Uusiutuva energia – kaavoitus, luvat, maanvuokraussopimukset -koulutussarja (2 x 3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

20.09.-23.11.2023, Webinaari , Webinaari 13 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto , Ympäristö

Koulutuskokonaisuus koostuu kahdesta ajankohtaisesta webinaarista, joista toinen keskittyy tuulivoiman maanvuokraussopimuksiin ja toinen aurinkovoimaloiden kaavoitus- ja lupaprosessiin. Koulutuksissa teemoja käsitellään sekä maanomistajien että aurinko- ja tuulivoiman kehittäjien näkökulmista. Tervetuloa päivittämään osaamistasi ajankohtaisista uusiutuvan energian kysymyksistä!

Sarjan koulutukset on suunnattu mm
– maanomistajille
– aurinko- ja tuulivoiman kehittäjille
– kuntien maankäytön asiantuntijoille
– juristeille
– uusiutuvan energian hankkeiden parissa työskenteleville konsulteille ja muille asiantuntijoille.

Kouluttajat:
Jaakko Kanerva
, asianajaja, Kuhanen, Asikainen & Kanerva Asianajotoimisto
Jaakko Kanerva toimii asianajajana Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy:ssä. Hänen erikoisalaansa kuuluvat mm. konsultointi maankäytön, kaavoituksen ja rakentamisen asioissa. Kanerva avustaa erilaisia tahoja lisä- ja täydennysrakentamisen sekä kiinteistöjen kehityksen hankkeissa. Rasite-, hallinnanjako-, yhteisjärjestely- sekä maanvuokrasopimukset ovat hänelle erityisen tuttuja. Hän avustaa asiakkaita säännöllisesti myös kiinteistötoimituksissa ja maaoikeudessa.

Ari Ekroos, talousoikeuden professori, Aalto-yliopisto
OTT, talousoikeuden professori Ari Ekroos on osallistunut maankäyttö- ja rakennuslain valmisteluun. Hänen tutkimusintressinsä ovat laajasti ympäristöoikeudellisia pitäen sisällään ainakin ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä koskevan lainsäädännön, luonnonsuojelulainsäädännön, maankäyttö- ja rakentamisen sääntelyn, vesioikeuden ja ilmastosääntelyn. Hänen erityisenä kiinnostuksen kohteenaan ovat nykyisin ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja siihen sopeutumiseen liittyvä ympäristö- ja energiaoikeudellinen sääntely laajasti ymmärrettynä, jolloin siihen kuuluu ylikansallisen sääntelyn (ilmastonmuutossopimus/Kioto ja EU:n ilmastosääntely päästökauppoineen ja muine toimineen) ja ohjauksen lisäksi kansallinen lainsäädäntö mukaan lukien perinteinen ympäristöoikeudellinen normisto.

Saara Mantere, lakimies, Kuhanen, Asikainen & Kanerva Asianajotoimisto
Saara Mantere toimii lakimiehenä Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy:ssä. Hänen erikoisalaansa kuuluu monipuolisesti asumiseen ja rakentamiseen liittyvä juridiikka ja hän avustaakin sekä asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöitä, yrityksiä että yksityishenkilöitä siihen liittyvissä kysymyksissä. Hänellä on myös kokemusta tuulivoimahankkeiden maanvuokra- ja projektisopimuksia sekä lupa-asioita koskevasta konsultoinnista.

Anni Mikkonen, toimitusjohtaja, Tuulivoimayhdistys
Anni Mikkonen on Suomen Tuulivoimayhdistyksen toimitusjohtaja ja työskennellyt yhdistyksessä vuodesta 2009 lähtien. Hänen aikanaan sekä yhdistys että tuulivoiman merkitys Suomen energiakentässä on kasvanut merkittävästi. Anni on Suomen johtavia tuulivoima-alan asiantuntijoita. Hän on suorittanut maisterin tutkinnon ympäristötieteistä (MSc) sekä ympäristöjohtamisesta (M. Econ).

Jenni Hunnakko, ympäristöjuristi, MTK ry
Jenni Hunnakko on MTK:n ympäristöjuristi, joka on erikoistunut muuan muassa maankäyttöön liittyviin juridisiin kysymyksiin erityisesti maanomistajien näkökannasta. Maankäytön lisäksi Jenni tekee töitä jäte-, vesi- ja kemikaalilainsäädännön parissa.

Heikki Nivala, Project Manager, Wind & Solar Power Development, Vapo Terra

Sanna Andersson, erityisasiantuntija, ympäristöministeriö

Maanvuokrasopimukset tuulivoimahankkeissa 20.9. -koulutus käy läpi, mitä lupia tuulivoimahankkeille tarvitaan ja millaisia riskejä näihin vihreää siirtymää edistäviin hankkeisiin liittyy. Koulutuksessa pureudutaan myös tuulivoimahankkeiden maanvuokraussopimusten kipupisteisiin, ja siihen miten sopimuksia voitaisiin kehittää.

Maanvuokraussopimusten ongelmakohdat ovat samanlaisia esimerkiksi aurinkovoimaloiden maanvuokraussopimuksissa. Vaikka koulutus keskittyy tuulivoimaan, suurin osa sen sisällöstä sopii myös aurinkovoimaloiden maanvuokraussopimusten parissa työskenteleville.

Aurinkovoimaloiden kaavoitus- ja lupaprosessi 23.11. -koulutus antaa työkaluja ja vastauksia aurinkovoimaloiden parissa työskenteleville sekä niiden lupa- ja kaavoitusprosessista kiinnostuneille. Koulutus avaa sitä, miten aurinkovoimaloiden lupa- ja kaavoitusprosessi etenee, millaisilla ratkaisuilla aurinkovoimalahankkeita on Suomessa viety eteenpäin ja miten kaavoitus- ja lupaprosessia on tarkoitus selkiyttää.

Valitse itsellesi sopiva koulutus tai osallistu molempiin edulliseen yhteishintaan!

Koulutus järjestetään verkossa

20.9.2023, 23.11.2023

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 510 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 440 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.