Uusi yhteistoimintalaki – mikä muuttuu ja miksi? (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Uusi yhteistoimintalaki – mikä muuttuu ja miksi? (2 h)

11.03.2021, Webinaari , Webinaari 16 joulukuun, 2020 Sampo Korppoo

HR ja henkilöstöhallinto , Lakitieto

Millaisia uudistuksia yhteistoimintalakiin on tulossa? Miten uudistuksiin voidaan varautua työpaikoilla? Miten totuttuja yt-käytäntöjä tulisi muuttaa?

Hallitus on antanut luonnoksen uudeksi yhteistoimintalaiksi. Lain esitetään tulevan voimaan vuoden 2022 alusta. Uudella lailla pyritään uudistamaan työpaikkojen yhteistoimintaa. Työnantajan on esityksen mukaan käytävä säännöllistä vuoropuhelua henkilöstön edustajan kanssa, ja työyhteisön kehittämissuunnitelma korvaa nykyisen henkilöstö- ja koulutussuunnitelman. Työvoiman vähentämisneuvottelut kootaan esitetyssä laissa osaksi muutosneuvotteluja. Uutta on muun muassa työnantajan velvollisuus vastata kirjallisesti henkilöstön edustajan ehdotuksiin. Lakiin lisätään säännökset henkilön edustuksesta työnantajan hallinnossa.

Koulutuksessa esitellään lakiesityksen taustoja ja keskeisiä muutoksia nykyiseen lakiin verrattuna:
– Miten työpaikkojen totuttuja yt-käytäntöjä on muutettava ja mitä uutta on luvassa?
– Mitä vuoropuhelun järjestäminen tarkoittaa käytännössä?
– Mikä on työyhteisön kehittämissuunnitelma?
– Uudet muutosneuvottelut työpaikan muutostilanteissa – mikä on vanhaa ja mikä uutta?

Webinaarikoulutuksessa käsitellään yhteistoimintalain muutoksia myös käytännön tasolla pohtimalla juridisia tulkintakysymyksiä ja sitä, mitä muutoksia työpaikoilla tulee tehdä lakiuudistuksen myötä.

– HR-johto, -päälliköt, -asiantuntijat
– esimiehet
– henkilöstölakimiehet, työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijat ja lakimiehet, työoikeuslakimiehet

Kouluttajat:
Mika Kärkkäinen
, asianajaja, Dittmar & Indrenius

Nico Steiner, hallitusneuvos, työ- ja elinkeinoministeriö

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Uuden yhteistoimintalain tausta ja uudistuksen tavoitteet
Nico Steiner, hallitusneuvos, työ- ja elinkeinoministeriö

9.35 Yhteistoimintalain muutokset sekä vaikutukset käytännössä työpaikoilla
Mika Kärkkäinen, asianajaja, Dittmar & Indrenius

– Miten laki uudistuu
– Miten työpaikkojen totuttuja yt-käytäntöjä tulee muuttaa
– Vuoropuhelun järjestäminen
– Työyhteisön kehittämissuunnitelma
– Uudet muutosneuvottelut työpaikan muutostilanteissa

11.00 Koulutus päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina.

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

torstai 11.03.2020 klo 9.00-11.00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.