Viherpesu markkinoinnissa (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Viherpesu markkinoinnissa (2 h)

21.03.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 10 maaliskuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto , Markkinointi

Miten vastuullisuus- ja ympäristöväittämiä on sallittua käyttää markkinoinnissa? Milloin on kyse viherpesusta? Millaista näyttöä vastuullisuus- ja ympäristöväittämistä tulee olla, jotta niitä voidaan käyttää?

Yhä useammat kuluttajat pyrkivät tekemään vihreitä valintoja, ja näin ollen myös yrityksillä on suuri houkutus käyttää viherväittämiä markkinoinnissaan. Vastuullisuus- ja ympäristöväittämien käyttö ei kuitenkaan ole aivan niin yksinkertaista ja ongelmatonta. Mikäli väitteille ei löydy katetta tai ne johtavat harhaan, voidaan syyllistyä viherpesuun.

Markkinoinnissa käytetyt vastuullisuus- ja ympäristöväittämät tulee pystyä osoittamaan toteen. Miten esimerkiksi ympäripyöreitä väittämiä kuten ilmastoystävällinen, hiilineutraali, vihreä ja vastuullinen voidaan osoittaa todeksi, vai voidaanko näitä ylipäätään käyttää markkinoinnissa?

Tässä ajankohtaisessa webinaarikoulutuksessa pureudumme vastuullisuus- ja ympäristöväittämien käyttöön markkinoinnissa, ja saamme käytännönläheisiä vinkkejä kokeneilta juristeilta.

Koulutus tarjoaa vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
– Miten markkinoit totuudenmukaisesti?
– Mitä ovat tosiasiaväitteet markkinoinnissa, ja mikä on kaupallista kehumista?
– Mitä tarkoitetaan vastuullisuus- ja ympäristöväittämillä?
– Mitä pitää erityisesti ottaa huomioon, kun esittää viherväittämän?
– Miten vastuullisuus- ja ympäristöväittämiä voidaan käyttää markkinoinnissa? Mikä on sallittua ja missä voi mennä pieleen?
– Miten väittämä osoitetaan todeksi?

Koulutus on suunnattu mm.
– markkinointi- ja viestintäpäälliköille
– markkinointiasiantuntijoille
– sosiaalisen median sisällön tuottajille
– markkinoinnin juridiikan parissa työskenteleville

Kouluttajat
Sakari Salonen
, osakas, asianajaja, Asianajotoimisto Castrén & Snellman.
Asianajaja Sakari Salonen on Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy:n osakas ja Immateriaalioikeudet-palvelun vetäjä. Sakari on kokenut oikeudenkäyntijuristi, ja hän on edustanut asiakkaita vaativissa patentti-, tavaramerkki-, malli- ja tekijänoikeuksia koskevissa loukkaustapauksissa. Hänellä on myös vuosien kokemus markkinointioikeuteen ja liikesalaisuuksien väärinkäyttöön liittyvistä kysymyksistä.

Hilma-Karoliina Markkanen, senior associate, asianajaja, Asianajotoimisto Castrén & Snellman
Hilma-Karoliina Markkanen on immateriaalioikeuteen ja markkinointijuridiikkaan erikoistunut kokenut asianajaja Asianajotoimisto Castrén & Snellmanilta. Hän neuvoo lukuisia suomalaisia- ja kansainvälisiä asiakkaita immateriaalioikeuksiin, markkinointia koskevaan juridiikkaan ja muihin oikeudellisiin kysymyksiin liittyen, sekä luennoi teemoista aktiivisesti.

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Viherpesu markkinoinnissa
– Kuluttajansuojalain edellytykset markkinoinnille.
– Harhaanjohtavan markkinoinnin kielto.
– Mitä vertaileva markkinointi tarkoittaa viherväittämien yhteydessä?
– Tosiasiaväitteet ja kaupallinen kehuminen.
– Mitä tulee ottaa huomioon kun esität tosiasiaväitteen markkinoinnissa?
– Kuluttajaviranomaisen sanktiomahdollisuudet ovat laajentuneet.
– Trendejä maailmalta.

11.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään etänä

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

21.3.2023, klo 09:00-11:00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.