Vihreän siirtymän ja kiertotalouden lakipäivä (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Vihreän siirtymän ja kiertotalouden lakipäivä (3 h)

07.05.2024, Klaus K Hotel, Helsinki Bulevardi 2-4, Helsinki 18 huhtikuun, 2024 Sampo Korppoo

Lakitieto , Ympäristö

Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteena on saavuttaa ilmastoneutraalius vuoteen 2050 mennessä ja edistää kiertotaloutta. EU vauhdittaa näiden tavoitteiden saavuttamista monilla lakialoitteilla – kuten akkuasetuksella, nettonollasääntelyllä, kriittisten raaka-aineiden sääntelyllä sekä pakkauksia ja pakkausjätettä koskevalla asetuksella. Ilmiötä on kutsuttu EU:n sääntelytsunamiksi.

Mitä uudistukset tarkoittavat yritysten näkökulmasta? Mitä uusia velvoitteita on tulossa?

Koulutuspäivässä käymme asiantuntijoiden johdolla läpi EU:n vihreää siirtymää ja kiertotaloutta tukevaa regulaatiota teollisen mittakaavan siirtymän näkökulmasta. Käsittelemme myös ajankohtaisia kansallisia hankkeita – kuten jätelakiin liittyvää jätetiedon saatavuutta koskevaa selvitystä. Kevään 2024 aikana valmistuva selvitys kirkastaa muun muassa jätetiedon määritelmää sekä julkisuusperiaatteen ja liikesalaisuuden suojan välistä rajaa.

Koulutus vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
– Mikä on vihreän siirtymän lakiuudistusten olennainen sisältö ja merkitys teollisuusyritysten näkökulmasta (esim. akkuasetus ja ehdotukset nettonollateollisuutta ja kriittisiä raaka-aineita koskevasta sääntelystä sekä pakkauksia ja pakkausjätettä koskevasta asetuksesta)?
– Miten kiertotalous on huomioitu EU-aloitteissa?
– Mitkä velvoitteista on kohdennettu jäsenvaltioille ja mitkä yrityksille?
– Mitä ovat kriittiset tai strategiset raaka-aineet, ja mitä niitä koskeva uusi sääntely tarkoittaisi esimerkiksi kaivosalan näkökulmasta?
– Miten nettonollateollisuutta koskevan asetusehdotuksen määrittelyt mm. lupamenettelyn ja kaavoitusprosessin keventämisestä nettonollateollisuutta koskevan asetusehdotuksen sekä puhtaan teknologian teollisuuspuistojen perustamisesta soveltuvat Suomeen, ja miten asetus istuu Suomen nykyiseen lainsäädäntökehikkoon?
– Miten pakkausjätteen määrää vähentävä ja kierrätettävyyttä lisäävä pakkaus- ja pakkausjäteasetus käytännössä vaikuttaisi toimijoihin?
– Mitä tarkoitetaan jätetiedolla ja mikä tieto on julkista? Millä tavoin jätetiedon saatavuutta koskeva selvitys selkiyttää julkisuusperiaatteen ja liikesalaisuuden suojan välistä rajaa?

Koulutus on suunnattu kiertotalouden toimijoille laajasti ottaen, mm.

– teollisuusyritysten johdolle ja ympäristöasiantuntijoille
– kiertotalouden asiantuntijoille
– kuntien ja maakuntien päättäjille sekä elinkeino- ja ympäristöasiantuntijoille
– ympäristökonsulteille
– juristeille

Päivän kouluttajina toimivat:

Minna Juhola, asianajaja, Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy (päivän puheenjohtaja)
Satu Räsänen, johtava konsultti, ACTS
Johanna Routio, hallitussihteeri, ympäristöministeriö
Andrei Nahkala, yhteiskuntasuhdejohtaja, Huhtamäki Oyj
Tarja Anttonen, johtava asiantuntija, Kierrätysteollisuus ry
Tarja-Riitta Blauberg, ympäristöneuvos, ympäristöministeriö
Sirkku Jaakkola, hallitussihteeri, ympäristöministeriö
Riikka Kinnunen, kiertotalouden asiantuntija, Kierivä Oy

9.00 Tervetuloa koulutukseen! Johdanto päivän aiheisiin.

– Ajankohtaiset teollisen mittakaavan vihreän siirtymän EU-lakihankkeet

9.10 EU:n nettonollateollisuutta koskeva asetus – mistä on kysymys?

9.30 EU:n akkuasetus

9.50 Tauko

10.00 EU:n kriittisten raaka-aineiden asetus

10.20 Pakkauksia ja pakkausjätettä koskeva asetus

10.40 Kommenttipuheenvuoro

10.45 Kommenttipuheenvuoro: Miltä uudistukset näyttävät kierrätysteollisuuden näkökulmasta?

11.00 Tauko

– Ajankohtainen kansallinen hanke

11.10 Jätetiedon saatavuutta koskeva kansallinen selvitys

– Mitä tarkoitetaan jätetiedolla ja mikä tieto on julkista?
– Millä tavoin jätetiedon saatavuutta koskeva selvitys selkiyttää julkisuusperiaatteen ja liikesalaisuuden suojan välistä rajaa?

11.50 Koonti ja loppukeskustelu

12.00 Koulutus päättyy, verkostoitumislounas lähiosallistujille

Klaus K Hotel, Bulevardi 2-4, 00120 Helsinki & Verkossa

7.5.2024, klo 9.00-12.00

Lähikoulutuksen hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat lähikoulutukseen useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 370 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 320 euroa + alv 24% / hlö

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 280 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)