Uudet seksuaalirikossäännökset: lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Uudet seksuaalirikossäännökset: lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset (1/2 pv)

29.05.2023, Webinaari , Webinaari 14 helmikuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto

Uusi seksuaalirikoslainsäädäntö astui voimaan 2023 vuoden alusta. Mitkä olivat keskeisimmät muutokset? Mitkä ovat uudistuksen pääkohdat lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissa?

Tässä koulutuksessa käsittelemme uusien seksuaalirikossäännösten muutoksia koskien lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia. Lakiuudistuksen myötä lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistuksia ankaroitettiin tuntuvasti, ja alle 16-vuotiaisiin kohdistuvia seksuaalirikoksia koskevat säännökset erotettiin pääosin aikuisia koskevista säännöksistä. Lasten koskemattomuuden ja häiriöttömän kehityksen suojaa on vahvistettu säätämällä uusina rikoksina lapsenraiskaus ja seksuaalinen kajoaminen lapseen.

Koulutus vastaa seuraaviin kysymyksiin:
– Miten lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset on erotettu aikuisiin kohdistuvista rikoksista?
– Miten lasten koskemattomuuden ja häiriöttömän kehityksen suojaa on vahvistettu uusilla rikosnimikkeillä?
– Miten arvioida tekojen haitallisuutta lapsen kannalta?
– Tekijän ja lapsen välinen ikäero – milloin ikäero on suuri?
– Nuorten keskinäiset tilanteet – milloin tulisi puuttua rikosoikeuden keinoin?

– tuomareille
– syyttäjille
– rikosasianajajille
– seksuaalirikosten parissa työskenteleville asianajajille ja juristeille
– rikosten uhrien tukena toimivien yhdistysten juristeille
– poliiseille ja poliisihallinnossa työskenteleville
– lastensuojelun asiantuntijoille.

Kouluttajat:
Timo Ojala
, oikeusneuvos, korkein oikeus
Timo Ojala aikaisemmin toiminut hovioikeudenneuvoksena Helsingin hovioikeudessa sekä esittelijänä korkeimmassa oikeudessa ja hovioikeudessa. Ojala on käsitellyt seksuaalirikoksia eri tuomioistuimissa noin 20 vuoden ajan ja tämän lisäksi kirjoittanut seksuaalirikoksia käsitteleviä kirjoja.

Julia Korkman, oikeuspsykologian dosentti, erikoissuunnittelija, Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti HEUNI
Julia Korkman toimii tällä hetkellä HEUNIN eli YK:n yhteydessä toimivan Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin erikoissuunnittelijana. Lisäksi hän on Åbo Akademin oikeuspsykologian tutkimusryhmän (LePÅ) toinen vetäjä yhdessä apulaisprofessori Jan Antfolkin kanssa. Hänen asiantuntija-aiheisiinsa kuuluvat niin lapsiin kohdistuvat rikokset ja niiden selvittäminen kuin seksuaalirikosuhrien asema prosesseissa, etäkuulemisen hyödyntäminen, turvapaikkahaastattelut ja niiden perusteella tehtävät arviot, sekä silminnäkijätunnistukset ja todistajanpsykologia laajemmin.

Korkman on aiemmin pitkään toiminut HUS lasten ja nuorten oikeuspsykologian yksikössä ja hänellä on näin ollen pitkä kokemus käytännön rikosprosesseista ja epäiltyjen lapsiin kohdistuneiden rikosten tutkinnasta ja hän on myös toiminut useissa tärkeissä rikosprosesseissa asiantuntijana niin Suomessa kuin Ruotsissa. Korkman on myös eurooppalaisen oikeuspsykologian tutkimusverkoston EAPL:n seuraava puheenjohtaja kaudella 2023-2025.

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9:05 Lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset – uudistuksen pääkohdat

Lapsenraiskaus ja muut sukupuoliyhteyden sisältävät teot
– sukupuoliyhteyden määritelmän muutos
– lapsenraiskaus, törkeä lapsenraiskaus ja sukupuoliyhteys lapsen kanssa – säännösten keskinäinen suhde
– uutena erityisenä suojaikärajana teon kohdistuminen alle 12-vuotiaaseen lapseen
– vapaaehtoisuuden arviointi – missä tilanteissa vapaaehtoisuuden arvioinnilla on merkitystä
– nuorten keskinäiset sukupuoliyhteydet ja ikäerojen arviointi

Seksuaalinen kajoaminen lapseen ja muut lapseen kohdistuvat seksuaaliset teot
– säännösten keskinäinen suhde
– mitä seksuaalisia tekoja rangaistussäännökset koskevat

Muut lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset
– keskeiset muutokset aikaisempaan verrattuna

10:35 Tauko

10:45 Lapsi seksuaalisen teon kohteena

Tekojen haitallisuuden arviointi lapsen kehityksen kannalta
– tekijän ja lapsen välinen ikäero – milloin ikäero on suuri
– nuorten keskinäiset tilanteet – milloin tulisi puuttua rikosoikeuden keinoin
– digivälitteiset seksuaalirikokset: esiintyvyys, esilletulo, tutkinta ja haittavaikutukset: mitä niistä tiedetään?
– uudistuksen arviointi lasten aseman näkökulmasta

12:00 Yhteenveto

12:15 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään etänä

29.5.2023, klo 09:00-12:15

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 260 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)