Uudet kestävyysraportointivaatimukset (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Uudet kestävyysraportointivaatimukset (3 h)

05.06.2024, Scandic Helsinki Hub, Helsinki Annankatu 18, Helsinki 13 maaliskuun, 2024 Sampo Korppoo

Lakitieto

Keitä kestävyysraportointivaatimukset koskevat ja millä aikataululla? Mitä CSRD tarkoittaa raportoiville yrityksille? Entäpä arvoketjun muille toimijoille? Mitä kaikkea raporttiin tulee sisällyttää? Ja miten raportointiprosessi käytännössä kannattaa hoitaa?

Vuodesta 2024 alkaen uusi kestävyysraportointidirektiivi (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) velvoittaa suuria yrityksiä raportoimaan tietoja ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja hallintotapaan liittyvistä tekijöistä (ESG). Uusi sääntely pyrkii ohjaamaan pääomia tehokkaammin kestäviin sijoituskohteisiin. Suomessa direktiivi aiheuttaa muutoksia useisiin lakeihin, mm. kirjanpitolakiin, tilintarkastuslakiin ja osakeyhtiölakiin.

Useissa isoissa yrityksissä valmistautuminen raportointivaatimuksiin on jo pöydällä. Velvoitteet ulottuvat kuitenkin arvoketjujen kautta myös pk-yrityksiin, joten raportoitavat seikat ovat hyvä ottaa huomioon jo nyt liiketoimintamalleissa ja strategiassa. Tässä tehokkaassa koulutuksessa käymme läpi raportoinnin sisältöä sekä sitä, miten raportointiin tulisi ylipäätään valmistautua.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mikä on CSRD ja miten se eroaa aiemmasta NFRD:stä (Non-Financial Reporting Directive)?
– Keitä kestävyysraportointivaatimukset koskevat ja millä aikataululla?
– Mitä CSRD tarkoittaa raportoiville yrityksille? Entäpä arvoketjun muille toimijoille?
– Mitä organisaatiossa täytyy laittaa kuntoon, että päästään raportoimaan?
– Miten raportointivaatimukset voivaikuttaa strategisen tason linjauksiin ja toimintatapoihin?
– Tuleeko kaikkien konserniyhtiöiden laatia oma kestävyysraportti?
– Tuleeko toimitusketjun yritysten tietoja sisällyttää kestävyysraporttiin?
– Miten raportointiprosessi käytännössä kannattaa hoitaa?
– Mitä kaikkea raporttiin tulee sisällyttää?
– Olennaisuusarviointi – milloin tieto on olennaista ja miten olennaisuusanalyysi tehdään?
– Mitä kaksoisolennaisuus tarkoittaa?

Koulutus sopii erinomaisesta juristeille, riskienhallinnan ja raportoinnin asiantuntijoille, vastuullisuusasiantuntijoille- ja johtajille, taloushallinnon ammattilaisille, sekä yritysjohdolle.

Kouluttajat:
Lia Heasman
, Counsel, oikeustieteen tohtori, Asianajotoimisto Castrén & Snellman
Lia on vastuullisuusjuristi, jolla on kattava kokemus vastuullisuus- ja ihmisoikeuskysymyksistä. Lialla on pitkä kansainvälinen kokemus liiketoimintalähtöisestä ESG-työstä sekä ihmisoikeuksien ja vastuullisten toimitusketjujen kehittämisestä. Urallaan hän on erityisesti keskittynyt tunnistamaan merkittäviä ESG-riskejä sekä kehittämään ja toteuttamaan niihin liittyviä hallintotoimenpiteitä. Lia on koulutukseltaan oikeustieteen tohtori Helsingin yliopistosta.

Teemu Jaatinen, Riskienhallinta, Subject Matter Expert, Climate & Sustainability, Deloitte Oy
Teemu on vastuullisuusraportoinnin asiantuntija, jolla on laaja kokemus vastuullisuusraportoinnista, taloudellisesta raportoinnista sekä riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan kehittämisestä. Hän on toiminut suurten pörssiyhtiöiden vastuullisuusraportoinnin varmentajana ja konsulttina tukenut yritysten vastuullisuusraportoinnin kehittämistä. Teemu on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja KHT-tilintarkastaja

Aurora Aranko, Head of Sustainability Performance & Public Affairs, Oy Paulig Finland Ab
Aurora vastaa Pauligillla nykyisten ja tulevien kestävyyden sääntelyvaatimusten sekä asiakasvaatimusten noudattamisesta sekä vastuullisuuden kokonaissuorituskyvyn ja kehityksen ajamisesta.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamupala lähiosallistujille

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

09.05 CSRD raportointi
– Mitä CSRD raportointivaatimukset ovat ja miten ne eroavat vastuullisuusraportoinnista ja NFI raportoinnista?
– Miten valmistautua CRSD raportointiin ja mitä se tarkoittaa organisaatioille?
– Mistä lähteä liikkeelle?

10.05 Tauko

10.25 CSRD raportointi käytännössä

11.15 Case Paulig

11.45 Yhteenveto

12.00 Lounas lähiosallistujille

Scandic Helsinki Hub, Annankatu 18, 00120 Helsinki & Verkossa

5.6.2024, klo 9.00-12.00

Lähikoulutuksen hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat lähikoulutukseen useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 370 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 320 euroa + alv 24% / hlö

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 280 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)