Uusi rakentamislaki ja MRL:n muutoksia (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Uusi rakentamislaki ja MRL:n muutoksia (3 h)

29.09.2022, Scandic Helsinki Hub, Helsinki Annankatu 18, Helsinki 23 toukokuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen , Ympäristö

Rakentamisen sääntely uudistuu. Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistusta työstettiin pitkään. Keväällä 2022 kuitenkin päätettiin, että rakentamista ja maankäyttöä koskeva sääntely erotetaan omiin lakeihinsa. Hallituksen esitystä uudesta rakentamislaista odotetaan alkusyksystä.

Tänä vuonna eduskuntaan viedään hallituksen esitys uudeksi rakentamislaiksi, joka tulisi sisältämään rakentamista koskevan sääntelyn. Samalla esitetään maankäyttö- ja rakennuslain muutosta, jolla lakiin sisällytettäisiin alueidenkäytön digitalisoimisessa tarvittavat säännökset. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle alkusyksystä, ja laki voisi tulla voimaan 1.1.2024. Uuden maankäyttölain valmistelu siirtyy seuraavalle hallituskaudelle.

Hallituksen esitystä uudesta rakentamislaista odotetaan alkusyksystä.

Millainen on uuden rakentamislain sisältö ja rakenne? Miten kestävää, vähähiilistä rakentamista edistetään? Mikä muuttuu lupajärjestelmissä: miten tietomallipohjaisuus vaikuttaa lupaprosessiin rakentamisessa ja kaavoituksessa? Miten uudistukset vaikuttavat kuntiin, muihin maanomistajiin ja rakennuttajiin? Mikä muuttuu rakentamisen vastuissa?

Entä millaisia haasteita tulee jatkossa ratkoa maankäytön ja rakentamisen rajapinnalla?

Uusi rakentamislaki ja MRL:n muutoksia -webinaarikoulutus käy dialogisella otteella läpi tärkeimmät uudistukset ja niiden vaikutukset. Koulutuksessa aiheesta alustavat ja keskustelevat talousoikeuden professori Ari Ekroos, ympäristöministeriön Rakennukset ja rakentaminen -yksikön päällikkö Kirsi Martinkauppi, RAKLI ry:n tekninen johtaja Mikko Somersalmi sekä Suomen kuntaliitosta erityisasiantuntija Paula Mäenpää ja kehittämispäällikkö Anne Jarva.

– ympäristöjuristeille
– maankäyttöpäälliköille
– ympäristöpuolen virkamiehille
– kuntapäättäjille
– rakennusvalvojille
– ympäristö- ja rakentamispuolen asiantuntijoille laajasti.

Voit osallistua valintasi mukaan joko paikan päällä Helsingissä tai webinaaristriimin kautta.

Koulutus on osa Maankäytön koulutussarjaa.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamupala lähiosallistujille

8.45 Webinaariympäristö avautuu

9.00 Tervetuloa!

9.05 Kokonaisuudistuksesta rakentamislakiin

9.10 Uuden rakentamislain kokonaisuus
– Tärkeimmät muutokset ja lainsäädäntötekninen tarkastelu

9.35 Luvitusta koskevat muutokset ja tietomallipohjainen lupajärjestelmä

9.55 Tauko

10.10 Kestävä rakentaminen (vähähiilisyys ja elinkaari)

10.30 Kommenttipuheenvuorot

10.50 Kaavadigi – uudet säädökset alueidenkäytön digitaalisuudesta

11.00 Paneelikeskustelu: Ei tullut takkia, mikä tuli?
– Yhdestä laista kahdeksi tai useammaksi: miten kokonaisuus toimii?
– Millä tulokulmalla ensi vaalikaudella lähdetään ratkaisemaan rakentamisen ja maankäytön sääntelykokonaisuutta?

Paneelissa aiheesta debatoivat: Kirsi Martinkauppi, Anne Jarva, Mikko Somersalmi ja Ari Ekroos

11.30 Koonti ja loppukeskustelu

11.45 Koulutus päättyy

11.45 Lounas lähiosallistujille

Scandic Helsinki Hub, Annankatu 18, 00120 Helsinki
Koulutus järjestetään myös verkossa

29.9.2022 klo 9:00-11:45

Lähikoulutuksen hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat lähikoulutukseen useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 350 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 300 euroa + alv 24% / hlö

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariinm useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 280 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)