kiinteässä yhteydessä keskenään. Tässä webinaarissa kiireisinkin uusi esimies ehtii saada kattavan kokonaiskäsityksen työelämän tärkeimmistä laeista ja niiden merkityksestä.

Kenelle

Koulutus on suunnattu ensisijaisesti uusille esimiehille. Sisältö soveltuu mainiosti sekä hetki sitten esimiestyönsä aloittaneille että vasta tulevaisuudessa esimiehiksi siirtyville. Toisaalta tämä kokonaisuus toimii myös oivana kertauspakettina kokeneemmillekin esimiehille.

Koulutus sopii sekä yksityisen että julkisen sektorin esimiehille. Työsopimusten lisäksi käsitellään soveltuvin osin myös virkasuhteita.

Hyöty osallistujalle

• Jokaisen esimiehen on syytä tuntea pääkohdat työpaikalla soveltamistaan laeista. Tähän webinaariin on koottu sellaisia pykäliä, jotka uusien esimiesten olisi hienoa tuntea heti uransa alusta alkaen.
    • Oikeudellisen järjestelmämme peruspilarien tunteminen ja varmuus niiden käytännön merkityksistä tuovat jämäkkyyttä uusien esimiesten toimintaan.
    • Osaaminen myös turvaa uusien esimiesten selustaa haastavissa ja yllättävissäkin tilanteissa.
    • Tämä kokonaisuus sisältää lakipykälien lisäksi runsaasti oikeustapauksia ja muita käytännön esimerkkejä.

Katariina Sorvanto, lakiasiain ja esimiestyön asiantuntija

Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on lakimies, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esimiehenä työskennellen.

Katariina on innostava ja pidetty, yli kymmenen vuoden esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.

Palautetta aikaisemmista koulutuksista:
    – ”Kouluttajalla innostava ote. Tiukkaa faktaa kiinnostavin esimerkein ja elävä tapa konkretisoida asiaa. Kiitos!”
    – ”Hyvä kouluttaja. Voisin osallistua uudestaan hänen kursseilleen.”
    – ”Kouluttajalla selkeä ulosanti, asiantunteva, miellyttävä kuunnella.”
    – ”Hyvä luennoitsija, monipuolinen tietämys.”

12:45 Yhteyksien testaus

13:00 Tervetuloa webinaariin!

Esimiesrooli haltuun
    • Työnantajan edustajana toimiminen
    • Työnjohto-oikeus ja velvollisuus
    • Tasapuolisuus – mitä se on?
    • Tuki kollegoilta ja ylemmältä johdolta

Mitä työntekijöiltä saa vaatia ja mitä ei?
    • Työaikojen noudattaminen: uuden työaikalain perusasiat haltuun
    • Työturvallisuus: mitä sääntöjä on noudatettava myös toimisto- ja etätöissä?
    • Alisuorittamiseen tarttuminen: millaista työnteon tasoa voit edellyttää?
    • Lomien ja sairauspoissaolojen käsittely: mitä pitää ja mitä kannattaa huomioida?

Etätyöskentelyn johtaminen
    • Kuinka paljon kannattaa pitää yhteyttä?
    • Koska ja miten etätyöntekijän ja esimiehen pitää olla toistensa tavoitettavissa?
    • Seuranta ja raportointivelvollisuus vai luottamus – vai molemmat?
    • Koronaviruksen vaikutukset: mitä on opittu?

Kiusaamiseen, häirintään ja muuhun epäasialliseen käytökseen puuttuminen
    • Henkinen työsuojelu ja esimiehen velvollisuudet
    • Varhaisen välittämisen ja puuttumisen portaat
    • Kurinpidolliset toimet: oikeantasoisten keinojen valinta
    • Entä jos esimiehen toimet koetaan kiusaamiseksi?

Aikaa kysymyksille

14:30 Webinaari päättyy

Miten webinaariin osallistutaan?
    Voit osallistua webinaarikoulutukseen internetyhteyden välityksellä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Osallistumiseen et tarvitse mitään maksullisia ohjelmistoja. Äänentoistoa varten laitteessasi on oltava kaiuttimet tai kuulokkeet. Mikrofonia tai videokameraa et tarvitse.

Toimitamme sinulle tarkemmat lisäohjeet ilmoittautumisen jälkeen ja vastaamme mielellämme kaikkiin mahdollisiin osallistumista koskeviin kysymyksiisi.

13.4.2021 klo 13:00 – 14:30
    – voit katsoa webinaarin myös tallenteena myöhemmin

197 euroa / hlö + alv 24 %.
    – sisältää livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen. Saat linkin sähköpostiisi livetilaisuuden jälkeen.

Ryhmäetuhinta:
    177 euroa / hlö + alv 24 %, kun samasta organisaatiosta on vähintään kaksi osallistujaa

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.