Uusi hallitusohjelma -miten muuttuu työelämän lainsäädäntö? (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Uusi hallitusohjelma -miten muuttuu työelämän lainsäädäntö? (2 h)

07.02.2024, Webinaari , Webinaari 14 marraskuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto

Miten työntekijän irtisanomista helpotetaan? Mikä muuttuu, kun jatkossa irtisanomiseen riittää pelkkä asiallinen syy nykyisen asiallisen ja painavan syyn sijaan? Miten määräaikaisten sopimusten solmimista helpotetaan? Mitä muutoksia lakko-oikeuteen on tulossa?

Hallitusohjelma enteilee merkittäviä muutoksia työelämän lainsäädäntöön. Tavoitteena on poistaa työllistämisen esteitä ja vahvistaa erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä. Kaavaillut työlakimuutokset ovat saaneet osakseen kiitosta ja kritiikkiä, sekä herättäneet myös paljon kysymyksiä. Mitä nämä muutokset voimaan tullessaan tarkoittaisivat, ja mitkä niiden vaikutukset työpaikoilla voisivat olla? Tässä napakassa webinaarissa työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen käy läpi uuden hallitusohjelman työelämäkirjaukset ja pohtii niiden merkitystä työpaikoille.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin
– Miten työntekijän irtisanomista helpotetaan?
– Mikä muuttuu, kun jatkossa irtisanomiseen riittää pelkkä asiallinen syy nykyisen asiallisen ja painavan syyn sijaan?
– Mikä voisi jatkossa olla riittävä asiallinen syy?
– Miten määräaikaisten sopimusten solmimista helpotetaan?
– Miten sairausajan palkkausta aiotaan muuttaa?
– Mitä muutoksia lakko-oikeuteen on tulossa?
– Miten paikallisen sopimista tullaan edistämään?
– Mitkä ovat työelämäkirjausten merkitykset työpaikoille?

Koulutus sopii mm.
– Työoikeusjuristeille
– HR-johdolle, -päälliköille ja -asiantuntijoille.
– Esihenkilöille
– Yritysjohdolle
– Työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille

Kouluttaja:
Seppo Koskinen
, OTT, VTK, Professori emeritus, Turun yliopisto
OTT, VTK Seppo Koskinen on työoikeuden emeritusprofessori Turun yliopiston oikeustieteellisestä tiedekunnasta. Koskinen on kirjoittanut noin 500 julkaisua työoikeuden eri osa-alueilta. Hän on erikoistunut työsuhteen päättämiskysymyksiin. Seppo Koskinen on laajasti käytetty asiantuntija kaikenlaisissa työlainsäädäntöön liittyvissä asioissa.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Uusi hallitusohjelma – miten muuttuu työelämän lainsäädäntö?
– Työntekijöiden irtisanomista helpotetaan – mikä muuttuu?
– Määräaikaisten sopimusten solmiminen jatkossa
– Muutokset sairausajan palkkaukseen
– Lakko-oikeuteen tulossa olevat muutokset
– Paikallinen sopiminen
– Lomautusilmoitusajan lyhentäminen
– Yhteistoimintalain soveltamisalan korottaminen
– Takaisinottovelvollisuuden poistaminen
– Työttömyysturvauudistukset: työssäoloehdon muutos, työttömyysturvan porrastus

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

7.2.2024, klo 13.00-15.00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariinm useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.