Valmentava opettajuus ja ilmiöopetuksen toteuttaminen käytännössä (1 pv)
Taito Training järjestää nyt koulutuksen:

Valmentava opettajuus ja ilmiöopetuksen toteuttaminen käytännössä (1 pv)

26.04.2017, Radisson Blu Royal Hotel, Helsinki Runeberginkatu 2, Helsinki 18 maaliskuun, 2017 Sampo Korppoo

Onnistunut opetus vaatii hyvää suunnittelua sekä toimivan toteutuksen!

Toimivan opetuksen taustalla on aina huolellinen suunnittelu. Asiasisällön lisäksi on huomioitava monta muuta tekijää. Ilmiökeskeisen opetuksen suunnittelu ja toteutus vaatii opettajalta tai kouluttajalta ymmärrystä ilmiökeskeisyydestä, työkaluja uudentyyppiseen suunnitteluun ja toteutukseen, tilannetajua ja joustavuutta sekä oman roolin muuttamista asiantuntijasta ohjaajaksi ja valmentajaksi.

Tämän koulutuksen jälkeen
– Olet valmentavampi ja ohjaavampi opettaja tai kouluttaja
– Tiedät mitä ilmiökeskeinen opetus ja oppiminen on ja mitä niillä voi saavuttaa
– Osaat suunnitella ilmiökeskeisen opetustilanteen
– Osaat suunnitella ilmiökeskeisen opetuskokonaisuuden
– Osaat soveltaa ilmiökeskeisen opetuksen suunnittelun työkaluja
– Olet saanut varmuutta ilmiökeskeisen opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen!

Kenelle
Koulutus sopii erinomaisesti kaikille opettajille ja kouluttajille, jotka haluavat perehtyä ilmiökeskeiseen oppimiseen ja opetukseen ja saada konkreettiset työkalut ilmiökeskeisen opetuksen rakentamiseksi ja toteuttamiseksi. Koulutus sopii erittäin hyvin myös oppilaitosten esimiehille, kehittämisasiantuntijoille sekä opetuksen tukihenkilöstölle, joka haluaa syventää ilmiökeskeisen opetuksen osaamistaan.

Kouluttajat
Koulutuspäivän valmentajina toimivat Anniina Hukari ja Johanna Naukkarinen.

Anniina on työotteeltaan innostava ja mukaansatempaava. Hän haastaa osallistujat positiivisesti kehittämään itseään opettajana ja kouluttajana. Anniinalla on yli 15 vuoden kokemus ihmisten kouluttamisesta, valmentamisesta ja ohjaamisesta. Hän on tehnyt laaja-alaisesti yhteistyötä niin teollisuuden, oppilaitosten, järjestöjen kuin kuntaorganisaatioidenkin kanssa. Koulutukseltaan Anniina on diplomi-insinööri ja coach, jolla on myös pedagoginen opettajanpätevyys.

Johanna on analyyttinen, mutta käytännönläheinen kehittäjä, joka innostuu uusista haasteista ja uudenlaisista tavoista toimia. Hän on myös pedagogisella opettajan pätevyydellä varustettu tekniikan tohtori. Kouluttajana Johannalle on tärkeää, että osallistujat saavat mukaansa sekä hitaammin sulavaa teoreettista tietoa, että heti soveltamiskelpoisia käytännön ideoita. Johanna on kouluttanut opettajia, kouluttajia ja asiantuntijoita yli 20 vuoden ajan useissa eri yliopistoissa ja muissa organisaatioissa.

Toteutus
Koulutuksessa käytetään monipuolisia menetelmiä kouluttajavetoisista informatiivisista alustuksista erilaisiin harjoituksiin ja case-työskentelyyn. Tavoitteena on, että osallistujat saavat kokemuksia ja esimerkkejä, uusia ajatuksia, ideoita, työkaluja ja toimintamalleja suoraan hyödynnettäväksi omassa työssään.

08.30 Aamukahvi

09.00 Koulutus alkaa

Näin rakennetaan ilmiökeskeinen opiskelukokonaisuus
– Ilmiökeskeisen opetustilanteen rakentaminen
– Ilmiökeskeisen opiskelukokonaisuuden rakentaminen
– Rakennusprosessin eteneminen ja eri työvaiheet
– Työkaluja rakennustyöhön
– Yhteistyön tekeminen suunnitteluvaiheessa
– Dokumentoinnin ja läpinäkyvyyden merkitys oppiainerajat ylittävässä suunnittelussa

LOUNAS

Opettaja valmentajana eli Valmentava työote ilmiökeskeisessä opetuksessa – opettaja valmentajana
– Opettajan ja oppijan/opiskelijan erilaiset roolit
– Opettajan roolin selkeyttäminen ilmiökeskeisessä opetuksessa
– Opettajan työotteen vaikutus opiskelijoiden toimintaan ja oppimiseen

Työkaluja: Valmentajana toimiminen ilmiökeskeisessä opetuksessa
– Opettajien yhteistyön suunnittelu ja rakentaminen
– Työkaluja yhteistyön suunnitteluun ja toteutukseen
– Työkaluja yksilöiden ja tiimien valmentamiseen

Opetussuunnitelma ja ilmiökeskeinen opetus

16.00 Koulutus päättyy

Radisson Blu Royal, Helsinki

Aika
26.04.2017

Osallistumismaksu:
eur (+ alv 24 %). Sisältää materiaalit sekä tarjoilun.

Alennukset:
Kaksi tai useampi osallistuja samasta organisaatiosta 447 eur/hlö(+ alv 24 %).

Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.