Uusi asiakastietolaki 2024 – Sote-tiedonhallinnan muutokset (1/2 pv)
Eventium järjestää nyt koulutuksen:

Uusi asiakastietolaki 2024 – Sote-tiedonhallinnan muutokset (1/2 pv)

16.08.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 8 elokuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto , Tieto- ja viestintäteknologia , Toiminnan kehittäminen

Uusi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietolaki

Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintasäädösten kokonaisuudistus tulee voimaan 1.1.2024. Uusi laki koskee sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyä sekä tulossa myös liuta muita muutoksia. Keskiössä sote sektorin asiakastietojen ja asiakirjojen käsittely sekä alan tietojärjestelmiä koskeva sääntely. Samalla kumotaan liuta nykyisiä lakeja mm. sote asiakastietojen sähköisestä käsittelystä ja sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista.

Nykyinen lainsäädäntö on pirstaleista ja vanhentunutta. Teknologian kehittymisen tuomat uudet mahdollisuudet ovat tuoneet myös uudenlaisia sääntelyn tarpeita. Tänä päivänä myös puuttuu kokonaan sääntely esim. toimintansa päättäneiden yksityisten palveluntuottajien asiakirjojen säilyttämisen vastuista.

Lakiehdotuksessa on mm. sote-asiakastietojen käsittelyn edellytyksistä, salassapidosta ja asiakastietojen luovutuksesta sekä sote-asiakasasiakirjoista. Lisäksi tietojärjestelmiä koskevat säädökset valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista ja muista sote-asiakastietojen käsittelyssä käytettävistä tietojärjestelmistä.

Uudistus tulee olemaan kokonaisvaltainen, varaudu siihen nyt. Tule kuulemaan lisää!

Kenelle
Sosiaali- ja terveydenhuollon päättäjät ja toimijat
Asiantuntijat, esimiehet, johto, henkilöstöhallinto

Kouluttaja Jarkko Koivuniemi sote asiakastietolaki -kouluttaja
Jarkko Koivuniemi on kouluttanut vuodesta 1990 lähtien tieto- ja teknologia-aiheita unohtamatta toiminnan kehittämistä. Laaja-alainen kokemus eri sektoreilla, toimialoilla ja osaamistasoilla.

Yrityssektori, julkinen sektori, kolmas sektori. Paljon julkisoikeudellisia toimijoita, eri kokoiset yritykset ja järjestöt.

Jarkko Koivuniemi on kokenut asiantuntija ja suosittu kouluttaja.

Palautetta aiemmista koulutuksista:
– ”Selvästi paljon osaamista. Esitystapaa helppo seurata, termistö kansan kieltä.”
– ”Kiitos! Selkeä ja monipuolinen esitys, hyvin otit mukaan myös meidät kouluttautujat ja kysymyksemme.”
– ”Käytännönläheisesti ja kattavasti koottu koulutus. Parasta oli ohjeet ja vinkit, jotka voi ottaa heti käyttöön omassa työssä”
– ”Kouluttajalla hyviä esimerkkejä. On aina kiva kuunnella ihmistä joka osaa asiansa.”
– ”Haluaisin ehdottomasti lisää juuri tämän tyyppistä koulutusta tai jatkoa tälle, mielellään myös samalta kouluttajalta.”
– ”Webinaari toimi moitteettomasti ja kouluttajan asiantuntemus oli loistava”
– ”Hyvä kouluttaja piti hereillä pienillä mukaanotoilla”
– ”Hyvää voi vain kiittää. Nyt kun saisi nämä kaikki hitonmoiset asiat omaan organisaatioon toteutettua..”
– ”Koulutus oli selkeä ja hyvin ymmärrettävä. Kouluttaja erittäin miellyttävä. Kiitos!”
– ”Koulutus oli todella hyvä, täyttä asiaa koko koko pv. Kouluttaja hyvä ja todella asiantunteva. Reagoi kuulijoiden kysymyksiin nopeasti.”

Aikataulu

12.45 Yhteyksien tarkistus
13.00 Koulutus alkaa
16.00 Koulutus päättyy

Johdanto ja tausta
Tiedonhallinnan sääntelyn kokonaisuus

Nykytilan arviointi ja huomioitavaa
• Henkilötietojen suoja
• Tunnistaminen ja sähköinen asiointi
• Asiakastietojen ja asiakasasiakirjojen käsittely
• Sosiaalihuollon asiakasasiakirjat
• Potilasasiakirjat, kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä
• Asiakastietojen luovuttaminen palveluntarjoajien välillä ja sosiaali- ja terveydenhuollon välillä
• Potilastietojen luovuttaminen ulkomaille
• Valtakunnalliset tietojärjestelmäpalvelut
• Tietoturvallisuus ja tietojärjestelmät sekä valvonta

Tavoitteet

Keskeiset ehdotukset
• Asiakastietojen käsittely ja rekisterinpito
• Asiakasasiakirjojen ja asiakastietojen käsittely, luovuttaminen
• Tietojärjestelmät
– Liittyminen Kanta-palveluihin

Pääasialliset ja taloudelliset vaikutukset
• Yhteiskunnalliset vaikutukset mm. kansalaisten asemaan, lapsivaikutukset

• Vaikutukset soten palvelunantajien ja apteekkien toimintaan
• Vaikutukset viranomaistoimintaan, tietosuojaan ja rekisterinpitoon
• Huomioita lausunnoista
• Soveltamisala ja suhde muuhun lainsäädäntöön
•Siirtymäsäännökset

Aikaa keskustelulle

Tämä koulutus toteutetaan Zoom-webinaarina, joka toimii etävalmennuksena mukavasti. Voit kysyä ja kommentoida chatissa.

keskiviikkona 16.8.2023 klo 13.00 – 16.00

HUOM. Nopean ilmoittautujan etu:
– 100 euroa hinnasta pois, kun ilmoittaudut viimeistään 8.8.2023

Osallistumismaksu:
/ hlö (+ alv 24%). Sisältää sähköisen materiaalin.

Ryhmäetuhinnat:
samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 357 euroa / hlö (+ alv 24%),
kolme tai useampia osallistujiaa: 297 euroa/ hlö (+ alv 24%).

Laskutus tapahtuu, kun koulutuksen toteutuminen varmistuu.

Bonus:
Saat käyttöösi koulutuksen tallenteen kahden viikon ajaksi koulutuksen jälkeen!

Mahdollisuus organisaatiokohtaiseen valmennukseen – ota yhteyttä!

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.