Uudistuva hallintoprosessilaki (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Uudistuva hallintoprosessilaki (2 h)

10.12.2019, Webinaari , Webinaari 8 joulukuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Webinaarit

Mitä uudistuksia laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa tuo mukanaan? Mikä on suullisen käsittelyn funktio asian selvittämisessä? Kenellä on oikeus ja velvollisuus antaa selvitys? Mitä vaikutuksia valituslupajärjestelmän laajentumisella on?
Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa tulee voimaan vuoden 2020 alussa ja samalla lähes neljännesvuosisadan voimassa ollut hallintolainkäyttölaki kumotaan. Uusi hallintoprosessilaki sääntelee aikaisempaa kattavammin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa. Laki sisältää lukuisia uudistuksia ja muutoksia hallintolainkäyttöä koskevaan sääntelyyn.

Seminaarissa korostuu keskusteleva ote aiheeseen, kun hallintoprosessin kokeneet asiantuntijat Petri Saukko Itä-Suomen hallinto-oikeudesta ja Jouni Weckström Waselius & Wistiltä käsittelevät asiaa tuomarin ja asianajajan näkökulmasta. Ilmoittaudu mukaan, ja varmista, että hallitset uuden lain tuomat muutokset!

Koulutuksessa saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mitkä ovat hallintoprosessilain keskeiset muutokset?
– Kuka on velvoitettu ja oikeutettu antamaan selvityksen?
– Minkälainen rooli tuomioistuimella on asian selvityksessä ja valituksenalaisen päätöksen arvioinnissa?
– Mitä vaikutuksia valituslupajärjestelmän laajentumisella on?
– Mitä muita uudistuksia on tulossa, esim. oikeudenkäyntikulujen, asioiden kumuloinnin ja hyödyntämiskiellon osalta?

Koulutus soveltuu kaikille hallintolainkäyttölain kanssa tekemisissä oleville ja uudistuksesta kiinnostuneille.

Kouluttajat:
Petri Saukko
, OTT, Itä-Suomen hallinto-oikeuden ylituomari
Petri Saukko on työskennellyt aiemmin tuomioistuinten lisäksi asianajotoimistossa ja hallintoviranomaisessa.

Jouni Weckström, asianajaja, Asianajotoimisto Waselius & Wist Oy

9:00 Tervetuloa Edilex Pro -koulutukseen!

9:05 Hallintolainkäytön uudistuminen – mikä muuttuu?

– Johdatus teemaan – hallintoprosessilain keskeiset muutokset
– Asianosaisasetelmasta ja selvitysvelvollisuuden jakautumisesta
– Tuomioistuimen prosessinjohto – materiaalinen ja muodollinen
– Uudet selvityskeinot ja tuomioistuimen mahdollisuus rajoittaa lisäselvitystä
– Valituslupajärjestelmän laajentumisen vaikutukset
– Oikeudenkäyntikuluista hyödyntämiskieltoon – hallintoprosessin oikeudenmukaisuus

11:00 Webinaari päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 2 vkoa koulutuksen jälkeen.

tiistai 10.12.2019 klo 9:00-11:00

/hlö + alv 24 %. Lisäosallistujat samasta organisaatiosta 99 euroa + alv 24 % / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

VIIMEINEN ILMOITTAUTUMISPÄIVÄ: 26.11.2019